Kenny Bones Skrevet 3. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2011 Det er jo ingenting som tyder på at Snåsamannen har noen spesielle evner, bortsett fra en god og snill utstråling. Den mest sannsynlige grunnen til at det han holder på med ser ut til å fungere er jo ikke annet enn at de som oppsøker han "vet" at det han gjør fungerer. Og de VIL at det skal fungere. I tillegg til hans gode utstråling. Dette gjør at når han legger sine varme hender på vedkommende så fører dette til at de helbreder seg selv. Placebo med andre ord. Men placebo er ikke "fake" eller "falsk" på noen måte. Effekten er like reell. Derfor spiller det egentlig ingen rolle, men poenget er at Snåsamannen ikke egentlig gjør noe som helst bortsett fra å trigge noe i kroppen til pasienten selv. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) Tror du har et feil syn på hva kiropraktorer fremstiller seg som. De sier hverken de kan kurere kreft eller andre sykdommer fordi ryggvirvler fører til dette. Har du pratet med en kiropraktor? Du gir kiropraktorer meninger de ikke selv har og så rakker ned på dem. Teit form for hersketeknikk. Jeg tror uansett helsenorge vet bedre enn en tilfeldig forumbruker. Det du kaller mixere er vel ca. det de fleste kiropraktorer i Norge praktiserer, bare at de kaller det kiropraktikk. Nei jeg er fullt klar over at NORSKE kiropraktorer (hva som skjer i utlandet er noe helt annet) har kastet av seg de aller dummeste aspektene ved denne læren. Noe fordi de har fått utdannelse og innser at det er håpløst usubstansiert, og noe sikkert av ren nødvendighet fordi de aldri hadde fått praktisert for eksempel helbreding av kreft eller andre slike latterlige ting i norge lenge uten å bli stoppet. Flesteparten av norske kiropraktorer i dag har sikkert aldri en gnag sett grunnformen av sin egen lære i praksis. Men hva gjør en kiropraktor? hva er hovedmekanismen de bruker for å helbrede med? De korrigerer subluxeringer. Hele det konseptet og forklaringen på hvorfor det visstnok skulle fungere kommer av det gamle vitalistiske synet tilbake til slutten av 1800-tallet. Vi vet nå at alt dette er rent bullshit, men kiropraktien har fortsatt sin praksis likevel selv om hele "gulvet" under praksisen er blitt revet vekk av moderne forskning og medisin. Da er det ikke så veldig merkelig at de har modernisert og reformert praksisen sterkt. Kiropraktikere i norge er langt fra så ille som de kunne ha vært nei. Mange kan sikkert til og med hjelpe deg da de mixer inn mye faktisk legekunnskap inn i det de driver med. Men - det er så enkelt at om du tar en kiropraktior og fjerner korrigerien av subluxseringer og annet vitalistisk nonsense så sitter du igjen med en fysioterapaut (minus det faktum at sistnevnte faktisk må ha en utdannelse som lege da). Hvorfor i ALLE dager skal du da velge den av de to som følger prinsipper som er helt uten bevisgrunnlag for å kunne fungere og som praktikantene selv ikke kan forklare hvordan fungerer? At vedkommende ikke følger disse prinsippene så veldig mye er selvfølgelig ikke noen unskyldning. "bare litt feil" er ikke det samme som rett. Jeg prøver på ingen måte å tillegge meninger til andre mennesker som de ikke har - det er bare tull. Når jeg snakker om kiropraktikere så snakker jeg om personer som tror og praktiserer de kiropraktiske prinsippene. Hvis du klarer å finne kiropraktor som ikke praktiserer ihvertfall rester av dette - så gratulerer - da snakker jeg ikke om vedkommende, men da er de jo også pr. def ingen kiropraktor heller. En kiropraktor uten de kiropraktiske prinsippene er som en kristen som ikke lenger tror på Jesus. Det blir en kategorifeil. -Stigma Endret 3. mars 2011 av Stigma 1 Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 3. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2011 Høres ut som du vet hva du prater om Stigma. Jeg visste ikke dette om kiropraktikere Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) Høres ut som du vet hva du prater om Stigma. Jeg visste ikke dette om kiropraktikere Jeg er på ingen måte noen ekspert - men jeg har lest nok til å se at man skal ikke grave særlig dyrt før det ikke henger på greip lenger. De aller aller fleste her i landet har ingen idè om hva kiroprakti baserer seg på. De tror kiropraktor = en lege som spesialiserer seg på bein og leddproblemer. Stor lengre fra sannheten kommer du dog ikke. Hvis du vil lære litt om kiroprakti som du sikkert ikke kjennte til så annbefaler jeg denne videoen: C0nc0rdance lager forøvrig veldig mange gode videoer, og de kan alle annbefales. Bruk dog ikke kun èn kilde selvfølgelig, men gjør egen research også og sjekk om det som blir påstått stemmer fra andre pålitelige nøytrale kilder. Obs: Concordance snakker her om kiroprakti som det praktiseres i US og andre steder. Der tar de seg laaaaangt større "friheter" med sannheten enn her, så det er kanskje ikke helt representativt for hvor ille tilstanden er her i Norge - men som sagt så springer dette fra samme kilde - og sterkt utvannet hokuspokus har fremdeles unødvendig høy prosent av hokuspokus i seg... Skal du ha en ekstra stor dose hokuspokus her i norge i dag så må du gå til homeopatien. De selger deg gjerne rent vann (ofte dyrere enn de ekte medisinene) med et smil om munnen. De har rett og slett funnet den ultimate pengemaskinen. Morsomt nok kan man bevise rent matematisk at disse "medisinene" de lager ikke er mulig å lage i de konsentrasjonsgradene de påstår en gang (mer om dette i et annet innlegg senere dersom noen er interressert i det). -Stigma Endret 3. mars 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Snåsamannen er jo kjent for å ikke stille opp slik at evnene hans kan bevises! Hvor kan jeg se beviser på at snåsamannen kan heale? http://ingenlikeråblilurt.no/ Så du sier med andre ord at Snåsamannen er en Hoax (juks) fordi han ikke ønsker å stille opp slik at det skal forskes på hvordan han får pasientene sine frisk? Bør man ikke se på de pasientene han har fått frisk og basere seg på dette først og fremst? Jeg synnes videon du presenterte står litt fram som at det er kun "legene" som vet hva som er bra for mennesket og vi må stoppe å ha i oss suplementer. Vi bør i alle fall ikke tro at en person som ikke er utdannet som lege kan få en person frisk. Nei det sier jeg ikke! Jeg sier at det du sa om snåsamannen var feil. Du sa at egenskapene hans til å helbrede var bevist. Det har aldri noen sinne gjennom hele menneskets historie funnets bevis på at helbredelse funker. Og det er gjort mange forsøk. Det jeg sa var at snåsamannen var kjent for å nekte å få egenskapene sine bekreftet. Så får du trekke hvilken konklusjon du vil ut av det. Vi bør se på mennesker som har blitt friske, men så langt er det ingen som har blitt friske av snåsamannen. Videoen er bare et uttrykk for frustrasjon på grunn av manglende kritisk tenkning i befolkningen. Hvis det er for godt til å være sant, så er det for godt til å være sant! http://www.youtube.com/watch?v=bmHHw5j2BhI Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 http://en.wikipedia.org/wiki/Simon_Singh#Chiropractic_lawsuit_and_backlash Hva som er gyldig i storbrittania er likegyldig. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) http://en.wikipedia.org/wiki/Simon_Singh#Chiropractic_lawsuit_and_backlash Hva som er gyldig i storbrittania er likegyldig. Hva som skjer med Simon Sing spesifikt og lovene i england er ganske irrelevant ja (nettop derfor valgte jeg nettop ikke å linke til første delen av den videoen der han primært diskuterer det). Men alt som diskuteres rundt hva kiroprakti er, hva det kommer fra og hva det baserer seg på er naturligvis helt relevant - ved mindre du vil prøve å argumentere at kiroprakti i norge ikke utstammer fra samme kiroprakti som praktiseres andre steder i verden. Hvis du trodde jeg diskuterte libel-laws her så tror jeg du har misforstått meg ganske så kraftig... Linken du selv gir viser jo akkurat det jeg snakker om forøvrig. Etter press gikk BCA ut med et presseskriv der de prøver å underbygge med beviser for at kiroprakti fungerer: "It emerged that 10 of the papers cited had nothing to do with chiropractic treatment, and several weren't even studies. The remainder consisted of a small collection of poor-quality trials. More seriously, the BCA misled the public with a misrepresentation of one paper, a Cochrane review looking at the effectiveness of various treatments for bed-wetting..."" Og hvis du prøver å si "jammen det er jo i england og norske kiropraktere har jo ikke noe med BCA å gjøre" - så synes jeg det er "litt" naivt å tro at norske kiopraktere kan bevisføre at det de gjør fungerer, mens britene over dammen er tydeligvis for dumme til å klare det samme... -Stigma Endret 3. mars 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Bruker87 Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 2. Det du sa her gir ingen mening å fortelle. Selvfølgelig blir ventetiden lenger om legen bruker 2 timer på hver pasient istedenfor 10 minutter, og selvfølgelig hadde ventetiden blitt mindre om der var flere leger. 3. Healing handler om overnaturlige måter å fjerne sykdommer. Healere bruker ritualer til å "kurere" pasientene sine. Å sveve hendene sine over noen å si de kommer til å føle seg bedre om 2 uker er bare 100% bullshit, man blir bedre fordi kroppen tar seg av de meste sykdommer selv, ikke pga en overnaturlig evne en healer har. 2 : Ser ut som du fortsatt ikke forstår poenget her, om legene kanskje bruker litt lengre tid på enhver pasient så kan det være at man får ned tallet på pasienter som kommer tilbake pga ufullstendig behandling eller rett og slett behandlinger som ikke var riktige i forhold til sykdommen. Se på det som feildiagnose pga legen hadde hastverk med å komme seg til neste pasient og superlønna pga antall behandlede pasienter. Legene har uansett per dags dato for mange pasienter pr hodet , det er ikke uvanlig i noen områder med opp til 2500 pasienter pr lege og fulle venterom i noen områder hver eneste dag. 3 : Du har svært liten kunnskap om healing ser jeg da det brukes faktisk ikke kun "overnaturlige" krefter for å få mennesket friskt. Problemet er at man kaster som regel alle som sitter på kunnskaper som ikke kommer rett fra "universitetet" på samme bås , det var ikke mange årene siden for eksempel akupunktur ble sett på som kvakksalveri (noe det er om utført av en som ikke har den riktige utdanningen). Og så har man jo en del mennesker som faktisk har fått bevist at det de holder på med faktisk virker , sånn i farta kommer jeg på Snåsa Mannen her i Norge, men internasjonalt har man nok flere utøvere av "healing" som er annerkjent for å få sykdommer til å forsvinne helt. Personlig er jeg for at det blir gjort en oppryddning når det gjelder healing sånn at useriøse aktører forsvinner men at de som faktisk bidrar med noe kan fortsette. 2. Leger har fastlønn, de får bonuser for antall pasienter men bare opp til et visst antall, det antallet overskrider alle vanlige leger med ganske mye, så nei de tjener ikke ekstra for å være raske, de bare hjelper flere. Jeg skjønner poenget flott. Prosessen til en lege er følgende: Høre på symptomene til pasienten (dette hjelper legen til å vite hvor han skal lete), han sjekker de områder du sier du har symptomer i så han kan forsikre seg om at symptomene stemmer. Når han har symptomene har han flere hundre/flere tusen sykdommer å velge mellom, han velger de som det er størst sjanse for å være problemet basert på din etnisitet, alder, tidligere sykdommer, kjønn, boplass (og eventuelle ferier du har vært på den siste tiden), så velger han seg ut et par av sykdommene som oftest blir sett i pasienter som ligner din tilstand, så kjører han tester for de sykdommene. Du er ganske naiv om du tror leger kan ta dusinvis av tester per pasient, de har budsjetter de skal forholde seg til, noe som tillater han å bruke ca 2-3 tester per pasientbesøk (ressursene han kan bruke på deg øker om han tror du har en aggressiv sykdom). 3. Nei, healing er en overtroisk behandling/ritual basert på overnaturlige krefter, det du snakker om er alternativ medisin/behandling. Akupunktur, "medisinblanding" uten bekreftet resultater, hypnose etc. er alternativ medisin/behandling, ikke healing. Healing kommer fra en overnaturlig krefter en person har eller en overføring av krefter fra en gud gjennom en person. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 "Personlig er jeg for at det blir gjort en oppryddning når det gjelder healing sånn at useriøse aktører forsvinner men at de som faktisk bidrar med noe kan fortsette." Ja lykkkke til med å få folk som påstår å ha slike evner til å sette dem på prøve under kontrollerte forhold. Det blitt prøvd så lenge folk har påstått å ha slike evner. Jeg luuurer på hvorfor det er slik at alle som har mystiske og overnaturlige evner tilfeldigvis også er fryktelig sjenerte har alltid prestasjonsagnst når kameraene er på og de blir presentert med et kontrollert forsøk. Men for all del. Finner du noen så bør du tipse dem om James Randi sin 1mill dollar paranormal challange. Enkelt og greit - om du kan demonstrere overnaturlige evner under kontrollerte forhold i en test som du selv designer sammen med dommerene som skal bedømme resultatet så vinner du 1 mill USD. Det burde være rimelig raske penger. Jeg vet jeg hadde lett tatt de pengene om jeg hadde overnaturlige evner -Stigma Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 http://en.wikipedia.org/wiki/Simon_Singh#Chiropractic_lawsuit_and_backlash Hva som er gyldig i storbrittania er likegyldig. Hva som skjer med Simon Sing spesifikt og lovene i england er ganske irrelevant ja (nettop derfor valgte jeg nettop ikke å linke til første delen av den videoen der han primært diskuterer det). Men alt som diskuteres rundt hva kiroprakti er, hva det kommer fra og hva det baserer seg på er naturligvis helt relevant - ved mindre du vil prøve å argumentere at kiroprakti i norge ikke utstammer fra samme kiroprakti som praktiseres andre steder i verden. Hvis du trodde jeg diskuterte libel-laws her så tror jeg du har misforstått meg ganske så kraftig... Linken du selv gir viser jo akkurat det jeg snakker om forøvrig. Etter press gikk BCA ut med et presseskriv der de prøver å underbygge med beviser for at kiroprakti fungerer: "It emerged that 10 of the papers cited had nothing to do with chiropractic treatment, and several weren't even studies. The remainder consisted of a small collection of poor-quality trials. More seriously, the BCA misled the public with a misrepresentation of one paper, a Cochrane review looking at the effectiveness of various treatments for bed-wetting..."" Og hvis du prøver å si "jammen det er jo i england og norske kiropraktere har jo ikke noe med BCA å gjøre" - så synes jeg det er "litt" naivt å tro at norske kiopraktere kan bevisføre at det de gjør fungerer, mens britene over dammen er tydeligvis for dumme til å klare det samme... -Stigma Det jeg kommenterte var at kiroprakteri i england var svindel i hvertfall. Men her i norge er det beskyttet, men på hvilket grunnlag? Sidne vi ikke har et helt ødelagt rettsystem, så hvorfor er det godkjent? Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Hvordan skulle utdanningen til healere være? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Det jeg kommenterte var at kiroprakteri i england var svindel i hvertfall. Men her i norge er det beskyttet, men på hvilket grunnlag? Sidne vi ikke har et helt ødelagt rettsystem, så hvorfor er det godkjent? Beklager om jeg misforsto. Jeg aner ikke hvorfor det er godkjennt for utlegg osv. Jeg tror rett og slett at det ikke er spesiellt høye krav til å bevise at ting fungerer før folk får offentlig støtte til å bruke disse "alternativene". Det selges jo også mye bullshit på apotekene som er regulert av staten på hva som er lovlig å selge osv. Ikke bare det åpenbare problemet med homeopati, men det er også et metrisk tonn med såkallte "naturprodukter" som ikke har noe som helst vitenskapelig dokumentert effekt (ihvertfall ikke noe som har overledt peer-review) men ikevel selges i bøtter og spann. Det virker som det eneste egentige kravet for å kunne selge et produkt på apoteket er at det ikke tar livet av noen. Om det fungerer eller ikke er liksom mindre viktig... Nå sier jeg ikke at ikke finnes naturmedisiner (dvs. medisiner med aktive ingredienser fra naturlige kilder) som er effektive. Det er det. Men ikke alt som er naturlig er effektivt heller (og det er det mange som lever under illusjonen av). -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Hvordan skulle utdanningen til healere være? - Aura korreksjon 101 - Kvanteenergi helbredelse for viderekommende - Innføring i astralprojeksjon og åndeverden-relasjoner Fuck, I dunno? Sikkert noen som er villig til å lære deg så lenge du er villig til å betale for det. Slik er det som regel -Stigma Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Hvordan skulle utdanningen til healere være? - Aura korreksjon 101 - Kvanteenergi helbredelse for viderekommende - Innføring i astralprojeksjon og åndeverden-relasjoner Fuck, I dunno? Sikkert noen som er villig til å lære deg så lenge du er villig til å betale for det. Slik er det som regel -Stigma Tror "Svindel for dummies" skulle holde Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå