Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Naturfag spørsmål

Anbefalte innlegg

Halo, så litt på naturfag leksene. Men jeg hadde ganske store problemer. Hvordan finner jeg ut dette? Prøvde så godt jeg kunne, men...

Kunne noen være så greie å enten veilede meg eller løs dem så jeg kan se hvordan dem ble løst?

Oppgave 1

En bil med massen 1760 kg kjører en strekning på 30 meter på 2 sekunder. Hvor stor er farten?

Svar 15 m/s

Oppgave 2

En bil med massen 1760 kg endrer farten fra 0 m/s til 32 m/s på 8 sekunder. Hvor stor er akselerasjonen til bilen?

Svar 4m/s^2

Oppgave 3

En bil med massen 1760 kg bremser fra 32 m/s til 0 m/s på 5 sekunder. Hvor stor er akselerasjonen?

Svar -6,4 m/s^2

Oppgave 4

Hvor mye krefter virker på bilen i oppgave 2 og oppgave 3?

Svar

Oppgave 2: 4*1760=7040

Oppgave 3: -6,4*1760= 11264

Og disse klarte jeg dessverre ikke

Oppgave 5

Vi skal måle en musefellebils akselerasjon. Vi måler en strekning på 4 meter og tar tiden det tar for bilen å kjøre denne distansen. Det tar 5 sekunder for bilen å kjøre denne distansen. Hvor stor er da akselerasjonen til bilen?

Oppgave 6

Finn ut hvor mye krefter musefella utøver på bilen, når du vet at massen til musefellebilen er 0,3 kg.

Oppgave 7

Du slipper en flaske med vann fra en høyde på 5 meter. Det tar ett sekund før flasken treffer bakken. Hvor stor er akselerasjonen?

Oppgave 8

Finn tyngdekraften som virker på en bil med massen 1768 kg som står parkert utenfor Oppsal skole.

Oppgave 9

Regn ut arbeidet når du dytter en eske med massen 50 kg fire meter bortover med en kraft på 20 N

Høy vanskelighetsgrad:

Oppgave 1

En bil akselererer fra 0 km/t til 100 km/t på 4,6 sekund. Hvor stor er akselerasjonen?

Oppgave 2

Vi skal måle en musefellebils akselerasjon. Vi måler en strekning på 4 meter og tar tiden det tar for bilen å kjøre denne distansen. Det tar 5 sekunder for bilen å kjøre denne distansen. Musefellebilen har en masse på 345 gram. Hvor mye krefter virker på bilen fra musefella?

Oppgave 3

Regn ut arbeidet når du dytter en eske som har en masse på 50 kg. Du dytter esken 4 meter på 8 sekunder og har en jevn positiv akselerasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oppgave 1

En bil akselererer fra 0 km/t til 100 km/t på 4,6 sekund. Hvor stor er akselerasjonen?

Hva er akselerasjon? Akselerasjon er fartsendring per tid. Hvor mye endrer farten seg på 4.6 s? Den endrer seg med 100 km/t.

a = Δv / Δt

a = v - v0 / t - t0

100 km/t / 3.6 = 27.7778 m/s

a = 27.7778 m/s - 0 / 4.6 s - 0

a = 27.7778 m/s / 4.6 s

a = 6.0386 m/s^2

Akselerasjonen er 6.04 m/s^2

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Halo, så litt på naturfag leksene. Men jeg hadde ganske store problemer. Hvordan finner jeg ut dette? Prøvde så godt jeg kunne, men...

Kunne noen være så greie å enten veilede meg eller løs dem så jeg kan se hvordan dem ble løst?

Oppgave 1

En bil med massen 1760 kg kjører en strekning på 30 meter på 2 sekunder. Hvor stor er farten?

Svar 15 m/s

Oppgave 2

En bil med massen 1760 kg endrer farten fra 0 m/s til 32 m/s på 8 sekunder. Hvor stor er akselerasjonen til bilen?

Svar 4m/s^2

Oppgave 3

En bil med massen 1760 kg bremser fra 32 m/s til 0 m/s på 5 sekunder. Hvor stor er akselerasjonen?

Svar -6,4 m/s^2

Oppgave 4

Hvor mye krefter virker på bilen i oppgave 2 og oppgave 3?

Svar

Oppgave 2: 4*1760=7040

Oppgave 3: -6,4*1760= 11264

Håper det ikke er for sent å svare.

oppg. 1)

Her tar du 30m:2s = 15m/s

oppg.2)

akselerasjon er ''sluttfart - startfart/ tid''

32m/s - 0m/s : 8 = 4m/s(i andre)

oppg. 3)

her gjør du det på samme måte som i oppg. 2

oppg.4)

for å finne kraft, tar du ''akselerasjon * masse(hvor mye bilen veier)''

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...