Gå til innhold

Beste backupløsninger via nett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg leter etter en god løsning til backup via nett til personlig bruk (ikke firma). Det kan da være snakk om alt fra noen få gb til vesentlig mer. Kan noen anbefale noen gode, sikre løsninger til dette, til en ok pris?

Kva med Jotta ? Norsk backup løysing, 2 Gb gratis og deretter betal men ubegrensa lagring!

Lenke til kommentar

Takk, begge to, for gode tips!

Men, begge løsningene baserer seg vel på innlogging med passord og brukernavn. Noe som betyr at hvis noen av en eller annen grunn får tak i det, så kan det være kjipt. Finnes det løsninger med mer omstendelig/trygg innlogging? Ikke at jeg tror dette egentlig er noe problem, men...

Ser for øvrig at Jotta er under norsk lovverk, mens Mozy er vel lokalisert i USA. Men regner med det ikke har noe å si mtp personvern og innsyn i filene etc.

Har også hørt gode ting om dropbox. Noen tanker om dropbox vs de to andre?

Endret av Andreas1984
Lenke til kommentar

Selv har jeg ingen erfaring med Mozy eller Jotta. Men bruker dropbox, og er veldig fornøyd! Der kan man forresten og få mer plass ved å invitere venner eller evt. kjøpe mer plass :)

Jotta tilbyr ubegrenset lagring for 49 kroner måneden ,og 50 gb for 25 kr, om jeg husker rett. Mozy har også gode priser, mens dropbox er dyrere. Fordelen med Dropbox er vel kanskje særlig public folderen og muligheten for "copy public link". Og Dropbox er ment for å synkronisere mapper mellom datamaskiner og mobile enheter, mens Jotta bare tar backup. Men så vidt jeg ser baserer alle disse løsningene seg kun på brukernavn og passord, noe som ville være kjipt hvis dette kommer på avveie. Noen som vet om løsninger med mer sofistikert innlogging?

Endret av Andreas1984
Lenke til kommentar

Hva slags sofistikert innlogging skal dette være?

Jeg vet ikke, jeg bare tenkte at å utelukkende bruke brukernavn og passord kanskje i en del tilfeller ikke ville sees på som spesielt sikkert, ihvertfall hvis det var en bedrift eller lignende som bruker online backup. I nettbank, f.eks, er det jo vanlig med en kodebrikke i tillegg til fødselnr/kontonummer og passord. Tenkte kanskje det fantes noe tilsvarende for online backup. Samtidig ville det være kronglete å taste inn kode fra kodebrikke hver gang man slår på pcen og backupen starter opp, men det kunne kanskje vært en løsning der man måtte bruke kodebrikke ved innlogging fra andre maskiner enn primær-maskinen etc. Men holder man passordet for seg selv, og har god brannmur, antivirus etc, så er det nok lite sannsynlig at det kommer på avveie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...