Gå til innhold

[Løst] Overklokke Q8200 prosessor

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer for øyeblikket på å overklokke min intel Q8200 prosessor fra 2,33 GHz til 2,8 eller 3,0 GHz.

Det jeg imidlertid lurer på er om noen vet om det vil være nødvendig i å investere i en ny CPU kjøler? Per dags dato sitter den orginale fra intel i maskinen.

I så fall, hvor mye penger vil det være nødvendig å bruke? 500 kr?

Hvis jeg kan overklokke til 2,8 isteden for 3,0 og slippe å kjøpe ny kjøler er det jeg helst vil... :)

Takker for all respons!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke umulig, men den stock kjøleren er så bedriten at det er veldig lite å hente med den. Kjøp en skikkelig kjøler, fra F.eks Noctura som har tradisjon for å gi eiere av skikkelige kjølere nye festebraketter for å støtte nye sokkler når det kommer.

De koster noen kroner, men du kan antagelig ta den med til din neste maskin.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Det er ikke umulig, men den stock kjøleren er så bedriten at det er veldig lite å hente med den. Kjøp en skikkelig kjøler, fra F.eks Noctura som har tradisjon for å gi eiere av skikkelige kjølere nye festebraketter for å støtte nye sokkler når det kommer.

De koster noen kroner, men du kan antagelig ta den med til din neste maskin.

Takk for svar, men som på alle andre merker er det varierende priser.

Vil denne holde?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=572572

Har null peiling på CPU kjølere...

Lenke til kommentar

Overklokk først så ser du om du trenger noen ny kjøler. Det er spenningen prosessoren kjører på som påvirker temperaturen. Hvis du kan overklokke prosessoren din til 2,8 eller 3ghz uten å øke spenningen trenger du heller ingen ny kjøler.

Prøv selvfølgelig å øke spenningen litt, det er ikke sikkert at temperaturen blir så gal. Selv om den orginale kjøleren ikke er verdens råeste er den en av de mest stillegående, så helt ubrukelig er den ikke.

Husk å teste hva temperaturen blir under full last når den er overklokket, gjerne med OCCT eller Prime 95. Hvis temperaturene holder seg under 70 grader under full last i en time er det ingen fare.

Edit: Jeg har akkurat overklokket en Q9505 fra 2,83 til 3,7ghz uten å øke spenningen... (og den er stabil etter timers kjøring i full last på både OCCT og Prime 95.).

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Overklokk først så ser du om du trenger noen ny kjøler. Det er spenningen prosessoren kjører på som påvirker temperaturen. Hvis du kan overklokke prosessoren din til 2,8 eller 3ghz uten å øke spenningen trenger du heller ingen ny kjøler.

Prøv selvfølgelig å øke spenningen litt, det er ikke sikkert at temperaturen blir så gal. Selv om den orginale kjøleren ikke er verdens råeste er den en av de mest stillegående, så helt ubrukelig er den ikke.

Husk å teste hva temperaturen blir under full last når den er overklokket, gjerne med OCCT eller Prime 95. Hvis temperaturene holder seg under 70 grader under full last i en time er det ingen fare.

Edit: Jeg har akkurat overklokket en Q9505 fra 2,83 til 3,7ghz uten å øke spenningen... (og den er stabil etter timers kjøring i full last på både OCCT og Prime 95.).

Takker for meget lærerrikt svar! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...