Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bluescreen, antageligvis pga høy temp på CPU


Anbefalte innlegg

Opplever i ny og ne bluescreen på maskinen når den er under hard arbeid (tungt flash materiale, spilling, videokonvertering osv.) at den går inn i bluscreen, har tro på at dette henger sammen med at tempen på CPU kan være så mye som opp i 50-70 grader, i idle!

Har hatt lavere temperatur men av uvisse grunner ble den nesten bare forverret etter at jeg løsnet kjøleren (stock intel kjøler), renset for støv, byttet kjølepasta og så til at klipsene kom helt ordentlig igjennom (Intels festemetode er verdt 50 øre). Oppdaget tidligere at den ikke satt skikkelig på plass men nå har jeg fysisk sett at alle de svarte pins'a er igjennom.

Men fremdeles alt for høy temp, hva kan jeg gjøre? Er det noen bedre forslag? Hva annet kan ha gått galt?

 

Har kikket litt på Corsair H50 hvis ikke problemet forbedrer seg, noen erfaringer?

Endret av Testdrive
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

50-70 grader idle er alt for høyt! Hvor mye pasta klinte du på? Og hvordan klinte du det på?

Har litt erfaring med å legge på ny pasta så det ble ca som anbefalt på størrelse med en ert. Påførte det i midten og satt radiator med vifte direkte ned på.

Eneste å nevne er at pastaen er ca 2-3 år gammel, hvis det er av nytte?

Lenke til kommentar

Vel, hvis pastamengden utgjorde massen til en standard ert så er det alt for mye. 1-1.5 riskorn burde være nok. Det kommer dog litt an på konsistens etc. Det burde uansett ikke føre til så høye temperaturer.

 

Du er sikker på at kjøleren er montert korrekt og at vifta går? H50 har jeg forøvrig hatt selv. En veldig god kjøler, men i enkelte tilfeller kan en svak tikkelyd høres fra pumpa. Dette er strengt tatt ikke noe problem så lenge den ikke brukes i en HTPC som står 50cm fra øret.

Lenke til kommentar

Vel, hvis pastamengden utgjorde massen til en standard ert så er det alt for mye. 1-1.5 riskorn burde være nok. Det kommer dog litt an på konsistens etc. Det burde uansett ikke føre til så høye temperaturer.

 

Du er sikker på at kjøleren er montert korrekt og at vifta går? H50 har jeg forøvrig hatt selv. En veldig god kjøler, men i enkelte tilfeller kan en svak tikkelyd høres fra pumpa. Dette er strengt tatt ikke noe problem så lenge den ikke brukes i en HTPC som står 50cm fra øret.

Kan godt være at mengden er litt i overhånd, men stusset også på at en slik feil skulle gi så høye temperaturer.

Men nå sitter faktisk radiatoren, da jeg først så på den så var det mulighet for å "rikle" på den å bare 2/4 pins var igjennom på tvers av hverandre. Nå sitter den dønn fast med alle pin'sa igjennom, så hadde lite lyst å åpne opp ettersom har hørt at faren for luftbobler imellom CPU og kjøler kan skape problemer = høy temperatur.

 

Blir nok muligens H50 om ikke så lenge, da jeg håper den gir meg en respektabel temperatur.

Endret av Testdrive
Lenke til kommentar

Nå, selv om man hadde hatt på ALT for mye kjølepasta så vil uansett trykket på festeklipset føre til at mye av denne pastaen blir fordelt , selvsagt noe nedsatt temperaturytelse får man men ikke så mye som 20 - 30C , noe som tyder på en feilmontering eller defekt cpu kjøler (feks vifta spinner ikke nok eller at guffa inne i varmerørene ikke lenger fungerer som den skal).

Lenke til kommentar

Nå, selv om man hadde hatt på ALT for mye kjølepasta så vil uansett trykket på festeklipset føre til at mye av denne pastaen blir fordelt , selvsagt noe nedsatt temperaturytelse får man men ikke så mye som 20 - 30C , noe som tyder på en feilmontering eller defekt cpu kjøler (feks vifta spinner ikke nok eller at guffa inne i varmerørene ikke lenger fungerer som den skal).

Har selv ikke noe fornuftig svar på hva som kan ha gått galt, for selve radiatoren med vifte sitter helt nedpå.

Får gå til innkjøp av noe ny kjøleløsning til CPU. Kan tenke meg at dette kan være en kombinasjon av lite kabinett (nylig bytta ifra high til midi) og relativt varmt skjermkort. Men det skal merkes at det er god luftflyt i kabinettet, fine temperaturer der.

 

Når CPU kommer opp i ca 103 grader er det da normalt at man opplever bluescreen? Opplevde nylig bluescreen med stoppkode som lignet: x000000000001xx eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...