Gå til innhold

Bare jeg som synes sydenturer er kjedelige?

Anbefalte innlegg

Sydenturer er for usofistikerte, harry folk, som mener høydepunktet i livet er å bake i sola og drikke billig sprit, mens man kjederøyker.

Hvor utrolig underholdende er det egentlig for noen med et minimumsnivå av intelligens å ligge å steke i sola i timesvis uten å finne på en dritt?

Deretter går veien til et ufyselig spisested som reklamerer med "svenska kjöttbullar" utenfor.

Hvorpå man går til diskotek og drikker sprit mens man danser til Chartersvein's megahit "kongen av Mallorca"...

For meg er tanken på en slik tur som den syvende sirkel av helvete.

I tillegg til at selve opplevelsen ville ha vært helt innholdsløs, klarer jeg rett og slett ikke å utstå slike harrykrapyl som reiser på slike turer.

Folk med langt under middels intelligens, og langt over middels BMI, kombinert med null kroppshygiene, høyt alkoholinntak og null smak - hverken estetisk eller musikalsk.

Om din drøm er å være med på "Svinesund: Handel i grenseland" så vil du stortrives på sydentur.

Min ærlige mening er at det stort sett er uintelligente folk som reiser på sydentur.

Det aller værste er jo damer som drar på jentetur til syden. Makan til uintelligente naut skal man jo lete lenge etter.

Drikker seg dritings, blir smelt på tjukken av en skotte på ferie, eller en av de fastboende tyrkerne som har feid flere hundre andre 35-åringer fra Norge ved å bruke det samme sjekketrikset, og kommer hjem til Norge og fører opp "far ukjent" eller får ektemannen erklært som far etter pater est.

Det er bare en ting å si. Sydentur er for avskum.

Heheh var litt bra sagt. Jeg har prøvd to ganger å venne meg til å sole meg i timesvis, for så å spise dårlig mat på en resturant senere på kvelden. Ikke bare det, rommet man ofte bor på er dritt i tillegg. Har begge gangene lurt på hvorfor jeg betaler tusenvis av kroner for å bo dårligere enn jeg gjør hjemme. Trodde poenget var å bo bedre enn man gjør til vanlig...

Vi skal ikke til syden nå likevel heldigvis, vi har bestemt oss for å dra til Hellas i august. Virker som det er langt mer å se på der og gjøre. Og denne gangen skal jeg sette meg inn i reisemålet på forhånd. Å feste og drikke masse sprit og øl er ikke noe for meg, så jeg trenger ting å gjøre.

Endret av Dritil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har stort sett styrt unna charter, men etter å ha reist med engelsk charterselskap (holidayplace) til Cuba, så frister det litt til gjentagelse om noen år.

Jeg kommer nok ikke til å reise til Gran Canaria igjen med det første (var der en vinter for noen år siden - hopp på tur til 2k for en uke). Fikk samme inntrykk som jeg fikk av en del øyer i Hellas/Thailand. Alle er norske, og kelnere kan norsk/svensk.

Jeg pleier å kjøpe Lonely Planet eller tilsvarende til reisemålet, uansett hvordan jeg reiser dit. Der får man forslag til aktiviteter, gode tips til hva man kan se og hvordan man best kommer seg rundt. For min del var det bibelen i Asia. Det beste var advarselen mot diverse svindler man måtte regne med i forskjellige områder. Stort sett alle ble prøvd på meg i de aktuelle områdene.

Lenke til kommentar

Det er jo hva du gjør det til selv. Man må ikke ligge på stranda hele dagen, samtidig hvis det er det hun vil så kan jo du finne på noe? Vi drar alltid på utflukter, og da jeg reiste med mine foreldre leide vi alltid bil og reiste rundt. Det blir kjedelig hvis det er det man går inn for.

Lenke til kommentar

Snakket med en kompis om dette. Han kom med følgende kommentar:

"Intellektuelt fattige folk reiser til syden for å drekke seg rike."

Som sagt, det blir nøyaktig hva man gjør det til selv. Men om man faktisk tror at eneste mulighet i syden er å drikke seg snydens da er man virkelig intellektuelt fattig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe... må si meg litt enig med trådstarter her...

Jeg var en tur i "syden" eller rettere sagt Alicante nå i januar, men det var fordi alt var dekket gjennom jobben da vi hadde salgsmøte der nede.

Var jo greit å komme ned i varmen midt i januar, men bortsett fra det, så er dette ett sted jeg fort blir rastløs. Å ligge på stranda og sole seg, samt bade dagen lang er ikke helt meg. Nå var ikke jeg der i høysesongen, men jeg synes det har litt "svinesund"-tendenser.

Personlig ville jeg ikke brukt en eneste krone av egne penger til en sydentur. Jeg synes det er skikkelig harry og jeg synes det blir helt merkelig og betale mange tusen for å sitte der nede å steke seg i solen dagen lang, for så å slenge seg i vannet, før man går på pub'en og drikker billig ØL på kvelden.

Da tar jeg meg heller en tur på sjøen her hjemme med båten og tar med meg en pils eller tre mens jeg cruiser rundt på Hvaler. Dette er mye mer meg!

Skal jeg absolutt til utlandet på ferie, så må jeg til en storby, og jeg har allerede vert i Paris to ganger. Dette er rett og slett en by som passer meg perfekt.

Så konklusjonen min er at jeg synes "syden" er skikkelig harry og der vi bodde var det omtrent bare pensjonister fra sverige/norge/danmark som gikk rundt i speedo og gjorde vedlikehold på leilighetene sine.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke at noen kan skjære alle over en kam, og si at de som reiser til syden med charter er harry!? Da er man ekstremt sneversynt, etter min mening.

At dere mener et reisesett og et reisemål gir dere rett til å definere en person er rett og slett tåpelig. Personlig liker jeg sydenreiser. Vi reiser med charter, og når vi er kommet frem til hotellet er vi på egen hånd. Vi leier bil, utforsker landsbyer, drar på utflukter, snorkler, shopper.

Men JA - det er harry å reise til "syden" for å drekke seg drita og skjemme seg ut. Det kan man like greit gjøre hjemme. Har aldri skjønt meg på dem som skryter av en to uker lang fyllekule i syden, der de ikke husker halvparten av hva som har skjedd. Folka på charterfeber er harry som pokker, men det er jo det som er konseptet! Samme med alle andre reallityserier. Man vil se folk driter seg ut og skaper konflikter!

Men som alle vet, så er "virkeligheten" på TV bare et lite utsnitt av virkeligheten. Skaff dere reell kunnskap og erfaring før dere uttaler dere om andre folk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Var jo greit å komme ned i varmen midt i januar, men bortsett fra det, så er dette ett sted jeg fort blir rastløs. Å ligge på stranda og sole seg, samt bade dagen lang er ikke helt meg.
Så hvorfor gjorde du ikke noe annet der nede?

Jeg og en kollega tok leiebilen å kjørte fra Alicante til "Torviecha" (husker ikke åssen det skrives) og videre derfra til Lamangs hvor vi stoppet de fleste stedene i mellom. Var ganske små byer med meget begrensede muligheter for å se noe fint. Joda.. stranden var jo der, men jeg har faktisk sett en langt råere strand i Lofoten. (selv om vannet der kanskje ikke er like varmt midt på sommeren). Det var noen spesielle hus, men man ble fort lei. Maten på de stedene jeg spiste var helt grei. Ikke noe matsjokk fikk jeg heller, i positiv forstand.

Var innom fotballstadion på Lamanga hvor mange av verdens beste fotballag spiller treningskamper. (han som var med meg hadde interessen for dette) For meg ble det bare ett stopp som ikke ga meg noe spesielt.

Når vi kjørte utover den tarmen til Lamanga så fikk jeg øynene litt opp for at dette var jo ett fint sted. Helt til vi kom til sentrum. Her myldret det av MC.Donalds/Burgerking og det var svært tydelig at det var lite igjen av den lokale kulturen. Her ute styrte turistene og de fleste leilighetene her ute er eid av scandinaviere og engelskmann/tyskere.

Dermed så forsvant litt av sjarmen.

Jeg legger også til grunn de turene foreldrene mine har verdt på, for dem er i syden omtrent hvert år, og de er ofte på Tenereiffe. Er de samme bildene dem kommer hjem med hver gang, men tatt fra forskjellige vinkler. Er en busstur med svette skandinavere som bringer dem opp i fjellene rundt teneriffe og ned igjen. Er en dagstur med guide, og denne turen har dem vel verdt på minst 4 ganger nå.

Syden er ett fint sted for den som vil slappe av og sole seg samt bade. Perfekt for barnefamilien. Men for MEG så gir det meg svært lite. Selv om ØL'en er billig.

Når vi var i Paris i en uke, så gikk vi enormt mye for å komme til destinasjonene samt oppleve steder som feks. Notre Dam/Elvebåtene/Louvre/Sacre Cæur/Getto'en/Eiffeltårnet/parkene/ etc etc. Her er atomsfæren helt annerledes og det virker mer "ekte". Klart det er turister her også, men her har dem vertfall bevart sjarmen synes jeg.

New York er vel også ett sted jeg vil oppleve om litt, og generelt sett så liker jeg storbyer bedre enn strandlivet i syden. For det gir meg rett og slett ingenting.

Lenke til kommentar

Det som betyr noe for meg er at atmosfæren stemmer. Å det synesjeg den ikke gjør i syden.

Om ØL'en er billig eller ikke gir jeg blaffen i. De fleste drar vel ikke på ferie for å spise billig mat og drikke billig øl...?

Vertfall ikke jeg...

Opplevelsene er viktigere, og her er det jo smak og behag, men for meg så blir sydenturer litt harry. Vertfall det inntrykket jeg fikk etter å ha kjørt ca. 40 mil sørover fra Alicante og vert innom de fleste stedene på veien.

Lenke til kommentar

Jeg er overbevist om at på selv Ibiza kan man finne annet enn nattklubber og festing, om man bare har den rette innstillingen. Om man mener "atmosfæren" er feil så har det veldig mye å si med egne innstillinger og forventninger. Om man er innstilt på at å dra til syden er akkurat som "charterfeber" på TV og man hater hele opplegget, så er selvsagt terskelen for å finne noe positivt mye høyere.

Lenke til kommentar
Opplevelsene er viktigere, og her er det jo smak og behag, men for meg så blir sydenturer litt harry. Vertfall det inntrykket jeg fikk etter å ha kjørt ca. 40 mil sørover fra Alicante og vert innom de fleste stedene på veien.
Du må gjøre research og kjøre inn i landet.

Har du for vane når du er på ferie å kjøre 400 km i en tilfeldig retning og tro at spennende ting skal dukke opp?

Lenke til kommentar

Ifg. Det jeg har lest, så er Alicante og Lamanga to populære byer, og når jeg kjører 40 mil langs den spanske vestkysten, så forventet jeg å oppleve mer enn jeg gjorde.

For all del... Var jo fint der... Men det er jo en ganske dødt sted å være utenfor turistsesongen virket det som.

Man trenger ikke å gjøre reserch før man feks. Drar til steder som New York eller Paris. Der har man nok å boltre seg i uansett smak.

Vi er forskjellige, og har forskjellige forventninger, men mine forventninger anngpende syden ble bare bekreftet. Fint sted å dra for å slappe av i varmen når det er vinter her hjemme, men ikke så veldig mye mer.

Blir rett og slett litt kjedelig, og det er vel en grunn til at mange pensjonister flytter hit...

Fint sted, men kommer ikke til å betale for å dra dit av egen lomme.

Lenke til kommentar

Hadde du kanskje gjort enda mer research så hadde du visst at det finnes flust av koselige fjelllandsbyer som tilbyr god mat og nydelig utsikt. Og man kan ikke forvente at man blir underholdt hele tiden, noen ganger må man bare ta med seg en god bok og slappe av. Man kan ikke forvente fart og spenning hele tiden.

Jeg har feriert én gang i Alicante selv, og jeg har vært minst fire ganger i Marbella. Til sammen har jeg vært åtte ganger i Spania. Og ikke en eneste gang har kjedet meg, men det handler om innstilling og forvetninger. Jeg forventer selvsagt ikke at det skal være det samme som å dra til min yndlingsby London, for alle land og steder er forskjellige. Da bør man kanskje endre fokus. Så vi reiste rundt, leide bil og dro til nydelige byer som Mijas og Ronda. Vi dro også f.eks til Sevilla. Men igjen: du må faktisk oppsøke stedene, kanskje kjøpe en guide om stedene man reiser til og være litt åpen for at alt ikke er spennende hele tiden.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Og man kan ikke forvente at man blir underholdt hele tiden, noen ganger må man bare ta med seg en god bok og slappe av. Man kan ikke forvente fart og spenning hele tiden.

Nettopp det som er poenget mitt...

Sydenturer er for dem som vil slappe av i solen, samt drikke ØL og bade. (eller lese en god bok)

Men sydenturer passer ikke for dem som vil oppleve noe annet enn ett varmt Svinesund.

Litt sterke ord der... hehe, men poenget er at vi har forskjellig smak og det krever tros alt ikke npe særlig resarch til for å finne ut severdigheter i feks. Alicante og omegn.

Vi var i en leilighet der som lå i ett digert boligkompleks. Ikke spesielt sjarmerende, men for all del.. det var deilig å varmt der og vi fikk slappet av litt. Siden det ikke kostet meg fem flate øre, så synes jeg det var helt greit.

Men som sagt.. å betale fra egen lomme for å dra til slike steder er ikke aktuelt.

Lenke til kommentar

Nettopp det som er poenget mitt...

Sydenturer er for dem som vil slappe av i solen, samt drikke ØL og bade. (eller lese en god bok)

Men sydenturer passer ikke for dem som vil oppleve noe annet enn ett varmt Svinesund.

Litt sterke ord der... hehe, men poenget er at vi har forskjellig smak og det krever tros alt ikke npe særlig resarch til for å finne ut severdigheter i feks. Alicante og omegn.

Vi var i en leilighet der som lå i ett digert boligkompleks. Ikke spesielt sjarmerende, men for all del.. det var deilig å varmt der og vi fikk slappet av litt. Siden det ikke kostet meg fem flate øre, så synes jeg det var helt greit.

Men som sagt.. å betale fra egen lomme for å dra til slike steder er ikke aktuelt.

Merkelig hvordan jeg overlever i slike land når jeg verken liker å drikke eller feste. Ja, det er bereget på å slappe av, men da får man heller reise et annet sted enn å syte. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...