fotogigen Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 mitt første nordlys bilde, ikke topp teknisk så eg kunne godt tenke meg å vite hva eg kunne gjort bedre . 30sek lukketid, f4, iso 250, eksp komp +5 , stativ og selvutløser. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Nå har jeg ingen erfaring med nordlys bilder, mens jeg synes at bildet ditt var fint! Det har et kunstnerisk preg over seg, sitter igjen med en følelse av dette er et maleri egentlig, og bare for å ha sagt det, 16:9 format på dette og stort nok til å få hengt opp på veggen... så.. hadde jeg kjøpt det! Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Veldig pent bilde! Hvor er det tatt? Eksperimenter med mindre lukker for å få skarpere bilde, rundt f8-9 og oppover avhg. av hvilket objektiv du bruker. Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 "mindre lukker"? Skjønner ikke helt den... Jeg syns forresten bildet var fint,veldig fint for meg iallefall å se havet som ingridiens Jeg vet enkelte bruker størst mulig blender for å få presset ned lukkertid uten å måtte gå veldig høyt opp på ISO for å få konturene på nordlyset mer frem. F.eks 10-15 sek med de nødvendige innstillinge ellers. Men akkurat her gjorde det ikke meg noe at du har brukt 30 sekunder lukker,som dermed smudger nordlyset mer utover. Nettopp pga havet,som bidrar med "tåkeeffekten". Ellers, komposisjonsmessig syns jeg det absolutt holder mål! Det ser ellers ut som fine farger 1 Lenke til kommentar
fotogigen Skrevet 2. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2011 Hei, takk for flotte kommentarer ! ang mindre lukker mener du vel mindre blender? eg har nok ikke noe å gå på her, bildet er allerede lysnet en del i råfilkonverteren. Objektivet ( nikon 12-24 f4) tegner forresten skarpt også på helt åpen blender.Isoen tør eg ikke ¨å opp noe særlig på, siden det da har lett for å bli mye støy med lange lukketider ( nikon D300) Lenke til kommentar
Millennium Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Jeg likte bildet utrolig godt, men det er en viktig ting jeg føler trekker bildet mye ned, nemlig at horisontallinja er noe skeiv. Fargene er fine, og det er veldig fin overgang mellom det oransje lyset fra byen (hvilken by er det egentlig?), og liker godt at havet på en måte deler bildet i to. Alt i alt, så er det vel et av de beste nordlysbildene jeg har sett, men håper du får rettet opp horisonten som prikken over i'en! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå