Gå til innhold

Linux distribusjon for maskinvare entualister

Anbefalte innlegg

Hei, hvilken er konge distribusjon for maskinvare entulister?

Mener her alle personer som har ganske så ny maskin (Verdi ca 10 000 kr)

Snakker her om tilsvarende oppsett:

• Core i7 950 (overklokket til 3.56 Ghz)
  • 12 GB DDR3 (Trichannel)
  • Nvidia GTX 570 skjermkort
  • LG Blueray spiller
  • ocz vertex 2 120 GB SSD
  • Hitachi Deskstar 7K3000 2TB SATA3
    64MB cache, 7200RPM, 6GB/S

Er det flere her som vil si at:

debian-6.0.0-amd64-BD-1.iso

debian-6.0.0-amd64-BD-2.iso

(Blueray image) er noe denne maskinen bør kombineres med?

Hvis noen lurer, så hadde jeg både tenkt å spille, og driver med videoredigering og programmering. Selvsagt vanlig bildebehandling, kontorbruk og spille spill gjennom Steam (Wine HQ klarer nok en del av spillene) resten får Windows Vista ta seg av.

Selvsagt også spille av noen blueray filmer.

Har jo også windows vista 64 bits, men ønsker også en god linux distribusjon.

Foreløpig har jeg mandriva free, men håper på noe bedre, har hatt powerpack men skjermkort driverne er så utdaterte.

Har prøv ubuntu, fedora, suse men syns slike linux distribusjoner er litt pinglete for en så kraftig pc, så jeg burde prøve noe på blueray platformen.

Tror jeg skal prøve å finne et sted som kan brenne ut et eksemplar på duallayer, hvis flere anbefaler debian blueray.

Er det noe kjente problemer å boote fra (Duallayer) bluerayplater på enkelte bluerayspillere?

Har ikke hatt noe problemer med bluerayfilmer, men kanskje BD-R Duallayer kan være litt vanskelig her?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, hvilken er konge distribusjon for maskinvare entulister?

Mener her alle personer som har ganske så ny maskin (Verdi ca 10 000 kr)

Snakker her om tilsvarende oppsett:

• Core i7 950 (overklokket til 3.56 Ghz)
  • 12 GB DDR3 (Trichannel)
  • Nvidia GTX 570 skjermkort
  • LG Blueray spiller
  • ocz vertex 2 120 GB SSD
  • Hitachi Deskstar 7K3000 2TB SATA3
    64MB cache, 7200RPM, 6GB/S

Er det flere her som vil si at:

debian-6.0.0-amd64-BD-1.iso

debian-6.0.0-amd64-BD-2.iso

(Blueray image) er noe denne maskinen bør kombineres med?

Hvis noen lurer, så hadde jeg både tenkt å spille, og driver med videoredigering og programmering. Selvsagt vanlig bildebehandling, kontorbruk og spille spill gjennom Steam (Wine HQ klarer nok en del av spillene) resten får Windows Vista ta seg av.

Selvsagt også spille av noen blueray filmer.

Har jo også windows vista 64 bits, men ønsker også en god linux distribusjon.

Foreløpig har jeg mandriva free, men håper på noe bedre, har hatt powerpack men skjermkort driverne er så utdaterte.

Har prøv ubuntu, fedora, suse men syns slike linux distribusjoner er litt pinglete for en så kraftig pc, så jeg burde prøve noe på blueray platformen.

Tror jeg skal prøve å finne et sted som kan brenne ut et eksemplar på duallayer, hvis flere anbefaler debian blueray.

Er det noe kjente problemer å boote fra (Duallayer) bluerayplater på enkelte bluerayspillere?

Har ikke hatt noe problemer med bluerayfilmer, men kanskje BD-R Duallayer kan være litt vanskelig her?

Jeg må si at jeg skjønner ikke helt hva du mener. Vet ikke hvordan det er å installere Debian fra blueray, men den eneste forskjellen fra feks. DVD install er kun at det er plass til mye mer på en blueray, ingeting annet.

En distro for maskinvare entusiaster? Det spørs hva du mener. Vil du ha "latest and greatest" av grafikkdrivere, wine og lignende så prøv gjerne Arch Linux. Hvis du virkelig har lyst til å tweake og fikle med systemet ditt så prøv gjerne Gentoo, hvis du har tid til det. Hvis du ikke vil bruke særlig mye tid på oppsett og fikling så skulle Mint kunne dekke dine behov.

Lenke til kommentar

Hva betyr dette?

Fedora er den distroen som alltid har gitt meg den beste følelsen, spesielt på rask hw.

Wine støtter et par spill, men listen over nyere spill som funker godt er rimelig kort.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler Mint! Det forenkler prosessen ved å legge inn drivere til skjermkort, hvis du ikke er heeeeelt stabil på det.

Dessuten vil omtrent samtlige distribusjoner kjøre smooooth med det oppsettet. Det viktigste er skjermkort- drivere, og der er ubuntu/mint veldig bra.

Lenke til kommentar

Ikke så lett å sitere alle, så jeg får forsøke å svare alle:

Grunnen til blueray: Er at da får jeg installert veldig mange programvarepakker på en gang. I prinsippet slipper jeg og manuelt velge hver enkelt pakke manuelt, noe som tar tid.

Når vi snakker om maskinvaretilpasset linux distribusjon, mener jeg at f.eks:

Minilaptop (Kombinert med linux på CD)

3-4 år gammel stasjonær pc eller en budsjett laptop (Kombinert med linux på DVD)

Entualist pc bygget stasjonær (Kombinert med blueray)

Som dere ser, velger jeg linux på CD\DVD så kunne jeg like godt brukt windows vista som hoved operativsystem, å kjørt virtualisering av Linux siden normalt sett vil dette belaste maskinen minimalt eller nesten ikke noe.

Nå har jeg fedora på laptop, vil heller si fedora passer best der.

Syns ikke det er vits å bruke f.eks SSD disk her, når en helt vanlig 5400 RPM laptop harddisk er mere en rask nok (Riktignok med Gnome skrivebord). Så å velge SSD disk her, blir jo litt som å kaste pengene ut av vinduet, når en Seagate hybrid harddisk er mere rask nok, eneste man sparer litt støy og strøm.

Nå har jeg ikke brukt mint, men syns den blir litt som fedora, bare distribusjonen fedora er litt større.

Selv syns jeg http://supergamer.org/ virker litt spennende på spill plattformen. Selv om jeg tviler spillene er god optimalisert for SLI eller veldig høy oppløsning. Men største flaskehalsen blir nok DVD stasjonen.

http://ultimateedition.info/ virker også litt spennende, så en kombinasjon er bra.

Har lite erfainger med Arch Linux. Men har nok sjekket skjermbilder, og den finnes vel bare på CD\DVD fortsatt?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ser ikke helt hva du tjener på å installere fra BD fremfor å laste ned pakkene du trenger manuelt. De samme mengdene data må lastes ned et tidspunkt uansett, så om det skjer under update/initial install eller før du brenner .iso bør vel være ganske likegyldig.

Ikke hvis man betaler litt for å få blueray versjonen.

Har man litt treg internett (5 mbit) hjelper det mye.

Men desverre er det ikke bare å spørre komplett eller noen andre, men skal nok klare å finne en som er villig å brenne ut en blueray plate til meg.

Må kanskje bare betale 300 kr, men er denne veldig bra, så er jo ikke det mye å gi.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Høres veldig ut som du bare trenger Windows 7, egentlig. Du tror det er "bedre" å installere kjempemasse, at det blir tøffere og hardere for PC'n din. Men OS'et skal jo ikke være det som tester maskinen, det skal bare ligge der stille og rolig og kjøre alt det andre. Det eneste du bruker er masse harddisk plass på applikasjoner du aldri kommer til å teste engang.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Du tror det er "bedre" å installere kjempemasse, at det blir tøffere og hardere for PC'n din. Men OS'et skal jo ikke være det som tester maskinen, det skal bare ligge der stille og rolig og kjøre alt det andre. Det eneste du bruker er masse harddisk plass på applikasjoner du aldri kommer til å teste engang.

For å være ærlig, tror jeg bare en blueray debian versjon stort sett vil belaste harddisken.

Ellers vil ram brikkene og prosessor omtrentlig blir likt belastet som windows 7 service pack 1.

Nå installerer jeg ikke blueray versjonen for å belaste maskinen, men også for å prøve litt forskjellig programmer, kanskje jeg klarer meg mere uten vista på noen område? F.eks som kontormaskin tviler på jeg må bruke vista til.

Lenke til kommentar

300,- for en linuxdistro? :| Da hadde jeg ventet de 20min. (Posten tar vel et par-tre dager uansett)

Det tar vel litt mere en 20 minutter å laste ned 31 GB.

Med mindre man har gigabit internethastighet.

Men ja fiber med gigabit hastighet (Utenfor huset) er nok litt for dyrt for privatpersoner, tror det koster nesten 10 000 kr i måneden for bedrifter.

Hvis noen kunne brenne ut blueray duallayer plate innen for oslo, så hadde jeg ikke trengt å sende platen i posten.

Lenke til kommentar

ALT du får med en eventuell blu- ray versjon finner du i pakkebrønnen. Ta for eksempel Ubuntu Studios. Dette er en versjon hvor det kommer en stor mengde medieprogrammer med ut av boksen. Jeg la liksegodt all programvaren inn på Mint. Tok meg ca 6 museklikk.

Blueray- versjonen og DVD- versjonen er omtrent like. Forstår ikke at du absolutt skal ha en størst mulig distro. Er det en komplett pakke du leter etter?

Bruk heller en USB- penn. De er gjerne på størrelse med Blue- ray, og du kan laste ned hele driten før du får ei plate av posten uansett. Ikke betal for Linux. Høres ut som penger ut av vinduet...

Lenke til kommentar

Det er da ingen forskjell på debian BD og de andre variantene for installasjon, er det?

Ser ikke helt hva du vil oppnå.

Forskjellen er stort sett man slipper å bytte plate, man kunne valgt 30 CD plater, men det ville blitt slitsomt.

Nå vet jeg ikke om blueray er bedre optimalisert (Omtrent som blueray filmer) slik at installasjonen tillatter større RAM tildeling under installasjon, men vet lite her. Kanskje skjermoppløsningen er 1080p hvis skjermen støtter det?

Eller man støter på reklame som sier "The future is blue-ray with 1080p"?

Lenke til kommentar

Kanskje jeg heller skal finne en linux CD, å laste ned, med nye nvidia linux drivere og Wine HQ.

Kan jo prøve linux ark eller mint. Og se hva jeg ender med.

Dette blir jo mye styr, men ja har jo tid, så hvorfor ikke.

På en måte slipper jeg å finne et sted å få tak i blueray debian.

Hva er det nyeste nå? Som baserer seg på KDE 4.6 eller GNOME 2.32 som er vel de nyeste skrivebord miljøene? På den måten slipper jeg så mye oppdateringer etterpå.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du har helt tydelig tid siden du sitter her og prater om det istedet for å bare gjøre det, ja :)

Det er den beste måte å finne ut på om du liker det eller ikke. Vi kan ikke fortelle deg hva du liker.

Ubuntu 10.10 har pent og "tungt" grafisk grensesnitt (KDE4). Last ned en livecd, pop den inn og se. Da trenger du ikke installere noenting.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...