Tyler Durden Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Hei. Jeg sniffer litt på valutahandel om dagen. Er fullstendig klar over at mange kaller dette lotteri, og at det er mye risiko. Men, det jeg lurer på er dette med gearing. På nettet sier folk to ting: A: Dersom du gearer, f.eks at du handler for 100 dollar, men gearer dette til 10 000 dollar, så skylder du megler pengene du har gearet dersom handelen går i tap. Altså, mye penger å tape. B: Dersom du gearer, så taper du likevel kun pengene du satte inn, dersom handelen går med tap. Altså, man kan "låne" penger hos megler, uten å risikere å skylde disse pengene. Kan noen opplyse litt her? Takker! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 En enkelt regneeksempel: La oss si at pundet står i 10 kroner (Jeg vet at dette ikke stemmer, men dette er et eksempel og jeg benytter meg derfor av de pene talls lov.) Du satser 1000 kroner og gearer det opp til 100000. Du har da et lån i banken på 99000. Du kjøper da 10000 pund. Hvis pundet svekker seg mot kronen ned til 9,9 er de 10000 pundene dine verdt 99000kr og hele din investering er tapt. Hvis pundet derimot svekker seg med 2% mot kronen er pundene dine verdt 98000 og du skylder banken 1000. Du kan derfor tape mer enn investeringen din. Konklusjon: Hør på de som sier at det er lotteri.. 1 Lenke til kommentar
Tyler Durden Skrevet 2. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2011 Takker for svar. Så du vil da si at det som sies her ikke er helt riktig: "Handle valuta på margin. Hvis du skal bli rik fort på Forex, hjelper det å handle på margin. Det vil si at du handler for lånte penger, men du blir ikke skyldig noe om du "roter bort" det du har lånt. Dette fordi du stiller en viss sum til sikkerhet for lånet. La oss si du låner $10.000 og du stiller $100 til sikkerhet. Hvis du klarer å rote bort $10.000 er det bare de $100 du har investert som blir tapt, og du skylder ingenting. Så valutahandel på margin er altså at du kan handle valuta for mye mer enn det du risikerer. De $10.000 i eksempelet får du låne hos valutamegler. Ettersom du bare har $100 i sikkerhet, vil ikke valutamegleren i praksis la deg rote bort hele lånet. I praksis er det derfor slik at dersom din investering går ned et visst antall prosent så vil din sikkerhet (dine $100) bli brukt til å avløse lånet, og pengene er tapt. Derimot, hvis investeringen din stiger i verdi, vil du få avkastning på hele beløpet, altså på $10.000 og ikke bare på dine egne $100. Du skjønner nå hvorfor handel på margin er så effektivt. Følg skritt-for-skritt planen under for å begynne." Fra http://www.onlinevalutahandel.com Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Det stemmer at gearing er til for å øke potensiell avkastning. Dog ville jo aldri meglerhuset lånt deg penger om de ikke forventet å få det tilbake? Du kan derfor, som the_last sier, bli meglerhuset skyldig mer penger enn det du satset til å begynne med. For å bygge på eksempelet til the_last, dersom pundet faller med 1 % til 9,9 vil meglerhuset enten be deg sette inn mer penger for å dekke din tapte innsats, eller avslutte handelen og tilbakekalle det de lånte deg. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Jeg kjenner ikke detaljene, men jeg kan ikke tenke meg at du ikke taper mer enn du har investert hvis du har gearet 100x og valutaen synker med 2%. Så det som står der er nok galt, ja. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Uten å kjenne kontraktsdetaljene til Forex, så er det nok mye sannsynlig at de tvangsselger posten man har der i det kursen bryter egenkapitalsnivået. Som eksempelet over, i det kursen går under 9,9 så selges hele posten, og lånet innløses. 1 Lenke til kommentar
Armador Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Det vil jo likevel være en stor fordel? Da en kan satse 10 ganger summen man egentlig har? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 .. og dermed tape det man egentlig har veldig mye lettere. 1 Lenke til kommentar
Tyler Durden Skrevet 7. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2011 Takker for svar. Så slik jeg leser de to siste innleggene så er risikoen med gearing IKKE at man er skyldig det man har gearet ved et tap, men at det er mye raskere å tape de reelle pengene man har satset? Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Jo, du kan også bli skyldig mer enn du satset. Det avhenger av hvilken nettmegler du bruker. 1 Lenke til kommentar
Tyler Durden Skrevet 7. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2011 Jeg tenkte å starte med eToro. Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Ingen erfaring med dem, anbefaler at du hører med dem før du setter i gang Lenke til kommentar
KS Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Man må skille gearing og margin-handel. Du kan fint drive margin-handel uten å ha gearet. Gearing knytter seg til å øke omsettelig kapital ved å ta opp et lån i tillegg til egenkapital. De aller fleste nordmenn gearer allerede når de kjøper bolig. Tenk på et kjøp av bolig til 1 mill i dag og som stiger med 10% i løpet av et år. A har 1 mill i egenkapital. Låner null. Selger om et år. Selger for 1,1 mill. Kommer ut med 1.100.000 kr. B har kun 200.000 i egenkapital, låner 800.000, betaler rente 5%. Selger om et år. Selger for 1,1 mill. Betaler banken lånet på 800' pluss renter kr 40. Sitter igjen med 250.000 kr. Poenget med gearing er at A fikk en avkastning på kun 10%, mens B fikk en avkastning på 25%! Det er garing effekten. Når du handler på margin er man som regel i en situasjon som gjør at kan komme til å skylde penger dersom kursene utvikler seg feil vei (futures, opsjoner etc.). Ved å stille en margin, stiller du et form for sikkerhet eller depositum som dekning for mulig fremtidige tap. Ved margin handel er det vanlig å matche dette på slutten av hver eneste dag? Har du gått i tap spiser de av "depsitumet". Hvis det blir for lavt kan det være at posisjonene dine blir tvangsinnløst fordi du ikke lengre klarer å stille en tilfredstillende margin eller fordi du har gått så mye i minus at du må spytte inn mer penger. Selv med margin handel kan man gå i minus med mer enn innskuddet. Det avhenger av hvor stor margin man stiller og hvor hyppig overvåkning man har av porteføljen i tilfelle brå kursbevegelser. Når du gearer en maring-handel, så betyr det bare at du tar opp enda mer lån slik at den underliggende posisjonene kan bli enda større med den økte risikoen det medfører. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå