YojimboVII Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Hvis noen her kunne hjelpe meg mens jeg går gjennom troubleshooting av pcn min hadde jeg vært veldig takknemlig. Først her er mine pc specs: Hovedkort: Asus Rampage 3 Extreme PSU: Corsair TX850W Minne: Corsair Dominator GT 2000mhz Grafikkort: 2 stk Ati Radeon 5870 CPU: Intel i7 930 2.80 ghz Så problemet jeg har er at jeg har hatt problemer med at pcn har skrudd seg av helt tilfeldig så jeg har sendt tilbake komponenter fordi jeg trodde at disse komponentene forårsaket dette. Så etter å ha mottatt de nye delene satt jeg sammen alt i går men pcn vil ikke starte. Alle vifter, cpu vifte, harddisker, northbridge vifte osv starter opp men jeg får ikke noe pip lyd fra bios. Komponentene jeg har sendt tilbake og som er nye nå: Hovedkort, PSU og Minne. Hovedkortet har en funksjon som går gjennom LEd lys og stopper opp på noe hvis noe er feil, den stopper opp på CPU som betyr at noe skal være feil med cpu. Jeg tenker at siden alle delene mine er helt nye og jeg har hatt problemer med random shutdowns før kanskje det var noe feil med cpu som forårsaket random shutdowns og nå er cpu endelig helt død. Så jeg sendte en mail til dustin.no i stad og venter på svar. Så jeg kan prøve noen andre ting i mens før jeg sender cpu tilbake, og dere kan gi meg tips. Troubleshooting: Ting jeg har prøvd: - Alle kontakter som 24 pin, 12V kontakt for cpu er plugget korrekt inn. - Grafikkort og cpu er vannkjølt men det skal ikke ha noe betydning for at den ikke starter opp på førsten. - Jeg har tatt ut cpu og sjekket om noe var bøyd, om det var møkkete og satt på vanlig cpu vifte i stedet for vannkjøling. - Jeg har prøvd å starte pcn uten noen ram brikker, med bare 1 ram brikke og alle 3 ram brikkene satt i. - Har prøvd å starte uten noen grafikkort. - Sjekket at alle plugger sitter ordentlig i. Ting jeg skal prøve: - Ta ut Hovedkortet av kabinettet og bygge pcn på en benk, sette i CPU, 1 minne brikke for å være sikker på at det ikke er noe som kortslutter inne i kabinettet. (CPU og 1 minne brikke skal vel være nok? Jeg skal bare sjekke om den går forbi CPU LED lyset.) Lenke til kommentar
YojimboVII Skrevet 2. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2011 Jeg testet å ta hovedkortet ut av pcn som jeg sa ovenfor men det hjalp ikke og det lyste opp fortsatt på CPU LED. Da må vel det eneste være at CPU er død? Hva tror dere? Hovedkortet er jo helt nytt, det kan umulig være ødelagt det også vel siden det er hovedkort nr 2 av samme type etter jeg fikk tilsendt et nytt i retur. Lenke til kommentar
YojimboVII Skrevet 7. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2011 (endret) Jeg tok ut hovedkortet av pcn og testet det på stuebordet med 1 skjermkort og 1 ram brikke i. Når jeg trykker på start knappen starter alt som det skal men sjekken stopper opp på CPU LED lyset, deretter etter 5 sekunder slår hovedkortet av seg selv og restarter. Hva kan det være? Hvis cpu'en er død slår som regel hovedkortet seg av da av seg selv? Jeg fikk returlapp i posten så skal sende tilbake cpu og la de teste men jeg er skeptisk til at det er grunnen. Jeg får ikke kommet forbi CPU LED sjekken, så får derfor ikke kommet inn i bios eller noe. Hvis CPU LED lyset lyser så skal det bety at noe er feil med cpu i følge hovedkortet, men hvor ofte er cpu død? Er det noen som har noen ideer? JEg er veldig oppgitt, har brukt rundt 35000 kr hittil på den pc'n her og har bare fått brukt den i ca 2,5 måneder i forrige sommer. Stått ubrukt i 7 måneder nå. Endret 7. mars 2011 av YojimboVII Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå