Gå til innhold

Kjøpe ny pc, men trenger litt hjelp fra erfarne


Anbefalte innlegg

Her er delene som jeg har tenkt å bestille i løpet av uken:

 

Hovedkort: Asus A7N8X Deluxe/GD hovedkort Socket A

- nForce2 Ultra400/MCP-T,Dual LAN,Firewire

 

CPU:AMD Athlon XP2800+ 2.083 GHz 333 MHz bus

Socket A (Barton) prosessor, 512kb

 

RAM: 1-2 512 ddr RAM brikker, ikke helt bestemt hvilken modell og type, noen som har tips?

 

SKJERMKORT: Radeon 9700 PRO

 

harddisk: 1x 20GB + 1x 160GB / 120GB Western Digital (8MB cache)

 

kabinett: Lian Li http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...ARTNR=PC602BUSB

 

strømforsyning: Fortron/Source (ikke helt bestemt)

 

CD-brenner: Asus 52x brenner

 

DVD-spiller: Pioneer DVD-spiller IDE 16x/40x Slot-in

- Bulk (DVD-120S)

 

 

edit: glemte hovedkort

 

edit2: Nytt hovedkort, fant ut det var bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du skal ha XP på liten harddisk? Bra valg. ;) Det er mulig du trenger litt mer strømforsyning enn det Fortron/Source gir (max 350W), siden Barton CPU'en bruker mye strøm. Ellers, gå for to RAMbrikker. Det lønner seg på sikt. :woot:

 

Har den st forsyningen selv og den holder i massevis,i tillegg er den lydløs. Tester viser at den faktisk yter ca 400w

Lenke til kommentar

det harddisk systemet ditt skjønte jeg ikke i det hele tatt. du sier at du skal ha 1x20 og 1x160 hvorfor i all verden kjøper du ikke en 200 GB eller 120 GB harddisk, da har du en disk istede for å somle rundt med 2 jaja greit nok med 2 disker også, men det blir lettere hvis du kjøper en stor enn å kjøpe en stor og en liten. hvis du kjøper en stor bare så har vi noe som kalles å partisjonere harddisken, det er et veldig smart verktøy som kan være greit å bruke hvis du har en stor disk. da kan du f. eks ta 10 eller 20 GB på C: osv. akkurat sånn som du vil ha det. og med det samme jeg kommer på det hvis du kjøpe en 20 GB disk så kan jeg love deg at den blir ikke særlig stillegående siden at 20 GB harddiskene ikke akkurat er ny på markedet, bare et hint. nei gå for èn stor harddisk i stede for to små. hvis du allikevel finner på å kjøpe en stor disk så kan du bruke et program som heter partition magic til å partisjonere disken din i flere små partisjoner. iallefall sånn jeg gjør det.

 

det ville vært bedre. lykke til uannsett. gir deg bare noen hint her. du bestemmer seff selv.

Lenke til kommentar
Boxed = Prosessor og medfølgende vifte, bare prosessor = bare prosessor, da må man ha vifte utenom... Såvidt jeg forstår...

 

Vil det lønne seg å kjøpe BOXED (er det en bra vifte)?

 

Det er vel mulig å installere ny vifte? (altså ta av "boxen")

Lenke til kommentar
Du skal ha XP på liten harddisk? Bra valg. ;) Det er mulig du trenger litt mer strømforsyning enn det Fortron/Source gir (max 350W), siden Barton CPU'en bruker mye strøm. Ellers, gå for to RAMbrikker. Det lønner seg på sikt. :woot:

 

Har den st forsyningen selv og den holder i massevis,i tillegg er den lydløs. Tester viser at den faktisk yter ca 400w

Det er jo bare den med 12 cm vifta eller 120 mm vifta solm er nesten lydløs, den med 2 80 mm bråker litt mer :wink:

 

Edit : Glemte og si at abit har høy feilprosent på moboene sine, så gå for epox 8rdA3+ :wink:

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig ikke erfaringer med boxed sett siden jeg har det litt moro med å bestille kabinetter og vifter fra Microplex, men jeg vet at viften på Pentiumene ihvertfall er veldig god. OG jeg vil tro det skal være mulig å ta av disse viftene uten noen problemer... Men igjen, dette er ikke egen erfaring med boxed sett, det er egen erfaring med å kjøpe prosessorer og sånn uten vifte...

Lenke til kommentar

Jeg klarte ved et uhell å bestille BOXED versjonen av xp 2500+ nå netopp, og det er ikke noe "BOX", det er bare en vifte som følger med ved siden av. Jeg kommer ikke til å bruke BOXED vifta, siden jeg bestilte Cooler Master Aero7+ som er bedre til overklokking, men den funker sikkert hvis du ikke overklokker

Lenke til kommentar
Jeg klarte ved et uhell å bestille BOXED versjonen av xp 2500+ nå netopp, og det er ikke noe "BOX", det er bare en vifte som følger med ved siden av. Jeg kommer ikke til å bruke BOXED vifta, siden jeg bestilte Cooler Master Aero7+ som er bedre til overklokking, men den funker sikkert hvis du ikke overklokker

 

denne?Hvis den er god til overklokking bestiller jeg den. Har tenkt å overklokke til 3ghz tipper jeg.

 

edit: http://64.4.46.250/cgi-bin/linkrd?_lang=NO...%26amp%3bs%3dpl

 

Er dette hovedkortet bedre enn det som jeg egentlig skal bestille?

Lenke til kommentar
det harddisk systemet ditt skjønte jeg ikke i det hele tatt. du sier at du skal ha 1x20 og 1x160 hvorfor i all verden kjøper du ikke en 200 GB eller 120 GB harddisk, da har du en disk istede for å somle rundt med 2 jaja greit nok med 2 disker også, men det blir lettere hvis du kjøper en stor enn å kjøpe en stor og en liten. hvis du kjøper en stor bare så har vi noe som kalles å partisjonere harddisken, det er et veldig smart verktøy som kan være greit å bruke hvis du har en stor disk. da kan du f. eks ta 10 eller 20 GB på C: osv. akkurat sånn som du vil ha det. og med det samme jeg kommer på det hvis du kjøpe en 20 GB disk så kan jeg love deg at den blir ikke særlig stillegående siden at 20 GB harddiskene ikke akkurat er ny på markedet, bare et hint. nei gå for èn stor harddisk i stede for to små. hvis du allikevel finner på å kjøpe en stor disk så kan du bruke et program som heter partition magic til å partisjonere disken din i flere små partisjoner. iallefall sånn jeg gjør det.

 

det ville vært bedre. lykke til uannsett. gir deg bare noen hint her. du bestemmer seff selv.

 

Å ha windows samt programmer på en separat fysisk disk er faktisk en kjempefordel hvis du redigerer video eller driver med photoshop, lyd osv. Man legger selvfølgelig råopptak på den andre disken. Ved Photoshop legger man scratchfila på annen disk enn Windows. Driver man ikke med disse tingene, kan det faktisk by på en fin økning i responsen i systemet ved å legge vekslefila på en annen disk enn Windows.

 

Det har ingen ytelsesmessig effekt å bruke forskjellige partisjoner på samme fysiske disk til ovenstående da lese/skrivehodet må hoppe fram og tilbake mellom partisjonene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...