fiskercool Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Hei Sliter veldig med å bestemme meg om jeg skal ta en tresemester ordning i mekatronikk eller et år med forkurs. Tar jeg TRES sparer jeg jo et helt år, men blir det mye vanskeligere og henge med i mekatronikk studiene? Lite fritid? Men tar jeg forkurs kan jeg ta teknologi og samfunn og engelsk, itilleg til matte og fysikk. Kommer vel til å få en del fritid med bare matte og fysikk? Og kan da tenke meg bedre om, med tanke på hvilket ingeniørstudie jeg har lyst til, men er vel 90% for mekatronikk. Innspill? 1 Lenke til kommentar
Tommy_1984 Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Er det sånn at du kun trenger matte og fysikk på forkurset? Mtp fritid så er det et tja, kommer helt an på hvor god du er i realfag, og hvor flink du er til å disponere uka i forhold til lesing. Du har som regel 2-3 innleveringer i uka; matte, fysikk og kjemi. I tillegg så er det sterkt anbefalt å ha god progresjon i kurset, alt du lærer på hver eneste forelesning er relevant til eksamen. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Hei Sliter veldig med å bestemme meg om jeg skal ta en tresemester ordning i mekatronikk eller et år med forkurs. Tar jeg TRES sparer jeg jo et helt år, men blir det mye vanskeligere og henge med i mekatronikk studiene? Lite fritid? Men tar jeg forkurs kan jeg ta teknologi og samfunn og engelsk, itilleg til matte og fysikk. Kommer vel til å få en del fritid med bare matte og fysikk? Og kan da tenke meg bedre om, med tanke på hvilket ingeniørstudie jeg har lyst til, men er vel 90% for mekatronikk. Innspill? Kjenner flere som har gått tres ordningen på mekatronikk ved UiA. Funker bra for de aller fleste, dvs de som legger litt ekstra innsats i det. Med ekstra innsats så kan du se på det som å ta det som en jobb, 37,5 arbeidstimer i uken, 08-1600 fem dager i uken med okei effektivitet. Er bare litt ekstra tøft i starten, men etter det første semesteret, spesielt andre semester er du på lik linje med alle andre. Kan anbefale det da du sparer et helt år, som vil si et helt års inntekt, som er en ganske vesentlig sum Lenke til kommentar
Tommy_1984 Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Jeg har selv gått forkurs, men kjenner til flere som har gått TRES. En ting du skal ha i bakhodet hvis du vurderer TRES er at du får en veldig høy arbeidslast de 3 første semestrene. Du skal ta pensum tilsvarende R1, R2 og Fy1 i tillegg til høyskolefagene Matte1, Matte2 og Fysikk i løpet av 3 semestre. Nå har jeg kun listet opp realfagene, du kan plusse på f.eks Kjemi og minimum 6-7 fag til som du skal ha eksamen iløpet av samme tidsrom. Grunnen til at jeg sier dette er at innenfor realfag, særlig i matte så er det en enorm fordel at du kan det grunnleggende før du avanserer videre opp i pensum. Realfagemnene bygger på hverandre, du kan se på det som en pyramide. Minuset med TRES ordningen er at du lærer VGS realfag samtidig som du skal lære høyskole-realfag, og høyskole realfagene tar for gitt at du har kjennskap til pensum fra VGS Du må med andre ord ha evnen til å ha mange baller i lufta samtidig, og tilegne deg ting kjapt. Faren er jo at du ikke klarer å henge med i realfagene/ får dårlige karakterer - eller rett og slett dropper ut, pga alt stresset. Ikke meningen å være negativ her, men tror det kan være lurt å få all fakta på bordet før du tar valget om TRES. Det er full mulig å klare seg bra gjennom kurset, hvis du er toppmotivert. Lenke til kommentar
fiskercool Skrevet 8. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2011 Jeg har selv gått forkurs, men kjenner til flere som har gått TRES. En ting du skal ha i bakhodet hvis du vurderer TRES er at du får en veldig høy arbeidslast de 3 første semestrene. Du skal ta pensum tilsvarende R1, R2 og Fy1 i tillegg til høyskolefagene Matte1, Matte2 og Fysikk i løpet av 3 semestre. Nå har jeg kun listet opp realfagene, du kan plusse på f.eks Kjemi og minimum 6-7 fag til som du skal ha eksamen iløpet av samme tidsrom. Grunnen til at jeg sier dette er at innenfor realfag, særlig i matte så er det en enorm fordel at du kan det grunnleggende før du avanserer videre opp i pensum. Realfagemnene bygger på hverandre, du kan se på det som en pyramide. Minuset med TRES ordningen er at du lærer VGS realfag samtidig som du skal lære høyskole-realfag, og høyskole realfagene tar for gitt at du har kjennskap til pensum fra VGS Du må med andre ord ha evnen til å ha mange baller i lufta samtidig, og tilegne deg ting kjapt. Faren er jo at du ikke klarer å henge med i realfagene/ får dårlige karakterer - eller rett og slett dropper ut, pga alt stresset. Ikke meningen å være negativ her, men tror det kan være lurt å få all fakta på bordet før du tar valget om TRES. Det er full mulig å klare seg bra gjennom kurset, hvis du er toppmotivert. Takk for fyldig informasjon. Tror jeg nesten skal ta forkurs, bruker et år mer, men vil lære ting grundig. Slik at sjansen for å holde følge er større. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Minuset med TRES ordningen er at du lærer VGS realfag samtidig som du skal lære høyskole-realfag, og høyskole realfagene tar for gitt at du har kjennskap til pensum fra VGS Du må med andre ord ha evnen til å ha mange baller i lufta samtidig, og tilegne deg ting kjapt. Faren er jo at du ikke klarer å henge med i realfagene/ får dårlige karakterer - eller rett og slett dropper ut, pga alt stresset. Ikke meningen å være negativ her, men tror det kan være lurt å få all fakta på bordet før du tar valget om TRES. Det er full mulig å klare seg bra gjennom kurset, hvis du er toppmotivert. For meg var det et kjempepluss! Jeg fikk dobbelt så mye matte første halvår, og VGS matte ble gjort om til å inkludere litt av matten fra calculus. Dessuten trenger man ikke mye for å bestå disse fagene, så mens man studerer kan man fokusere på de viktige fagene samtidig som man lærer mye matte og fysikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå