xdeathcab Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Jeg har et Canon EOS 10D, og utløserknappen har hengt seg opp. Normalt trykker man ned en halv gang for å autofokusere, og helt ned for å ta bildet. Nå funker ikke autofokusen på den knappen lenger, men må bruke en annen knapp for dette, og kameraet tar bilde når jeg trykker ned utløserknappen en halv gang. What to do? Lønner det seg å reparere? Hvor mye vil dette evt. koste? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Kjenner ikke til menyene i 10D, men har du gjort noe i menyene som kan fjerne denne muligheten det er fult mulig og gjøre på nyere Canon kameraer. Prøv og resette kameraet til fabrikk-innstillinger og eventuelt en "hard resette", du tar da ut både hovedbatteriet og backupbatteriet og venter over en time før du setter dem inn igjen. Tror ikke det er noen vits og sende kameraet på rep hvis du ikke får skikk på det, går sikkert ikke lange tiden før noe nytt begynner å tulle. 10D går for litt over 1000.- på bruktmarkedet, så det ville nok være fornuftig og kjøpe en "nytt" hvis du er avhengig av 10D grunnet EF-objektivparken din. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Tror ikke det er noen vits og sende kameraet på rep hvis du ikke får skikk på det, går sikkert ikke lange tiden før noe nytt begynner å tulle. Jeg er enig at det er på tide å oppgradere nå. Selv om jeg tror at selve reparasjonen ikke vil være veldig kostbar. Lenke til kommentar
xdeathcab Skrevet 3. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2011 Ja, jeg skal oppgradere veldig snart. Det er bare mangelen på penger. Dessuten kommer jeg til å bruke det som reservekamera på fotograferinger, og er greit at det funker som det skal. Jeg er også usikker på hvilket kamera jeg skal oppgradere med, og det ender med at tiden flyr fra meg, og plutselig har det kommet noe nytt på markedet. Backup-batteri? Hvor sitter dette? Er jo ikke knyttet til 10D selv om jeg har EF-objektiv? Er da flere canon-kameraer som takler disse, vel?:S Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Ja, jeg skal oppgradere veldig snart. Det er bare mangelen på penger. Dessuten kommer jeg til å bruke det som reservekamera på fotograferinger, og er greit at det funker som det skal. Jeg er også usikker på hvilket kamera jeg skal oppgradere med, og det ender med at tiden flyr fra meg, og plutselig har det kommet noe nytt på markedet. 60D eller 7D er vel det som er mest naturlig å oppgradere til. Men når du har brukt oppgraderingen en liten stund, så er det ikke sikkert at 10D-en er like interessant som backup lenger ... Backup-batteri? Hvor sitter dette? Er jo ikke knyttet til 10D selv om jeg har EF-objektiv? Er da flere canon-kameraer som takler disse, vel?:S Backup-batteri er et knappe-celle batteri som sitter i kanten av hulrommet til hovedbatteriet. 10D er vel såpass gammelt at det kun støtter EF objektiver, og ikke EF-S? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 10D er vel såpass gammelt at det kun støtter EF objektiver, og ikke EF-S? Jepp - EF-S var nytt med 20D. 10D kan bruke tredjeparts cropobjektiver, da - de har EF-fatning tross liten bildesirkel. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Jepp - EF-S var nytt med 20D. 10D kan bruke tredjeparts cropobjektiver, da - de har EF-fatning tross liten bildesirkel. 300D mener du vel? Kom ikke den før 20D? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Fant du backup batteriet ? Canon 40/50/60D og 5/7D er gode oppgraderinger, du får også 550/600D disse har en tilnærmelsesvis lik bildekvalitet men de er enklere bygget og ikke like raske. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) 300D mener du vel? Kom ikke den før 20D? Ja - du har helt rett. 20D var første i X0D-serien med EF-S, men 300D var den aller første. Endret 3. mars 2011 av Trondster Lenke til kommentar
xdeathcab Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Nei, fant ikke batteriet... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Kan hende 10D har plassert backup batteriet en annen plass, normalt så finner du det i samme åpning som hovedbatteriet er i. Ta og se på siden inne i batterirommet "mot mitten av kameraet ?", der skal du se et lite lokk/holder som du kan vippe ut med neglen. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Nei, fant ikke batteriet... Fra Canon: "On the EOS 10D, D30, and D60 cameras you access the back-up battery via a round cover in the base of the camera. Use a coin to unscrew the cover, replace the battery, making sure that the + sign is uppermost, and then screw the cover back. If you leave a charged main battery in the camera while doing this, the existing date and time data will be retained and you will not have to re-set anything." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå