Spiff82 Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Kjøpte meg nylig nytt hk, cpu og ram for å oppgradere pc litt. Har beholdt grafikk, kabinett, power supply, harddisk og dvd-spiller. Hadde tidligere win7 32bit på nevnte harddisk. Uviten som jeg er, prøvde jeg å fyre opp windows med den gamle harddisken installert og fikk beskjed om at det var gjort endringer som gjorde at windows ikke kunne starte. Jeg prøvde da å boote fra dvd-rom med win7 64-bit plate i. Det startet normalt og jeg fikk beskjeden "windows laster filer" og tilsynelatende startet innstallasjonsprogrammet. Men brått før jeg får valgene om jeg vil installere eller oppgradere, restarter pc`en. Jeg er dermed stuck og får ikke lagt inn ny OS eller startet gammel. Kan det hende at power suplly`en er for liten, eller er dette neglisjerbart? Specs: Nytt: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 ASUS Maximus III GENE, Socket-1156 mATX, P55, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SupremeFX X-FI, R Intel Core? i5 Quad Processor i5-760 Quad Core, 2.80Ghz, Socket 1156, 8MB, 95W, Boxed w Gammelt: Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM Antec Sonata II Miditower, Svart m/450W Strømforsyning Sapphire Radeon HD 5770 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, Lite-Retail Noen tips??? 3 Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Du må nok inn i bios og velge at den skal starte i fra DVD-spilleren som førstevalg og ta det derfra på nytt. Lenke til kommentar
Spiff82 Skrevet 2. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2011 Du må nok inn i bios og velge at den skal starte i fra DVD-spilleren som førstevalg og ta det derfra på nytt. Takk for svar. Det er allerede gjort og den booter som vanlig opp fra DVD. Men den restarter akkurat i det windows (installasjonsdelen) har kommet igang/initierer... Fler forslag? Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Har du prøvd å legge inn noen andre operativsystem ? Du kan jo eksempelvis legge inn XP eller en Linux- distro. Hvis disse funker 100 % så har man en pekepinn! Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Googla litt, ser ut som det er nok Watt med PSU- en du har.. Lenke til kommentar
Spiff82 Skrevet 2. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2011 Googla litt, ser ut som det er nok Watt med PSU- en du har.. Supert med feedback. Har desverre ikke noe OS liggende annet enn win 7 (32/64). Har nå sjekket spenningen under oppstart og den lå rimelig stabilt på 12,12V helt til den plutselig restarter. Har lagt merke til at den restarter når det blir aktivitet på harddisk. hmmm... Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 hmm, du har ikke tilfeldigvis en annen harddisk liggende? Kommer du til formateringen under installasjon? Har du prøvd en Memtest? ---------------------------- Jeg er fullt klar over at i en situasjon hvor man har en ikkefungerende datamaskin, så er det frustrerende at alle svar nevner linux. Men du kan kjøre Linux via USB, og det hele er ekstremt enkelt. Hvis den i det hele tatt fungerer, er det liten tvil om at HK, minne etc fungerer. Linux Mint er veldig lettfattelig. Unetbootin er et program for å få Linux over til en bootbar USB. Hvis du klarer å kjøre Mint rett fra usb (LiveCD) har du kommet et laaangt stykke i feilsøkingen. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Kunne vært spennende å se hva som skjer om du kjører Live versjon av Linux (Alt lastes inn i RAM, ingenting går til harddisk) Om det går i stå der, så må du teste RAMen som neste steg med Memtest86+ Lenke til kommentar
Spiff82 Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 hmm, du har ikke tilfeldigvis en annen harddisk liggende? Kommer du til formateringen under installasjon? Har du prøvd en Memtest? ---------------------------- Jeg er fullt klar over at i en situasjon hvor man har en ikkefungerende datamaskin, så er det frustrerende at alle svar nevner linux. Men du kan kjøre Linux via USB, og det hele er ekstremt enkelt. Hvis den i det hele tatt fungerer, er det liten tvil om at HK, minne etc fungerer. Linux Mint er veldig lettfattelig. Unetbootin er et program for å få Linux over til en bootbar USB. Hvis du klarer å kjøre Mint rett fra usb (LiveCD) har du kommet et laaangt stykke i feilsøkingen. Det kunne være verdt å prøve kanskje. Mitt neste problem er å gjøre en USB bootbar...På alle windowser jeg har prøvd på nå(xp,vista, win 7)(home/professional) får jeg ikke tilgang på avhukingen "lag MS-Dos boot disk" når jeg høyreklikker på USB og trykker "formatere".... Hva er grunnen til det? Er den ikke kompatibel for å bruke som boot-disk?? Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Det ordner Unetbootin for deg, om jeg ikke tar heeelt feil. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Jepp begynn på www.ubuntu.com de tar deg steg for steg igjennom prosedyren og har programvare som fikser USB minnepennen så det eneste du må gjøre er å sette USB som boot enhet i BIOS, sette inn pennen og hei presto. Så starter Ubuntu og du blir guidet igjennom til enten Live start (Ingen install.) eller en installasjon hvor den til og med tar hensyn til om Windows er installert eller ei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå