Gå til innhold

Eget kabinett; hva slags materiale, tykkelse, etc.?

Anbefalte innlegg

Hei!

Ettersom jeg aldri får nok penger til å kjøpe egen pc, skal jeg heller bruke det jeg har på å lage et eget kabinett.

Ser at clas-ohlson selger forskjellige "plater". (som skal bli selve kabinettet).

De har tre typer: messing, kobber og aluminium. Alle er "halvstive". Hva menes med det? De har også stålplater, men det tror jeg ikke er aktuelt.

Messing og kobber har jo fine farger, men er det likevel aluminium jeg burde gå for? Er messing og kobber for svakt, eller for tungt?

Platene fåes i forskjellige størrelser, men det jeg undrer mest på er tykkelsen. Bør den være enten(mm): 0.5, 1.0, 1.5, eller 2.0? (dette er aluminiums platenes tykkelse. Kobber og messing platene fåes ikke i 2.0, men har i tillegg til de andre målene 0.2 og 0.3)

Jeg har tenkt å gjøre følgende etter kjøpet:

måle opp en ca. 2cm'ers kant på flere sider av platene, og bore inn hull plasser. Deretter prøve å bøye den kanten med hullene slik at jeg får en 90 graders liten vinkel bak. Da kommer jeg til ett nytt problem: hvordan fikser jeg baksiden av kabinettet? Kanskje jeg burde strippe et no-name kabinett jeg har liggende for baksiden? Samt, hvordan fikser jeg "innmaten"? (skinner som hovedkortet skal ligge i, osv.)...

Takk i forveien for alle svar, og eventuelle tips mottas med stor takk! :D

Mvh,

Joachim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

høres ut som et bra prosjekt. selv ville jeg ha gått for kobber plater. det er jo et nydelig materiale når det gjelder kulde. dette med hovedkort o.l. kanskje du bude ta det kabinettet å bare ta ut det som treng for at hk skal sitte fast. kluet er jo bare å finne en slags feste mekanisme inni toweret som er enkel og grei.

lykke til videre med ditt prosjekt. vil gjerne se bilder :D

Lenke til kommentar

Takker for tips.. :D

Hadde vært veldig flott med kobber ja. Dog det er dyrere, er det jo flott.. :D

Men, merket først nå, at på clas-ohlson har de ikke kobber i større tykkelse enn 1mm, og når de da er halvstive er vel ikke det så bra? Blir litt mykt? I tilegg: clas-ohlsons største plate er på 25x40cm. Altfor lite... :roll:

Så, er det noen som kjenner til en butikk som selger kobber, muligens aluminium i større mål? Helst ikke altfor dyrt?

Takker i forveien...

Og seff., om jeg kommer igang skal det bli bilder av kabinettet gjennom hele byggings prosessen.. :D

Mvh,

Joachim F.

Lenke til kommentar

Hvis du har tenkt til å bygge eget kabinett tror jeg det er lurest å gå for stål eller helst aluminium. Kobber blir vel veldig dyrt å det virket jo som om du hadde tenkt å spare litt på dette prosjektet + at kobber veier veldig mye da :wink:

Personelig hvis jeg skulle lagt eget kabinett ville jeg brukt plexi som utgangs punkt, det er mye letter å jobbe med og du kan jo alltid spray lakke det innvendig hvis du ikke liker å ha en helt gjennomsiktig kasse :yes::yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...