Wattengård Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Har et casemodprosjekt i hodet hvor jeg skal kunne åpne topplokket. Fikk en idé om å gjøre dette ved å ha en elektromagnet som holder lokket fast, men som ved et trykk slipper lokket. Så langt kunne jeg nok klart å mekket selv. Men jeg ønsker også at det ikke skal være noen eksterne "fnutter" å ta i, derfor må elektromagneten ikke bare slå seg av, men reversere polariteten, slik at luken løfter seg et par cm fra "lukket posisjon". Dette kunne jeg nok også klart å mekket selv hvis jeg skulle hatt en mekanisk bryter for det, men jeg ønsker å gjøre det elektronisk. Det jeg egentlig er ute etter er en elektronisk krets som kan reversere polariteten i en annen elektronisk krets. Vanskelig forklart, vanskelig å lage? -C- Lenke til kommentar
Zash Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Dette kan vell løses med to elektromagneter? Der den ene har som oppgave med å holde nede lokket, og den andre skal løfte det? Også bare ha en enkel styrekrets mellom de? Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 2. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2011 *panne* Jah... tenkte ikke på det... Lenke til kommentar
Zash Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Hehe, det enkle er ofte det beste! Har du startet en Worklog til prosjektet? Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 2. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2011 Nei Var bare en idé som datt inn i hodet mitt når jeg så Lacie 4big Quadra Idéen var en lignende enhet, men med et mini-itx hovedkort i bunnen, og en hotswap drevramme vendt oppover i toppen... Som NAS. Magneter i nærheten av harddisker er jo en annen sak -C- Lenke til kommentar
Zash Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Så iallefall fantastisk stilren ut! Har ikke sett den enheten før. Men med harddisker i bakkant og magneter i forkant blir det vell ikke noe problem? Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 (endret) Elektromagneter for åpning/lukking høres kult ut Men den der LaCie så jo mer ut som en vaskemaskin. Jeg så utstilt i Riga en Antec Skeleton. Det blir nok mitt neste prosjekt.. http://custompcprojects.com/web_images/antec-skeleton-1.jpg Edit: Bedre bilde http://extrahardware.cnews.cz/files/images/novinky/2008/06cerven/antec%20skeleton/05.jpg Endret 2. mars 2011 av Bikeridr Lenke til kommentar
bamse87 Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Vel, du kan nok klare deg fint med ein enkelt. Om du monterer ein permanentmagnet i lokket, og ein elektromagnet i pc'en. Sistnevnte koblar du slik at det går an å snu polariteten (bytte om pluss og minus), dermed vil du også snu magnetfeltet, og denne vil trekke til seg og fråstøyte permanentmagneten alt etter strømretning. Lykke til 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå