Gå til innhold

PWM splitter

Anbefalte innlegg

Knapt noen hovedkort idag har mer enn to PWM utganger, en for cpu og en for case. Mange av oss har dog mer enn 2 vifter utenom PSU og skjermkort vifte (som fikser seg selv).

Jeg har sett på "Akasa PWM splitter smart fan cable" og den virker veldig smart. Men det hadde vært enda bedre om man istedefor kunne drive den på "CHA_FAN2" utgangen som er 3 pins. Man kunne tatt strømmen fra den og splitta control ledningen til vifte nummer to.

Prøvd å forklare litt under med farger :)

CHA_FAN1, 4-pin (+, -, Sense, Control)

CHA_FAN2, 3-pin (+, -, Voltagecontrol)

FAN1

1,2,3,4*

FAN2

1,2,#,4*

* splittet

# ikke brukt

Hadde blitt noe mindre kabling fra PSU'en. Og det er alltid bra. Samt at det hadde blitt mer oversiktig. Finnes noe slikt? Om ikke, noen som vet hvor jeg kjøper ledninger og plugger? :p

Edit: når vi er inne på det. Trenger man i det hele tatt egen strømkilde til vifte #2? Kan man også splittet strømmen. Isåfall kunne det vært aktuelt på cpu vifta (om man kjører push/pull). Jeg ikke hvor mye spenning det på FAN portene på hovedkorta, prøvde å finne ut uten hell.

Endret av Johnny_B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er regulering av viftene. Så lenge du tenker å kjøre alle vifter på fullt turtall så kan du godt splitte strømforsyninga såfremt den klarer å levere nok strøm.

Skal du derimot regulere hastigheten på viftene, så får du kun feedback signal fra én vifte, og spenninga ut justeres i henhold til det. Men alle de andre viftene på samme kursen vil ha et random turtall, og verste fall bare stå å brumme hvis hastigheten er satt til veldig lavt. Da risikerer du at andre vifter enn den som er signalgiver regelrett brenner opp.

Lenke til kommentar

Det andre viftene vil vel om du legger med pin 4 for Control få samme instrukser som "hoved"-vifta. Da burde man selvfølgelig ha lik vifte på alle vifter som skal brukes på splitten. Meninga med å splitte control var jo nettopp at den andre (de andre) viftene også skulle bli regulert, men kun en vifte som sender signaler tilbake via sense.

Lenke til kommentar

Det andre viftene vil vel om du legger med pin 4 for Control få samme instrukser som "hoved"-vifta. Da burde man selvfølgelig ha lik vifte på alle vifter som skal brukes på splitten. Meninga med å splitte control var jo nettopp at den andre (de andre) viftene også skulle bli regulert, men kun en vifte som sender signaler tilbake via sense.

Det er jo bare å prøve. Dersom viftene er identiske så kan det jo fungere. Men dette er egentlig ting som må testes ut. Dete er umulig å si her og nå om det fungerer eller ikke.

Hold oss gjerne oppdatert dersom du gjør dette da :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne gjort det. Men jeg har ikke ledninger til det. Vet ikke hvor jeg kjøper de. Drev endel med svakstrømselektronikk som barn (vært nerd hele livet) og vant til å lodde osv. så det burde være smal sak. Var sånne byggesett for videregående skoler og entustiaster, var ganske moro btw :p

Så om noen vet om noen sjapper i Norge eller i USA som sender billig så skal jeg gjerne prøve. Er veldig enkelt i teorien virket det som...

Ellers blir det Akasi PWM splitter, gjør samme jobben, men min løsning er enda mer elegant ;)

Lenke til kommentar
Så om noen vet om noen sjapper i Norge eller i USA som sender billig så skal jeg gjerne prøve. Er veldig enkelt i teorien virket det som...
Nå henger jeg ikke helt med her. Hva er det du skal få tak i og kjøpe?

Ellers blir det Akasi PWM splitter, gjør samme jobben, men min løsning er enda mer elegant ;)
Lykke til om du får laget det til da :thumbup:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...