Endre Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Tok av cpu-kjøleren (Igloo 2500) og la på noe ny kjølepasta. Tok også av vifta og satte på en Zalman 80x80mm, bare for å prøve (den satt ikke skikkelig fast). Skrudde pc'en på og gikk inn i biosen, den viste en temperatur på over 90 grader (hovedkort noen-og-tjue grader), og da 95 ble nådd skrudde maskinen seg av. Jeg kjente på kjøleribba, og den var ganske så kald. Tok den kjapt av og kjente på cpu-kjernen, kald den og. Satte på standard-viften igjen, det samme skjedde. Har temperaturmåleren på hk'et blitt ødelagt på noen måte? Hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 hvor fort kom du opp i den tempen? kan være det att temp sensen er litt monga.. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 11. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2003 Det tok ca. 30 sekunder første gangen, enda kortere tid neste gangen. Tidligere lå tempen på ca. 40-45 grader når maskinen hadde stått på en stund. Hvor er egentlig temp-måleren? Lenke til kommentar
Endre Skrevet 11. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2003 Sorry for at jeg bumper, men er det ingen som vet hva som kan være galt? Sitter på mors pc nå, celly 766, 192mb SDRAM og onboard 32mb grafikk Lenke til kommentar
jevel Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Er det avtrykk etter kjernen i kjølepastaen under kjøleribben? I såfall er det noe alvorlig rart med temperaturleseren din; hvis ikke, sørg for at kjøleribben har kontakt med kjernen. -KJ Lenke til kommentar
hellandes Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Kort fortalt: Temperatursensoren som ligger innebygget i a7n8x er ikke å stole på. Men.. oioioi 90 grader ..... det er sinnsykt. sikker på at det er celsius og ikke fahrenheit.???? Lenke til kommentar
Calm Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Tenkte akkurat på det samme! En CPU-temperatur på 100 fahrenheit tilsvarer jo noe rundt 40 grader celsius (MBM sier at min CPU holder 44 grader celsius, som tilsvarer 111 F) Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 viss maskinen skrur seg av av seg selv, er det vel ikke 100 farenheit det er. tror ikke den skrur seg av ved noen og 40 grader... viss temperaturmåleren er ødelagt, kan du kanskje gå i bios og velge Ignore på cpu temp. kanskje det gjør at maskinen ikke skrur seg av av seg selv. men det er likevel litt risky. Lenke til kommentar
It's me Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 viss temperaturmåleren er ødelagt, kan du kanskje gå i bios og velge Ignore på cpu temp. kanskje det gjør at maskinen ikke skrur seg av av seg selv. men det er likevel litt risky. Det er ikke "risky" hvis han er sikker på at kjøleribben har kontakt med cpu og at viften blåser som den skal. Men hvis temperaturmåleren er ødelagt så er det en garantisak på hovedkortet. Hva med å ringe butikken hvor du kjøpte kortet? Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 viss temperaturmåleren er ødelagt, kan du kanskje gå i bios og velge Ignore på cpu temp. kanskje det gjør at maskinen ikke skrur seg av av seg selv. men det er likevel litt risky. Det er ikke "risky" hvis han er sikker på at kjøleribben har kontakt med cpu og at viften blåser som den skal. Men hvis temperaturmåleren er ødelagt så er det en garantisak på hovedkortet. Hva med å ringe butikken hvor du kjøpte kortet? da bør han vere 100% sikker på at det er kontakt... Lenke til kommentar
hellandes Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Jeg har en ide' !!!! :smile: :smile: :smile: Jeg kom akkurat på det , jeg har jo selv fått problemer etter å ha koblet til en større vifte. Jeg koblet alle vifter direkte til +12v på psu , og hadde siden ingen problemer. du må sette bios til ikke å overvåke pwr_fan1 og cha_fan1 , og så bare kobler du en hvilken som helst vifte til cpu_fan1 kontakten ,la den gjerne blåse på chipsetribba. Tror den thermistoren som skal lese av cputemp ligger litt malplasert. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 12. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2003 Takk for mange svar! Desverre har problemet forverret seg - nå kommer jeg ikke inn i bios engang. Maskinen slår seg av etter ca. 5 sekunder, før skjermbildet ha kommet. Men hvis jeg mot formodning skulle gjøre det: Hvordan stiller jeg hk'et til å ignorere høy temperetur i biosen? Leita litt etter noe slikt valg, men fant det ikke. Og det er nok 90 grader celcius jeg snakker om her, hadde det vært fahrenheit hadde det ikke vært noe problem (er ikke så newbie heller da ) Men jeg tror nok det blir å kontakte PSData der jeg kjøpte kortet. Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 å kontakte psdata hadde vert en god ide ja. prøv å bytt vifte. hadde samme problemet. byttet til en annen vifte, og da funket det. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 12. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2003 Problemet kom jo etter at jeg byttet vifte. Byttet tilbake igjen, men problemet var der fortsatt. Lenke til kommentar
formann Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Jeg tør vedde penger på at det er kjøleribben som ikke har skikkelig kontakt med core. Demonter den en gang til, og sørg for at den sitter skikkelig. Mulig du har montert den feil vei ?? Så du om det var et skikkelig godt avtrykk etter core på kjøleribba di ? Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Jeg er enig med "formann". Nesten sikker på at du ikke har kontakt mellom kjøler og prosessor. Feilsøk for feilmontering. Lenke til kommentar
F4en Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Kjørte P3 800MHzen min på mellom 90 og 100 grader i en måned stabilt Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Sannsyneligheten for at du selv har forårsaket dette er jo stor da alt var ok før du begynte å skifte vifte. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 12. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2003 Kjøleren er riktig montert, har tatt den av og på mange ganger for å sjekke. Det har ikke vært høy temperatur, som jeg skrev i det første innlegget, men bios viste feilaktig den høye temperaturen, altså er det nok noe galt med temperatursensoren. Det hadde nok ikke skjedd hvis ikke jeg hadde byttet ut vifta, men at man bytter ut en vifte skal jo ikke fårårsake slike problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå