fantaorange50ore Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Har som dere sikkert skjønner gjennom det som står som overskrift, sluttet på videregående. Det jeg lurer på er hvordan denne dropout trygden funker, når jeg var på møte med en nav fyr, sa jeg at jeg hadde sett på Internet att ungdom som sluttet vgs, fikk en månedslønn på 6000 kroner. Sånn som jeg forstod det trengte vi dropouts ikke å jobbe for det heller? men han nav fyrn sa att det ikke fantes noe slikt tilbud. Er dette forskjellige fra kommune til kommune? for jeg leste i avisen at en annen kommune tilbydde dette til skole-sluttere. Er det han som ikke kan jobben sin? eller har jeg bare misforstått. Det eneste han kunne tilby meg var å prøve å finne en jobbe, som jeg kanskje ville ha i fremtiden, men dette var 3 dager i uken, med en fast betaling på kun 220 kroner for 7-8 timer. Totalt på en måned rundt 2000 kr. Ikke att jeg synes det er bedre å være en taper, ved å ligge hjemme å motta trygd. For jeg takket jeg til å motta 220 kroner dagen. Lenke til kommentar
fantaorange50ore Skrevet 2. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2011 opps, glemte visst å skrive på att jeg begynner på vgs til neste skoleår. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Det finnes ingen spesiell ordning for dette, du har vel muligens rett til sosialhjelp men bor du hjemme med gratis kost og losjiv så er det vel rimelig langt unna 6000,- i mnd håper jeg. NAV vil nok ikke la deg subbe hjemme hvis de skal gi deg noen penger, kurs o.l vil du nok måtte gå på og som du har fått med deg så er ikke betalingen så høy. Hva med og finne seg en jobb? Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Har som dere sikkert skjønner gjennom det som står som overskrift, sluttet på videregående. Det jeg lurer på er hvordan denne dropout trygden funker, når jeg var på møte med en nav fyr, sa jeg at jeg hadde sett på Internet att ungdom som sluttet vgs, fikk en månedslønn på 6000 kroner. Sånn som jeg forstod det trengte vi dropouts ikke å jobbe for det heller? men han nav fyrn sa att det ikke fantes noe slikt tilbud. Er dette forskjellige fra kommune til kommune? for jeg leste i avisen at en annen kommune tilbydde dette til skole-sluttere. Er det han som ikke kan jobben sin? eller har jeg bare misforstått. Antagelig har du misforstått. Bare for å ta en ting først: Sosialhjelp varierer mellom kommuner, trygd bestemmes av staten. Det finnes ingen "dropout trygd" innenfor folketrygden. Generelt er trygd avhengig av at du har jobbet tidligere (at du har opptjent trygderettigheter) og beløpet beregnes etter hva du har tjent. Det er egne regler for unge uføre - altså folk som havner på uføretrygd før de rekker å tjene opp trygderettigheter. Det kan være det du har lest om - men uføretrygd er avhengig av at du faktisk er ufør, å droppe ut av vgs kvalifiserer ikke. Dersom avisen du leste var om sosialhjelp og ikke trygd, så kan det også ha vært om en annen kommune med andre regler enn din kommune. Men jeg tviler likevel på at du har lest rett. En ordning som det du beskriver gjør det relativt attraktivt å droppe ut - og det er det ingen som ønsker. Sosialhjelp er også stort sett alltid behovsprøvd - det er sjelden en fast sum som alle får automatisk. Du vil kunne få støtte til for eksempel husleie, men en tenåring som bor hjemme får ikke det. Lenke til kommentar
fantaorange50ore Skrevet 2. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2011 Ungdom som gir opp videregående skole, sikres nemlig en stønad på seks tusen kroner i måneden dersom de melder seg hos NAV. – I dagens verden får folk sydd puter under armene på seg hver bidige dag. Det er på tide at vi setter krav til folk, og den jobben starter i dag, sier Espen Rossing Teigen. Forslag til fylkesårsmøtet Han fremmer forslag til en resolusjon om drop-out-trygden til fylkesårsmøtet til Fremskrittspartiet som skal avvikles på Radisson Blu Hotel i Stjørdal første helga i februar. Ungdomspolitiker Teigen (18) peker på at politikere fra alle partier at vi gjør noe med den skyhøye mengden ungdom som hopper av videregående skole. Andelen er nå oppe i 30 prosent. Dum belønning – Mange har store visjoner om hva man skal gjøre for å hindre at så mange dropper ut av videregående skole. Uansett tiltak så vil ikke disse virke, så lenge det eksisterer en sjenerøs trygd som man får kastet etter seg med en gang man dropper ut av videregående skole. – Den belønner ungdom for å hoppe av videregående skole, fordi de har uansett en veldig, veldig myk madrass å hoppe over på. Vi må sette en stopper for denne snillistiske politikken. Fremskrittspartiet må tørre å være partiet som sier nei til unødvendige utbetalinger i hytt og pine, mener ungdomspolitikeren fra Stjørdal. Mye penger For en 17-åring som bor hjemme, så er seks tusen kroner til fritidsaktiviteter ganske mye penger. Ikke bare koster denne stønaden skattebetalerne uhorvelig mye, men den skaper også kun negative konsekvenser for de stønaden når frem til, legger han til. Dette var det jeg leste. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Det kalles individstønad, og er cirka 2-300 kroner dagen fem dager i uka mot at du deltar på arbeidsmarkedstiltak. Lenke til kommentar
fantaorange50ore Skrevet 2. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2011 okei, da er det denne ordningen han på nav jobber med å få til. Til meg. Tenkte att det var en ordning som gjorde at vi som sluttet på skolen, kunne være hjemme og samtidig motta, 6000 kr. Da er iallefall det problemet funnet ut av! takk ;D Lenke til kommentar
Burn_energy Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 okei, da er det denne ordningen han på nav jobber med å få til. Til meg. Tenkte att det var en ordning som gjorde at vi som sluttet på skolen, kunne være hjemme og samtidig motta, 6000 kr. Da er iallefall det problemet funnet ut av! takk ;D Helt idiotisk. Skal skatte pengene mine gå til unger som dropper ut av vgs? Ja det var jo nyttig penger. 6 Lenke til kommentar
vebbiii Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 okei, da er det denne ordningen han på nav jobber med å få til. Til meg. Tenkte att det var en ordning som gjorde at vi som sluttet på skolen, kunne være hjemme og samtidig motta, 6000 kr. Da er iallefall det problemet funnet ut av! takk ;D Helt idiotisk. Skal skatte pengene mine gå til unger som dropper ut av vgs? Ja det var jo nyttig penger. Helt enig. Jeg er fulltidsstudent og mottar ca 6600,- i mnc til sammen i stipend og LÅN. Da må jeg av de betale husleie, strøm osv, og 60% av beløpet må jeg betale tilbake igjen. Så FÅR noen som går hjemme hos mamma og loffer 6000 kr for ingenting? Lenke til kommentar
Sink Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Helt enig. Jeg er fulltidsstudent og mottar ca 6600,- i mnc til sammen i stipend og LÅN. Da må jeg av de betale husleie, strøm osv, og 60% av beløpet må jeg betale tilbake igjen. Så FÅR noen som går hjemme hos mamma og loffer 6000 kr for ingenting? 8900* Lenke til kommentar
Iguil Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 6675*. En liten økning ved hvert semesterstart for bøker o.l. Dette blir for øvrig kun utbetalt i 10 måneder, så fordelt ut over hele året blir det 7416,666666666667 per måned. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Hvor mye får du den første mkåneden i hvert semester, sa du? Og hva blir det da i snitt fordelt på ti måneder? skjønner jo at det ikke er matematikk du studerer, i alle fall. Til trådstarter: Prøv å finne deg en jobb utenom NAV. Det er ikke så vanskelig. Lenke til kommentar
Iguil Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Man får 17 800 den første måneden i hvert semester, ellers 6675. I snitt blir dette 8900 per måned, da total støtte per skoleår er 89.000. Og forresten, gratulerer, du har helt rett, jeg studerer ikke matematikk. Hvordan det? Til oppklaring: Ref. therealvebbi's utsagn: "Jeg er fulltidsstudent og mottar ca 6600,- i mnc til sammen i stipend og LÅN. " Hvorpå dette blir korrigert av Sink til 8900, noe som ikke medfører riktighet. Dette er gjennomsnittlig støtte per måned, ikke hva man får utbetalt hver måned. Dette korrigeres av meg til 6675. For interessens skyld legger jeg til at gjennomsnittlig støtte per måned hvis man regner hele kalenderåret (som er 12 måneder) blir 7416,666666666667. Endret 11. mars 2011 av Iguil Lenke til kommentar
lillepy Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 uansett er i underkanten av 9k i måneden lite for en student som selv skal betale et sted å bo, mat, klær, busspenger, skolepenger... hvor han i tillegg skal betale tilbake en del av det når han er ferdig med å studere.... i forhold til en 17 åring som bor hjemme hos mamma for 6k i måneden, hvor hans eneste faste utgift er 150 kr i måneden til world of warcraft og masse cola... nei, kom deg inn på videregående igjen med en gang du har muligheten, og i mellomtida skaffer du deg en jobb. Hvilken linje har du gått på vgs? Og hva planlegger du å studere videre? Hva slags linje du tar har som oftest veldig lite å si på det du skal studere videre. Forkurs kan man jo alltids ta. Og uansett er det karakterene som er viktigst. Om du ikke trivdes på skolen, så har ikke det noenting å si. Jeg ville heller grave meg ned i jorda ett år enn å gå allmennfag påbygg som var noe jævla dritt. Men nå er jeg endelig ferdig med det, og kan begynne å studere noe jeg virkelig interesserer meg for. Så du har det nok ikke verre enn andre, det er ikke synd på deg, du hadde nok egentlig ikke en grunn til å droppe ut. Så kom deg tilbake, og drit i penger fra nav... det er bare tull.. Beklager at jeg er kvass, men noen ungdommer er virkelig bortskjemte om dagen og tåler ikke motgang. Lenke til kommentar
vebbiii Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Bare en liten sidenote, såvidt jeg vet får svenske studenter i overkant av 8000 i mnd. I tillegg har de billigere husleie, mat og bredbånd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå