Gå til innhold

Linux distribusjon for maskinvare entualister


Anbefalte innlegg

To update, you can use the drakrpm-update module. It can be launched from the Control Center or in console by typing drakrpm-update or MandrivaUpdate.

 

Kilde: http://wiki.mandriva.com/en/

 

Regner med at du får svar på det meste du kan lure på der. De har blant annet en liste over tilsvarende applikasjoner for Linux som du bruker på Windows: http://wiki.mandriva.com/en/Applications_equivalences_by_group

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Altså. Det med at du skal ha BluRay versjon av Debian er bare tull (Visste ikke at det fantes en gang). Grunnen til at det er bare er tull er at pakkene som du installerer må jo oppdateres og jo flere pakker du har installert jo mere blir det å oppdatere. Så hvorfor du ikke heller installerer en vanlig Linux f. eks fra CD/DVD og installerer programmer etterpå skjønner jeg ikke.

Uannsett veit du må bør du jo oppdatere Linuxen som du installerer og da kommer det til å ta deg lang tid hvis du bøtter inn på med alle pakkene med en gang når du installerer Debian.

Jeg håper for gud skyld at du installerer/ har installert en 64 Bit versjon av Oprativsystemet.

Lenke til kommentar

Hva er en «entualist»?

 

Muligens du er følsom på skrivefeil, eller ikke vet hva "entualist" betyr.

De fleste hardware entualister burde forstå hva "entualist" er.

 

Men det betyr for folk som skiller seg ut i mengden, ofte de som bruker kanskje over 20 000 kr på en pc, nå jeg jeg ikke blandt de men jeg har jo god pc sammenlignet med gjenomsnittet.

 

De som bygger en PC (Entualist High end):

  • Core i7 2600k @ 4.4 Ghz
  • Corsair Vengeance DDR3-1600 16 GB (4x4GB)
  • Nvidia GeForce GTX 580 SLI
  • 2x OCZ RevoDrive 160 GB (Raid 0)
  • Pioneer's BDR-206MBK
  • Corsair HX 1000W
  • Samsung SyncMaster XL2370 (Tre skjermer for spill og multitasking).
  • Asus Xonar HDAV1.3 Deluxe
  • Logitech G19 keyboard + Logitech G5 mouse

 

For et slik oppsett, hvilken linux ville dere gått for?

Nå snakker vi om å få en linux til å ta bruk alle funksjonene og gi vanvittig ytelse uansett behov, å installere en DVD linux som virkelig klarer å dekke behovet til denne brukeren.

 

Å installere mandriva 2010 DVD (Kunne brukeren valgt halvparten av ytelsen).

 

Nå snakker vi om behover, Brenne 100 GB bluerayplater, spille blueray filmer, spille en del, drive med videoredigering, drive med spillutvikling for linux.

 

Selvsagt også bruke pcen som kontormaskin og surfmaskin, bildebehandling etc.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det heter entusiast. Entualist er ikke et ord.

 

--

 

Jeg kan ikke se for meg at en av de andre store distroene i prinsippet skal tilby noe særlig mer ytelse enn de andre, og jeg tror ikke du vil merke særlig forskjell til ditt bruk. Uansett ville jeg kikket på debian (for pakker+stabilitet) eller arch (omtrent alt er vanilla, ingenting er tuklet med).

 

Om du skal drive med spill bør du nok ha windows i tillegg.

Lenke til kommentar
For et slik oppsett, hvilken linux ville dere gått for?

Spiller liten rolle da de fleste distribusjonene er veldig like, i alle fall de populære. De største forskjellene som jeg har fått med meg ligger i om det er rolling release eller ikke, hvilke programmer/pakker som ligger i pakkebrønnene og hvor nye disse er.

 

Nå snakker vi om å få en linux til å ta bruk alle funksjonene og gi vanvittig ytelse uansett behov, å installere en DVD linux som virkelig klarer å dekke behovet til denne brukeren.

Som nevnt flere ganger så er installasjonsmediumet uvesentlig, samme programvare som blir installert. Ett OS skal ta så lite ressurser som mulig, slik at det er mest mulig igjen til de programmene man kjører/jobber med. Hvor godt optimalisert disse er, er nok langt viktigere for opplevd ytelse/hastighet enn valg av distro.

 

Fra http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_kernel#Portability

Linux runs as the main operating system on IBM's Blue Gene supercomputers. As of November 2010, Linux is the OS on 91.8% of systems on the Top 500 supercomputers list

Så linux bør ikke ha noen problemer med å utnytte ytelsen i det hw oppsettet. Dårlige drivere kan selvfølgelig påvirke ytelsen, men dette er ikke nødvendigvis noe linux distribusjonen har kontroll over.

Lenke til kommentar

For et slik oppsett, hvilken linux ville dere gått for?

Nå snakker vi om å få en linux til å ta bruk alle funksjonene og gi vanvittig ytelse uansett behov, å installere en DVD linux som virkelig klarer å dekke behovet til denne brukeren.

 

Å installere mandriva 2010 DVD (Kunne brukeren valgt halvparten av ytelsen).

 

Nå snakker vi om behover, Brenne 100 GB bluerayplater, spille blueray filmer, spille en del, drive med videoredigering, drive med spillutvikling for linux.

 

Selvsagt også bruke pcen som kontormaskin og surfmaskin, bildebehandling etc.

Mtp hvor begrenset spillutvalget i linux er ville jeg installert windows 7 for å utnytte denne hardwaren til maks.

 

Ellers hadde jeg installert fedora da det er en av de raskere etter min erfaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...