Gå til innhold

[Løst] Hvordan ordne så programmer installeres på annen disk?

Anbefalte innlegg

Vet ikke om tittelen passer helt! Litt vanskelig å forklare men skal prøve mitt beste.

Fikk i dag min SSD disk, en 40gb force series fra Corsair!

Jeg monterte SSDen på (SATA2) og den vanlige Hard disken på (SATA1).

Installerte W7 og startet opp PCen, legger så merke til at SSD'en er den Primære hard disken(:C) der hvor alt lagrer seg når du installerer programmer ( med mindre man endrer på det manuelt hver gang) Er det noen måte å endre dette på? Altså å fikse sånn at når jeg installerer ett program så velger den SATA1, i mitt tilfelle DISK D automatisk?

Håper ikke dere blir forvirret, for jeg er ellers generelt forvirret selv nå oO

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei egentlig ikke. Og ja det går an, men det vil sansynligvis gjøre windows-installasjonen ubrukelig dersom du plutselig skulle ta bort disken hvor programmene er installert.

På en annen side, med de aller fleste programmer så er det mulig å selv bestemme hvor de skal installeres.

Lenke til kommentar

"På en annen side, med de aller fleste programmer så er det mulig å selv bestemme hvor de skal installeres."

Ja, det vet jeg! Men er dette jeg vil unngå, vil jo helst at programmene velger riktig path selv, som D:/Programfiles isteden for C:/Programfiles, men om dette ikke går så er det jo bare trist!

Lenke til kommentar

Fant det ut til slutt! Måtte inn på regedit og skifte paths

Men kunne du ikke ha nevnt hvordan du gjorde det? Jeg har også kjøpt en Corsair SSD 120 GB, og skal kun ha OS og de mest brukte programmene på SSD'en. Resten vil jeg slenge på den vanlige HDD'en. Vet ikke hvordan jeg skal gjøre det. :cool:

GB

Endret av Genius-Boy
Lenke til kommentar

Forebehold om eventuelle feil i posten! jeg tar ikke ansvar dersom noe skjer med PCen da det er risky å endre på ting i Registeret!

Hvordan skifte paths fra SSDen til Hard Disken. ( Fks fra C til D ) for Windows 7.

Først går du på Min Datamaskin går inn på disk D og lager følgende mapper:

Program Files

Program Files (x86)

Trykk så på Start og skriv "Regedit" i søkefeltet å press Enter.

lokaliser HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion

Her finner du blant annet

ProgramFilesDir

ProgramFilesDir (x86)

ProgramFilesPath

Du ser at alle disse står på C:\Program Files og C:\Program Files (x86) osv

Høyere klikk på ProgramFilesDir, trykk så på Endre og skift ut C: med D:

gjør det samme med ProgramFilesDir (x86)

Når du kommer til ProgramFilesPath så ser du at det står %ProgramFiles% eller lignende.

Endre denne til D:\ProgramFiles (x86)

Lukk Regedit og restart pcen for at endringene skal tre i kraft.

En ting til som er viktig når det gjelder SSD disk dersom du ikke har planer om å recovere slettede filer er å enable TRIM! dersom du ikke vet hva dette er kan du jo evt google det, men legger frem commanden til CMD her for deg ( note: du må kjøre CMD med administrive rettigheter )

"fsutil behavior set DisableDeleteNotify 0"

Men om du er usikker på hva det er, evt vil vite mer om dette så google det! jeg tar ikke ansvar hvis noe blir ødelagt ;) Om du har en eldere SSD disk, eller en annen OS enn W7 er det ikke sikkert at SSDen støtter TRIM. Går ann å komme rundt dette selvfølgelig, men google det også evt :>

PS: skal du bruke CCleaner på SSD er det viktig å merke seg at du ikke enabler Wipe Free Space! Da dette kan forkorte eller skade SSD disken din

Endret av Kevin Fjeld
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...