Gå til innhold

Politiet i norge - En vits?

Anbefalte innlegg

Jeg husker jeg skulle kjøre hjem fra jobb en kveld. Det var storm, og en STOR trestamme sperret veien. Det var kø på ca fire biler i hver retning. Da jeg ankom stedet var politiet der. Jeg gikk ned til politimannen:

FF - "Hei, jeg har en motorsag i bilen, skal jeg hente den?"

P -"Kjørte ikke du litt fort der?"

FF - "Nei, holdt fartsgrensen. Trenger dere hjelp til å flytte stammen?"

P- "Jeg tror du kjørte litt fort.."

FF, lettere provosert - "Nei, jeg holdt fartsgrensen"

P - "Det tror ikke jeg du gjorde"

FF - "Jo, jeg holdt fartsgrensen".

P - "Nei, jeg så du kjørte for fort"

FF - "Jeg kom bare bort for å hjelpe. Dere kan bare ha det så godt".

Politimannen så dumt på meg og gikk.

En annen gang ble jeg tatt for å være uhøfflig mot politiet. 6200 i bot, og jeg ble stappa inn i bilen deres og tatt med på stasjonen. Dette var en lørdagskveld. Jeg vil ikke si hva jeg gjorde, men det var ikke sjikanering, trusler eller noe som helst i den gata.

Offentlig urinering er noe som politiet virkelig gir en innsats for å bekjempe. Over 4000 i bot for en slik filleting er rett og slett bare tull! Det er tydelig at satsene for bøter i Norge er laget for at politiet skal ha en inntekt.

Dette skjer mens innbrudd og ran nesten ikke blir slått ned på.

Jeg føler politiet har rotet vekk sin status som etaten som skal beskytte folket. Nå til dags gjør de det stikk motsatte. De skal ta folket.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[…] og to av gangene har jeg gjort det!

Og hvordan gikk det?

Bitter, sint og har et problem med autoriteter eller har et problem med å bli trakassert?

Trådstarter ble ikke trakassert. Det var snakk om vanlige rutinekontroller som mange av oss opplever uten å ta oss nær av det.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg føler politiet har rotet vekk sin status som etaten som skal beskytte folket. Nå til dags gjør de det stikk motsatte. De skal ta folket.

Nettopp! Like greit å kalle dem puletiet istedefor politiet! Men flere som blir tatt for slik offentlig urinering har begynt å bare gi pengene til politiet der og da hvis de har og så stikke av slik at politiet selv begår lovbrudd fordi det ikke er lov av dem å ta imot penger slik. Er iallefall det jeg har hørt.

Lenke til kommentar

Nettopp! Like greit å kalle dem puletiet istedefor politiet! Men flere som blir tatt for slik offentlig urinering har begynt å bare gi pengene til politiet der og da hvis de har og så stikke av slik at politiet selv begår lovbrudd fordi det ikke er lov av dem å ta imot penger slik. Er iallefall det jeg har hørt.

Har du sett på Monty Python? Ridderne av det runde bord f.eks. Perfekt beskrivelse av virkeligheten, så og si i alt de har laget egentlig. At du her prøver å være sarkastisk er bare tull. Jeg ser for meg hvordan John Cleese ville latterligjort det å få bøter for å urinere. F.eks plassert en skuespiller på et åpent jorde hvor han urinerer for deretter å bli grisearrestert, lagt i jern og frastjålet lommeboka.

Vi er jo et sivilisert samfunn tross alt, man tisser ikke på bakken. En ting er å urinere på en annen manns dør, noe annet er å gå til en busk, men dette er det ingen forskjell på.

@Runar: Når han blir stoppet to ganger av de samme politibetjentene med så kort mellomrom, da er det trakassering.

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

Når han blir stoppet to ganger av de samme politibetjentene med så kort mellomrom, da er det trakassering.

Da har vi forskjellig oppfatning av hva "trakassering" betyr. Det var kanskje unødvendig å stoppe ham to ganger med så kort mellomrom, men det var på ingen måte trakassering.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Trakassering er i norsk lov definert som «handlinger, unnlatelser eller ytringer som virker eller har til formål å virke krenkende, skremmende, fiendtlige, nedverdigende eller ydmykende» og er forbudt. (Diskrimineringsloven, § 5.)

Trakassering kan være basert på forhold som etnisitet, kjønn, nasjonal opprinnelse, funksjonshemninger, religion, avstamming, språk, livssyn, hudfarge og uønskede karakteristikker av individet, og kan være enten en isolert eller gjentatt hendelse.

Wikipedia, selvfølgelig.

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

Ja, politiet i Norge er en stor vits! Tullinger i uniform har vel til sammen tre ganger stoppet meg og spurt hvorfor jeg er ute og går bare fordi det er tidelig eller sent. Slevsagt har de alle tre gangene fått rett i trynet at jeg kommer til å gå på politistasjonen og klage over at d stopper meg uten grunn og to av gangene har jeg gjort det! En gang prøvde en av dem også å spørre meg om perosnnummeret, hvilket ikke politiet har noe å gjøre med!

Politiet har all rett til å identifisere deg, noe som betyr at du er pliktig til å oppgi informasjon de kan bruke til å identifisere deg dersom du ikke har med deg legitimasjon.

Selv synes jeg det er flott at politiet bruker ressurser på å vise tilstedeværelse, det skader ikke meg å bli ett minutt forsinket, om det forhindrer at en annen fyllekjører dreper noen, eller at en eller annen rusmisbruker bryter seg inn i det samme kollektivet for åttende gang for å stjele sykler.

Har selv varslet politiet om fyllekjøring tre ganger, det stemte i to av tilfellene, tredjemann fikk beskjed om å konsentrere seg mer om kjøringen (han vinglet en del, men var altså edru.).

Er det en ting jeg synes det er håpløst at politiet bruker resurser på, så er det brukerdoser med stoff, men nå er det nå en gang politisk bestemt at det skal være ulovlig,og at man skal straffes for det. Stemmer man på staten-vet-best-partier må man regne med at politiet følger opp politikernes beslutninger om å detaljkontrollere hva du gjør og ikke gjør mer enn nødvendig.

Det er ingen av historiene trådstarter forteller som gir meg inntrykk av at de har gjort noe galt. Om de var høflige nok eller ikke har jeg ikke tenkt å bedømme utifra den enkle beskrivelsen han har kommet med i hvert fall.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Trakassering er i norsk lov definert som «handlinger, unnlatelser eller ytringer som virker eller har til formål å virke krenkende, skremmende, fiendtlige, nedverdigende eller ydmykende» og er forbudt. (Diskrimineringsloven, § 5.)

Nettopp, og jeg finner det lite sannsynlig at politipatruljen som stoppet trådstarter to ganger (på kort tid) mente å være krenkende, skremmende, fiendtlige, nedverdigende og/eller ydmykende.

• Liker 2
Lenke til kommentar

@Runar: Hvis noe må "ha som formål" da er det jo fint at vi har noe som kalles å juge, men det står også "VIRKER SOM".

"There's no way to rule innocent men.

The only power government has is the power to crack down on criminals.

Well, when there aren't enough criminals, one makes them.

One declares so many things to be a crime

that it becomes impossible for men to live without breaking laws."

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

Har du sett på Monty Python? Ridderne av det runde bord f.eks. Perfekt beskrivelse av virkeligheten, så og si i alt de har laget egentlig. At du her prøver å være sarkastisk er bare tull. Jeg ser for meg hvordan John Cleese ville latterligjort det å få bøter for å urinere. F.eks plassert en skuespiller på et åpent jorde hvor han urinerer for deretter å bli grisearrestert, lagt i jern og frastjålet lommeboka.

Vi er jo et sivilisert samfunn tross alt, man tisser ikke på bakken. En ting er å urinere på en annen manns dør, noe annet er å gå til en busk, men dette er det ingen forskjell på.

@Runar: Når han blir stoppet to ganger av de samme politibetjentene med så kort mellomrom, da er det trakassering.

