Gå til innhold

Veien til sort belte - kommentarer

Anbefalte innlegg

MaxGrusom som startet Veien til sort belte har dessverre låst tråden for kommentarer, for at man kun skal kunne stemme. Den muligheten burde ikke være en mulighet!

Han spør:

Forutsatt at man er gjennomsnittlig god og kan pensumet sitt, hvor ofte bør man kunne gradere seg til fargebelter?

Det kommer helt an på kampsport. Ikke alle kampsporter har belter engang.

Er graderinger ? (bra/dårlig)

Graderinger innebærer i de fleste, ikke alle, kampsporter å oppnå nye belter, striper eller stjerner. Belter er bra for egen motivasjonsfaktor og for å lettere sortere utøvere. Belter er dårlig for egoet, og mange utøvere virker å kun være interessert i snarveien til neste belte og medalje. Grandmaster Choi Jung Hwa sa at han egentlig kunne ønske å avskaffe belter, men han fryktet at da ville nok medlemsstallet fort blitt halvvert. Og jeg tror han har rett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja og ja. Noen trener kampsport for å forsvare seg selv om det er ytterst liten sjanse for at de noensinne får bruk for det. Noen trener for å få belter og gullmedaljer. Noen fordi vennene trener det. Jeg trener av generell martial arts-interesse og for å holde meg i form.

Fargebeltesystemet stammer fra Judo. Det ble innført av Jigaro Kano for rundt 100 år siden. Selve gradsystemet med gup/kyo og dan stammer fra det japanske brettspillet Gó, og er mye eldre.

Hvor lenge man bør vente til neste gradering kommer også an på personen, og på personens grad. Jo høyere grad du har, jo lengre tid er det mellom gradene.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Selve gradsystemet med gup/kyo og dan stammer fra det japanske brettspillet Gó, og er mye eldre.

Go er fra Kina. :)

For å øke andelen ikke pirk i svaret: Innenfor aikido er det vanlig med bare sort og hvitt belte for henholdsvis gradene dan og kyu. Dersom en person bruker hakama, så er personen sansynlig vis forholdsvis god (varierer, men 3 kyu og oppover hos oss).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...