Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sukrin? Sunt eller ikke?

Anbefalte innlegg

Jeg er, som de fleste andre, glad i søte ting:) :love:

Men sukker er ikke godt for kroppen, i hvert fall ikke i store mengder. Dårlig i magen blir man også :whistle:

Nå har sukrin blitt så i skuddet, og det sies å være så "sunt". Det er jeg da litt skeptisk til, da jeg sverger til:

"For-godt-til-å-være-sant"-prinsippet!

Noen som vet hvor sunt/usunt det er. Skadevirkninger?

Det eneste "negative" jeg har hørt er at det kan gi diaré, da det har en lakserende virkning.

Det nye botemiddelet mot forstoppelse? :tease:

Aspartam har jeg i hvert fall lært meg at ikke er sunt:)

Brent barn leker ikke med ild, så denne gangen skal jeg sjekke ut hva jeg FAKTISK putter i munnen.

Litt om sukrin

Sukrin - et sunt og naturlig alternativ til sukker

Ønsker du å redusere sukkerforbruket ditt, men vil unngå kunstige søtstoffer?

Nå har det kommet et sunnere alternativ - Sukrin!

- Null kalorier

- Skader ikke tennene

- Smaker og ser ut som sukker

- 100% naturlig - finnes i bl.a. frukt

- Gir ingen blodsukkerstigning (null GI)

- Virker som antioksidant i kroppen

Naturlig søtt uten kalorier

Det har vært mye fokus på den skadelige virkningen av sukker de siste årene. Så mange som 85% av befolkningen er opptatt av å begrense sitt sukkerinntak. Samtidig er mange skeptiske til de kunstige søtstoffene. Nå trenger du ikke å bekymre deg lenger.

Sukrin gir deg den ekte smaken av sukker uten ulempene, og er i tillegg 100% naturlig. Det inneholder ingen kalorier eller karbohydrater, men har sukkerets konsistens og knaser i tennene på samme måte. Sukrin har ca 75% av søtsmaken til vanlig sukker.

Sukrin har vært brukt i Japan og USA i en rekke år. Vi kan nå tilby denne naturlige sukkererstatningen til forbrukere i Norge.

Sukrin er et naturlig produkt uten tilsetningstoffer, basert på sukkeralkoholet Erythritol. Erythritol finnes naturlig i bl.a. pærer, meloner og sopp, og har således blitt spist av oss mennesker i lang tid.

Professor i ernæring Dag Viljen Poleszynski anbefaler erythritol (Sukrin) som et naturlig og ufarlig søtningsmiddel.

Les artikkelen: Erytritol - Sukkeralkohol som ikke skader helsa.

Sukrin har evnen til å uskadeliggjøre frie radikaler i kroppen, og virker dermed som en antioksidant.

Ingen mageubehag :w00t:

Noen søtstoffer kan gi fordøyelsesbesvær ved inntak av større mengder. Sukrin har ikke denne negative egenskapen. Over 90% blir raskt absorbert i tynntarmen, og skilt ut uforandret i urinen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I motsettning til andre sukkeralkoholder som vi kjenner som søtningserstattning (aspartam, sorbitol osv) så er erytritol noe som finnes naturlig i frukt og grønnsaker. Nå er det selvsagt ikke dermed sagt at det det derfor er sundt, men takler du å gumle vannmelon en varm sommerdag så takler du sikkert å få i deg litt sukrin (sukrin er egentlig et varemerke så det er egentlig bedre å bruke betegnelsen erytritol)

Det sagt så er vel det beste å prøve å begrense intaket av nærings-unyttige matvarer. Det er så utrolig mye mer kos med godterier når man ikke trøkker det i seg støtt og stadig.

Når man snakker om sundt og usundt så sier jeg alltid; alt med måtehold. Mange har negativ erfaring med sukkerfrie brus. I brus brukes i stor grad aspartam som søtningsmiddel. Men ville man hatt den samme reaksjonen på aspartam dersom intaket var 1/2 liter i uka i motsettning til flere liter hver dag, som ekelte presterer å tylle i seg? Jeg disukterte en gang med en dame som kunne fortelle meg at aspartam var veldig giftig fordi svigerdatteren hennes, som drakk mye brus (hun nevnte flere 1,5litere daglig) hadde gått over til å bare drikke pepsi max. etter noen måneder med dette så hadde hun blitt syk, men så nnår hun sluttet å drikke pepsi max så ble hun ganske raskt bedre igjenn. Det kunne fortelle meg 2 ting: 1. kroppen klarte ikke å kvitte seg med avfallsstoffene av så høyt intak. 2. det at hun ble rakst bedre igjen forteller meg at koppen klarer å kvitte seg med avfallstoffene gitt at den får tid til det. Folk reagerer forskjellig på aspartam, personlig gir det meg en væskedrivende effekt. Mao; jeg må på do i ett kjør og jeg blir dehydrert hvis jeg drikker sukkerfri brus en hel kveld.

Hvis man spiser en kg gullerøtter daglig så blir man oransj i huden. Men det betyr jo ikke at gullerøtter er farlige ved moderat intak.

Det beste rådet jeg kan gi er å la viljestyrken få trent seg litt og gjøre en sinnsats for å redusere sukkerintaket i hverdagen. Det kan væretøft i begynnelsen, men etter hvert blir sukkersuget mindere markant. Samtidig som man reduerer sukkerintaket så kan man erstatte noe av det intaket man har med andre alternativer. Og her kan det være lurt å ikke satse alt på ett kort. Ingenting er sundt for oss i store mengder og vi tåler det meste i små mengder ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sukrin er vel relativt safe i forhold til mye annet, men jeg ville heller prøve å redusere inntaket av strø-søtt generelt. Det er egentlig en vanesak for mange, og det tar bare litt tid å venne seg til det. Etter en periode med "avsukring" smaker en vanlig Freia melkesjokolade som en sukkerbombe. Spis heller f.eks frukt hvis du har lyst på noe søtt. Det er i alle fall naturlig søtt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...