micromaster Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Noen som vet om strømforsyninga kan være gåen, standby dioden på hovedkortet lyser men det skjer ikke noe annet. Viften på prosessoren beveger seg så vidt i det man trykker inn powerknappen... Lenke til kommentar
Blacksheep Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Hvor mange watt er denne strømforsyningen ? Er dette noe som har hendt etter en hardware forandring i PC`en Lenke til kommentar
micromaster Skrevet 11. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2003 Strømforsyninga er på 300 watt. Bytta hovedkort og cpu. Skal ikke være noe galt med verken hovedkortet eller cpu. Har prøvd fire forskjellige cpuer, ingen virket! Har også prøvd to hovedkort... Lenke til kommentar
Isdas Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Hei Hvis vifta oppå CPUen bare snurrer så vidt i det du trykker på skå på knappen, så er det nok et lite brudd i en eller annen ledning/løs kontakt inne i strømforsyninga. Det jeg ville gjort hvis jeg var deg var å skifte strømforsyning (ikke dyrt i det hele tatt. Ca 300-900 kr for en helt grei strømforsyning). Dermed er alle dine prob. løst og du kan sitte bak PCen så lenge du vil igjen Hilsen Isdas Lenke til kommentar
micromaster Skrevet 11. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2003 Ingenting løst eller noe brudd som eg kan se... Lenke til kommentar
Blacksheep Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 regner med at du ikke har prøvd en annen PSU Har tidligere vært borti lignende. CPU vifta starter rotasjon i 1-2 sec. før alt stopper. Hva skjer viss du slår av og påigjen PSU for så å vente i 10-20 sec med å starte PC`en, tenker da på om cpu viften holder noen sec ekstra før den slår seg av? Hvilke merke/produsent har PSU`en Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Du har bytta HK? Dette er jo typisk symptom for kortslutning når man har glemt en spacer som sitter på en annen plass. PSU kobler da ned veldig kjapt for ikke å ødelegges. Ta ut HK og sjekk at antall spacere og skruer stemmer overens. Lenke til kommentar
micromaster Skrevet 11. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2003 Vifta går ca en cm, før den stopper. Strømforsyninga er tatt ut av en compaq som eg skrota førr ei stund sia. Ca 1-2 år gammel. Virke jo som om den gir strøm fra seg sia det e lys i en diode i hovedkortet... Lenke til kommentar
micromaster Skrevet 11. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2003 Spacere og skruer stemmer... Lenke til kommentar
Blacksheep Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 for et års tid siden skiftet jeg HK og CPU (XP1700) for en kompis, Orginalt i pc sto en 230W (fikk bange anelser allerede da men...) PSU ca 2år gammel Opplevde det samme, konklusjonen jeg kom fram til var at den var for svak! 230w (overnevnte + 2HDD + 2rom) Pc`en starter til kondensatorene i PSU er "tomme" før PSU kobler ut. satt i 400w og det funket Lenke til kommentar
micromaster Skrevet 11. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2003 Psu'en kobler jo ikke ut, lysdioden på hovedkortet lyser jo hele tiden... Lenke til kommentar
Blacksheep Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 OK eneste forslaget jeg kan gi deg er å få lånt en PSU av venner el. for å teste..... lykke til Lenke til kommentar
micromaster Skrevet 11. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2003 Kan neppe være for svak. Har bare hovedkortet, minne, cpu m/vifte og skjermkort i pcen. Alt annet er koblet ut! Alle symptomer helle mot brent prosessor, men da har eg i tilfelle prøvd fire brente prosessorer og det nekte eg å tru... Lenke til kommentar
Blacksheep Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 forøvrik kan det godt stemme at det forsatt lyser, PSU har vel elektronisk sikring slik at den slår seg på igjen med en gang i og med at hovedbryter står på. Lenke til kommentar
micromaster Skrevet 11. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2003 Kanskje sannsynlig at noe e gåen i strømforsyninga, kan hende den gir ut en voltstyrke. Men ikke resten... Ringe en kamerat som har bekjente i microplex. Hente ny strømforsyning i morra...høres ut som en plan! Hente noe alvorlig mye større! Overklokking vente... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Den lysdioden er for standby spenningen, og sier ingenting om at resten av PSU virker. En PSU består av flere supplyer, noen komponenter er felles, men det kan godt hende at en del ikke virker. 300W kan være nok totalt, men likevel for lite for 12V. Hvis den PSU'en du har er lagd for Pentium-3, så har det god kapasitet på 5V, men ikke så mye på 12V. Nyere CPUer trenger mye effekt på 12V. Derfor egner enkelte eldre PSUer seg dårlig for nye PCer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå