Gå til innhold

Vurderer oppgradere for 9-10k (GAMER)

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er helt ny på Hardware.no , men bedre sent enn aldri! So, heres the jiff!

Jeg sitter for øyeblikket på en gamer PC med disse specs :

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz

GPU: EVGA GeForce 8800GTX 768MB GDDR3

PSU: Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS

HDD: Western Digital Raptor 150GB SATA

RAM: Kingston DDR2 HyperX T1 PC8500 4GB KIT

MOTHB: Asus P5N-D, nForce-750i SLI, Socket-775

Kabinett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330891

Lydkort: Creative SB X-Fi Gamer, Bulk

Kjøling: Asetek LCLC CPU/GPU Liquid Cooling

Kjøpte den for 3 år siden, å har generelt ikke vært veldig fornøyd med den egentlig. 2-3 mnd etter at jeg bestilte den så var det mye nytt og groundbreaking allerede på markede. Føltes som om PC'n har foreldet seg litt for fort i forhold til annet jeg har hatt. Så jeg fikk litt mageknipe siden jeg hadde gjort så dårlig research å ikke venta litt med nytt PC kjøp, men men.. gjort er gjort.

Det føles ut som om det er noe klart galt med den også, noe jeg ikke klarer å finne ut av selv. Jeg kan nevne ett par ting som går meg på nervene. Når jeg spiller StarCraft II, Heroes of Newearth, CoD Black Ops, BFBC2, WoW og lignende spill så må jeg kjøre absolutt alt på lavest mulig settings. Å da mener jeg rock bottom. Jeg skulle ikke tro at PC'n jeg brukte 17.500kr (20.500kr inc renter pga nedbetalingsplan) skulle bli så fort stilt ubrukelig mot disse spillene. Derfor tror jeg at noe er galt. Jeg vil sende den inn til Komplett igjen for å se om de finner noe feil på den siden garantien ennå ikke er gått ut. Blir den super fix (Noe jeg tviler på) så vil den gå ut for salg i ett annet kabinett jeg har. Da kunne jeg også tenkt meg å vite hvor mye jeg kan forlange for en slik PC ? (Lydkort ikke inc, siden det er intigrert i kabinettet som jeg skal beholde)

ok.. over to the new stuff.

Siden jeg ikke klarer vente 14 dager mens denne er inne på rep. Så vil jeg bruke 9-10k på noen godt utvalgte gamer komponenter, å lurte på om dere kunne være behjelpelig med å finne noe virkelig godt anbefalte noen så jeg ikke går på en smell igjen.

Detter er i allefall det jeg har sett på foreløpig, men trenger hjelp med specs :

GPU: EVGA GForce GTX 580

MOTHB: ??? Usikker, pga Kabinettet jeg skal beholde. Den skal kunne bygges om til å støtte 2 forskjellige produktformer. Så trenger virkelig hjelp her.

CPU: Samme her selvsagt. Siden jeg ikke er sikkert på Hovedkortet.

SSD: En brukbar SSD for mitt OS (Win 7 HP 64bit)

RAM: 6-8gb. Hjelp trengs her også =)

PSU: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=604785

Jeg kunne nok valgt ting selv å fått det til å passe, har bygget PCn min flere ganger før. Har faktisk vært mere fornøyd med de enn jeg har vært med den ferdig bygde jeg har nå fra komplett. Bare det at jeg ligger litt etter på research, å vil ikke velge totalt feil å waste penger igjen.

All hjelp er tatt imot med åpne armer!

Tusen takk på forhånd.

Morten A. Tveter.

Endret av RealPesto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg hadde revurdert valg av skjermkort? Trenger du virkelig et GTX580? Tror jeg heller hadde sett på Radeon HD6970, Geforce GTX570 eller Gigabyte GTX560Ti Super Overclocked.

Ellers er jeg enig i det phlake skriver. Ift. SSD ville jeg valgt Curcial C300 av de som finnes på markedet nå. Corsair sine SATA-III SSD'er yter ikke like godt, og koster mer. Dog skal OCZ sine Vertex 3 yte svært godt, men disse er vel ikke sluppet ennå(?).

Lenke til kommentar

Takk for all input!

Jeg har sittet å lest og tittet på komplett en god stund nå å satt sammen denne komposisjonen.

GPU: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX (kom fram til at 580 blir litt vææl)

CPU: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600 + Noctua NH-C14 CPU Kjøler

PSU: Den jeg allerede har :: Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS (Anbefalt på Corsair sin side. Denne PSU'n var anbefalt ved å velge 3 kriterier fra en dropdown tab. Der jeg valgte Intel Core i7-900series, GForce GTX 580 + 3 HDD's. (snart 2 HDD's + 1 SSD)

RAM: Finner ikke mbrikker over 1333Mhz til LGA1155, hvorfor er LGA1155 bedre enn LG1366?

MOTHB: ASUS P8P67 EVO, Socket-1155 (ATX, P67, DDR3, 3xPCIe(2.0)x16, CFX& SLI, SATA 6Gb/s, USB 3.0, FW, BT, EFI)

SSD: Eneste som gjenstår, som jeg fortsatt er litt usikker på er denne Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB (SATA2, 285MB/275MB/s read/write, incl 2,5" to 3,5" bracket)

Hvis dere har noen formening om denne lista og en god SSD jeg kan slenge inn så hadde det vært helt supert. Ligger for øyeblikket på 8131kr.

M.A.Tveter

Endret av RealPesto
Lenke til kommentar

Som sagt så skal Crucial C300 yte best av SSDene på markedet nå. Dog merker du nok lite i praksis ift. OCZ Vertex2 og Corsair Force. Selv har jeg både en C300 64GB i den stasjonære og en Vertex2 120GB i laptop'en og er strålende fornøyd med begge. Rådet blir vel egentlig å velge den SSD'en som prismessig er mest gunstig.

Hvorfor velger du X58? LGA1366 er på vei til å fases ut, så du får et mer oppgraderingsvennelig system med LGA1155. Nye Core i5 yter jo også svært godt. Eneste er at pga. problemene med brikkesettet fra Intel så er det foreløbig litt vanskelig å få tak i HK med denne sokkelen, men de er på vei ut i butikkene nå.

Hvis du allikevel bestemmer deg for X58, så bør du gå for et RAM-sett med 3-brikker pga. X58 kjører tripple-channel.

Lenke til kommentar

Blir fra Komplett.no tenkte jeg. Har liten erfaring med noen andre nettbutikker faktisk. Så pleier som regel bestille derfra. Kjappt og greit.

Angående hovedkortet jeg har valgt.. det er veldig lite feedback på det da. Jeg blir alltid litt skeptisk da :)

Grunnen til at jeg ikke finner noe ram som hovedkortet støtter er fordi støttet ram hastighet er PC3-10600, PC3-8500. Som det er på alle LGA1155 kort jeg ser på atm. Kun PC3-12800 er 1600mhz.

LGA1156 derimot.. støtter PC3-12800.

Endret av RealPesto
Lenke til kommentar

Blir fra Komplett.no tenkte jeg. Har liten erfaring med noen andre nettbutikker faktisk. Så pleier som regel bestille derfra. Kjappt og greit.

Angående hovedkortet jeg har valgt.. det er veldig lite feedback på det da. Jeg blir alltid litt skeptisk da :)

Grunnen til at jeg ikke finner noe ram som hovedkortet støtter er fordi støttet ram hastighet er PC3-10600, PC3-8500. Som det er på alle LGA1155 kort jeg ser på atm. Kun PC3-12800 er 1600mhz.

LGA1156 derimot.. støtter PC3-12800.

HK vil automatisk klokke ned minnebrikkene til riktig hastighet. Den hastigheten minneprodusenten opplyser er bare den de garanterer at brikkene skal klare med den spenningen og de latenstidene de opplyser. PC3-12800 vil derfor fungere fint på et HK som kun støtter PC3-10600.

Du finner nok lite feedbacks på HKet pga det er helt nytt ;)

Lenke til kommentar

Det er ikke veldig stor forskjell i ytelse på i5 2500K og i7 2600K, men det er ganske stor prisforskjell. Hvis du vil spare litt kan du like godt kjøpe 2500K. Det blir din vurdering. Du kan jo se på Anandtech sin test av 2500K og 2600K. I noen spill yter faktisk 2500K bedre.

http://www.anandtech...-2100-tested/20

Du skriver at da du kjøpte ditt forrige system for tre år siden så var du ikke så fornøyd fordi det kom noe nytt og groundbraking på markedet allerede to-tre måneder etter. Hvis du skal kjøpe akkurat nå og ikke kan vente litt så gjør du samme tabbe i forhold til SSD-disk. OCZ Vertex 3 kommer snart og yter omtrent dobbelt så bra som de som er i salg nå. Intel sin nye 510 ssd kommer enda raskere i butikkene, yter ikke så bra, men fremdeles utrolig mye bedre enn C300, Corsair Force, Intel x-25m gen 2 som har vært på markedet i 1-1,5 år nå.

Mer info om ytelse og lansering her:

http://www.anandtech...d-510-review/14

http://www.hardware...._vertex_3/90484

Edit: Ang ramhastighet og hovedkort. Alle P67-hovedkortene støtter ramhastigheter opp til 2100mhz. Du må sjekke spesifikasjonene hos produsenten, ikke stole på det som står i nettbutikkene. De har ofte mangelfulle spesifikasjoner, spesielt på nye produkter.

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Dette blir da delene jeg kjøper meg.

GPU: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX (kom fram til at 580 blir litt vææl)

CPU: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2500k + Noctua NH-C14 CPU Kjøler

PSU: Den jeg allerede har :: Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS (Anbefalt på Corsair sin side.

RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9 (2x 4GB)

MOTHB: ASUS P8P67 EVO, Socket-1155 (ATX, P67, DDR3, 3xPCIe(2.0)x16, CFX& SLI, SATA 6Gb/s, USB 3.0, FW, BT, EFI)

SSD: OCZ Vertex 3 (Når den kommer, så bruker jeg raptor disken min foreløpig)

Noen innvendinger ? =)

Tusen takk for all hjelpen så langt!!

M.A.Tveter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...