Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldet krav

Tee-Zee

Anbefalte innlegg

Jeg studerte en tid i England, men droppet ut før det andre semesteret. Dette var skoleåret 2007/2008.

Skolen har sendt meg krav på det resterende beløpet, men jeg mener jeg ikke skal betale dette, da jeg droppet ut før det andre semesteret.

I sommer fikk jeg brev fra et britisk inkassobyrå, og jeg sendte de en mail hvor jeg ba om bevis for at jeg faktisk skyldte disse pengene. Det eneste jeg fikk tilbake var en kopi av den siste fakturaen skolen hadde sendt meg. Den hadde forfall i november '07. De har ikke funnet frem noe med min underskrift på.

Jeg valgte å ignorere det britiske inkassoselskapet, og i dag fikk jeg et brev fra et norsk inkassoselskap med beskjed om å betale disse pengene. Jeg mener for det første at jeg ikke skylder disse pengene, og for det andre er vel kravet foreldet for lenge siden.

Da jeg slo opp i foreldelsesloven, så står det noe om at New York-konvensjonens regler gjelder. Jeg prøvde å finne frem til dette, men fant ingenting om foreldelse der.

Er det noen som har råd til hvordan jeg bør forholde meg til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+127836

Skrev du under på noe når du begynte der? For eks en kontrakt som sier at man betaler for ett år av gangen?

Lenke til kommentar

Send et brev der du sier at du bestrider kravet, da må de dokumentere at de har belegg for kravet.

Da finner du jo fort ut hvordan det ligger an.

Jeg foreslår at du skriver noe sånt som:

a) Jeg bestrider grunnlaget for deres krav.

b) Uansett må kravet ansees foreldet.

Lenke til kommentar

New York-konvensjonen er tatt inn som vedlegg til foreldelsesloven her. Konvensjonen gjelder kun kjøp av løsøre i internasjonale forhold, og gjelder derfor ikke her.

Du får håpe de ikke reiser sak etter engelsk rett. Foreldelsesfristen der er nemlig seks år, jfr. Limitation Act 1980 § 5.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Nå har de vel uansett tatt kontakt innen norsk foreldesfrist, hvis han var der høsten 2007 og de tok kontakt før høsten 2010 eller når enn regninga skulle vært betalt.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har forstått loven, så har ikke når de har tatt kontakt noe å si. Får å stoppe foreldelsesfristen er de nødt til å gå til rettslige skritt før det har gått tre år - eller at jeg uttrykkelig har godtatt gjelden, enten skriftlig eller ved å foreta delbetaling. Jeg har ikke gjort noen av delene.

Jeg har sjekket litt angående britisk rett, og de har ingen mulighet til å dra meg for retten der, i og med at jeg bor her.

Lenke til kommentar

Nå gjelder jo ikke kravet en norsk sak, og da er det engelsk rett som gjelder ift. foreldelse.

Jeg mener at trådstarter må sende et brev, bestride kravet og forlange dokumentasjon på at kravet er reelt, og deretter i tillegg hevde at kravet under enhver omstendighet uansett måtte være foreldet dersom det var reelt. (Uten å på noen måte innrømme ansvar for kravet, det er viktig å ikke gjøre det.)

Da vil det bli opp til de å fremlegge DOKUMENTASJON, og bevise at kravet i tillegg ikke er foreldet.

Dersom de da ikke er i stand til å gjøre det, vil kravet måtte bortfalle.

Det er jo selvfølgelig kun i trådstarters fordel å gjøre nettopp det.

Lenke til kommentar

Så selv om et norsk inkassoselskap drar meg til skifteretten i Norge, så er det britisk foreldelsesfrist som gjelder?

Det virker jo på meg som om det britiske selskapet har "solgt" kravet til et norsk selskap, i håp om at de klarer å få inn pengene.

Noe av det jeg er litt nervøs for, er som du nevner, at de skal se på det som en vedkjennelse dersom jeg skriver at kravet er foreldet. Hadde det ikke vært min gjeld, så ville jeg vel ikke visst om det.

EDIT: Og hva kreves egentlig av dokumentasjon fra deres side i en sak som dette? Som sagt sendte de meg kun en kopi av den siste fakturaen sist jeg spurte om bevis.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Så selv om et norsk inkassoselskap drar meg til skifteretten i Norge, så er det britisk foreldelsesfrist som gjelder?

Det virker jo på meg som om det britiske selskapet har "solgt" kravet til et norsk selskap, i håp om at de klarer å få inn pengene.

Noe av det jeg er litt nervøs for, er som du nevner, at de skal se på det som en vedkjennelse dersom jeg skriver at kravet er foreldet. Hadde det ikke vært min gjeld, så ville jeg vel ikke visst om det.

EDIT: Og hva kreves egentlig av dokumentasjon fra deres side i en sak som dette? Som sagt sendte de meg kun en kopi av den siste fakturaen sist jeg spurte om bevis.

Akkurat. Det er flere uklare sider her.

Derfor er det viktig at du skriver et tilsvar der du punktvis lister opp:

1. Jeg bestrider deres krav, grunnlaget for deres krav, og kan ikke se noen årsak til at jeg skal innfri deres krav.

2. Vennligst fremlegg evt. dokumenter som utgjør grunnlaget for deres krav.

3. Jeg kan ikke se at deres krav har noe grunnlag, og uansett måtte alt slikt være foreldet for lengst.

Dermed innrømmer du ingenting, samtidig som du stiller krav overfor de.

Det norske selskapet vil vanskelig kunne ha noen dokumenter du har underskrevet på, og da blir det vrient.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...