Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høyttalerne ødelegger/forvrenger lyden

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg høyttalere, bass og forsterker for en liten stund siden, koblet det opp i forrige uke (høyttalerne koblet jeg inn for 2-3 uker siden).

Problemet mitt er at høyttalerne forvrenger lyden veldig mye og det virker som om de overarbeider seg på en måte. Dette er nok egentlig et ganske enkelt svar på, jeg krever for mye av kun 2 4" høyttalere.

Bassen er en Pioneer TS-WX303, forsterkeren Pioneer GM-D7400M: Mono Channel Class-D Amplifier (800W).

Et spørsmål ang det også, er det veldig dumt med en forsterker som bare gir ut 800W, eller går det fint? Den som ga ut 1200W kostet 1000 kr mer..

Hvertfall, høyttalerne er Pioneer TS-G1012I. Lyden er veldig bra til at de er så små, men de blir forvrengt. Nå har det seg slik at jeg låner en Alpine spiller og det kan kasnkje ha noe å si? Jeg tok de med inn på Torshov her om dagen og da testet vi de på en spiller med HPF (high pass filter), og jeg vet ikke om det var derfor, men lyden var ekstremt bra der inne.. Jeg går og venter på at spilleren jeg skal ha (Pioneer selvsagt) skal komme inn.

Så, det jeg har tenkt er å kjøpe noen 6x9'ere å ha bak med basseren (har stasjonsvogn), tror dere det kan hjelpe? Det jeg tenker er jo at da vil jo lyden fordeles på 4 høyttalere og ikke bare 2. Tenker jeg rett?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ganske viktig å sette høytalerne på et HPF, ellers vil de forsøke å spille dype basslyder de ikke er laget for å spille av skikkelig. Det er også viktig å bruke en skikkelig forsterker som gir litt strøm, dvs. ikke forsterkeren i CD-spilleren som kanskje gir 4x20W RMS eller noe rundt der.

Btw: Alpine er vel så bra spillere som Pioneer, så det skal ha lite å si.

Edit: Det er viktigere å ha en god forsterker enn en med mye oppgitt effekt. Pioneer er dessverre kjent for å synde en del med å oppgi latterlig høy effekt, men vet ikke om det gjelder lenger.

Endret av iskaldcola
Lenke til kommentar

Takk for svar :) Ble litt klokere der gitt :) Nei har ingenting imot Alpine altså hehe, bare akkurat den spilleren funker ikke så bra for meg. Sitter å leter etter spiller nå, men er vanskelig å finne en som har bluetooth så jeg kan bruke handsfree med iphonen uten å måtte bruke 10000 kr (egentlig ikke, billigste jeg fant var 4000, men det er enda for mye) :p

EDIT: Pioneer DEH-7300BT koster 2000, men den har kun low pass filter, ikke hpf. Det er kanskje litt dumt?

Endret av nanoO
Lenke til kommentar

DEH-7300BT koster ikke 2000kr hvis du leter litt: http://www.pixmania.com/no/no/8684797/art/pioneer/bilstereo-cd-mp3-usb-blue.html

Det vil ikke hjelpe deg stort å montere 6x9" i hatthylla heller, for disse vil påvirkes av trykket fra suben, og låte fælt, så glem det, også er det sånn at vi er skapt med ører på hver side, som er vinklet litt fremover, så da er det best å ha lyden foran på hver side.

At de 4" høyttalerene spilte mye bedre hos forhandler er ikke så rart, for der var de sikkert montert i solide kasser, og ikke i noe plast som ikke holder tett osv.

Det er heller ikke så farlig at spilleren ikke har høypassfilter, for det har de aller fleste 2 kanals forsterkere, så da bruker du bare det i steden.

Hvis du sier hvilken bil du har, så er det lettere å hjelpe deg med nye høyttalere til front, og hvordan du skal montere dem.

Suben du har trenger en forsterker på minst 250w rms, så forsterkeren du har holder fint, men du må ha en 2 kanals forsterker i tilegg så du har til fronthøyttalerene ;)

Lenke til kommentar

Oi, der var det en del billigere, ja! Jeg har stasjonsvogn så det blir ikke i hattehylla (den ikke-eksisterende), prøver å finne ut hvor det er best å sette de :) Har Volvo 240, mye plass :)

De var ikke annerledes montert, de var satt i en veggplate, med åpent rom bak, inn mot lageret. Men i døra mi er jo den eneste isolasjonen plastikk, så :p

Men jeg vet ikke om dette er 2-kanals forsterker jeg?

Lenke til kommentar

Det er fordi du bør kjøre alle høyttalerne på en egen forsterker, ikke på CD-spilleren. Den innebygde forsterkeren i CD-spilleren er elendig, og vil ikke spille hverken høyt eller pent.

Forsterkeren du har fra før en en monoforsterker, det vil si at den har 1 kanal og er laget for å brukes på en basshøyttaler. Derfor bør du kjøpe en 2-kanals forsterker (stereoforsterker med andre ord) i tillegg som kan drive frontsettet ditt.

Lenke til kommentar

Forsterkeren er nok bra den, og det er helt riktig type forsterker til å bruke til en sub slik du gjør.

Det finnes forskjellige typer forsterkere, og f.eks en 4 eller 2-kanals forsterker er (som oftest) mye dårligere til å drive en sub enn det en spesialisert monoblokk (monoforsterker) er.

Det finnes også forsterkere med innebygget monosteg for sub og 4-kanals for resten (5-kanals forsterkere), men disse er som regel mye svakere enn en skikkelig monoblokk.

Når jeg hadde anlegg i en Volvo 240 stasjonsvogn en gang i tiden, så hadde jeg en monoforsterker på 2000W RMS (Soundstream, så ikke noe tullewatt) til basshøyttalerne, og to 2-kanals forsterkere på til høyttalere fremme og bak. Hver type forsterker er best til forskjellige oppgaver, så det er overhodet ikke noe galt med forsterkeren din. Den er bare ikke laget for å drive vanlige høyttalere.

Btw: 240 har en veldig liten dynamo originalt, så hvis du begynner å slite med for lite strøm kan du montere en dynamo fra 940 turbo som er mye kraftigere. Bare et tips, jeg har gjort det selv, så jeg vet at det fungerer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...