Ja, har sett på dem gjentatte ganger? Har du sett på Mannen med den nakne pistol-filmene? Der spiller Leslie Nielsen politi og gjør en glimrende rolle! :D

Fikk du med deg resten jeg har skrevet også om at politiet aldri følger opp noen saker som faktisk er alvorlige?

Lenke til kommentar

Nettopp, og jeg finner det lite sannsynlig at politipatruljen som stoppet trådstarter to ganger (på kort tid) mente å være krenkende, skremmende, fiendtlige, nedverdigende og/eller ydmykende.

Jeg også, de trakk seg jo tilbae når de så det var samme bil...

Lenke til kommentar

En del mennesker har veldig godt av å bo i....hvilken som helst annet land enn Norge, før de skal kunne uttale seg om hvordan ting er.

Tror en marokkaner hadde ledd godt om du hadde fortalt han at det TS beskriver regnes som trakassering i Norge. Ikke at vi andre ikke ler av det.

Lenke til kommentar

Har du et problem med at politiet prøver å fakke fyllejævler på en dag der dette er vanlig? Hva er det du vil fram til?

Selvfølgelig venter dem til du kjører, slik at dem faktisk kan få deg inn i buret med bevis. At du sjanglekjører er din feil og at du har problemer med autoriteter er din feil.

Prøv å vær litt høflig du, så ser du hvor høflige politiet er tilbake.

Prøv å se ting fra en annen vinkel enn ditt trangsynte hode.

Endret av dotten☻
  • Liker 3
Lenke til kommentar

@Runar. Du har ingen forståelse for at politiet muligens kan oppføre seg hånlig og spydig, men konkluderer heller med at feilen ligger hos noen andre? Blir ikke det ganske urimelig og forutinntatt.

Joda, jeg er klar over at politiet ikke alltid oppfører seg eksemplarisk, men dette er ikke tilfelle i historiene til trådstarter. Han mener at ettersom han aldri har gjort noe galt, har de ingen grunn til å stoppe ham. Men hvordan kan de vite om han har drukket uten å sjekke?

De vet ingenting, det er det som er så galskap. Den gangen jeg ble stoppet til fots, så var risikoen svært høy for at jeg kunne blitt tauet inn i bilen. De mente at jeg hadde tatt narkotika for jeg sjeglet litt. Alle med normal kunnskap burde visst at det ikke nødvendigvis er slik at dersom man sjegler, så har man tatt noe. Politiet så ikke noen mellomting. De var fast bestemt på at jeg hadde ruset meg.

De er nok presset økonomik og gjør det kvalmt for alle oss andre. De er alltid ute etter å ta deg mener nå jeg, selv om det er for sikkerheten.

Jeg kan ta et eksempel på økonomisk press.

Kommunen kommer å sier at det har blitt satt av ekstra penger for å ta promilekjørere. Alikevell viser politiet sine tall at det ikke er flere promilefører som er tatt i en viss periode. Så griper dem inn å sier, nå må dere priovitere det slik at vi får bedre tall å vise til. Så skrur dem opp mannskapet på akuratt dette området og nedprioviterer alt annet. Kun for å ha noe å vise til.

Dette er bare et av mange eksempler på hvordan politiet blir presset økonomisk og resultatmessig.

Som tidligere nevnt i tråden så er det lagt opp til blant annet hvor mange fartsoverskridere, fyllekjørere, kriminelle og narkomane som skal bli tatt. Dette er helt utrolig. Man kan ikke "bestemme" slikt.

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

Ja, politiet i Norge er en stor vits! Tullinger i uniform har vel til sammen tre ganger stoppet meg og spurt hvorfor jeg er ute og går bare fordi det er tidelig eller sent. Slevsagt har de alle tre gangene fått rett i trynet at jeg kommer til å gå på politistasjonen og klage over at d stopper meg uten grunn og to av gangene har jeg gjort det! En gang prøvde en av dem også å spørre meg om perosnnummeret, hvilket ikke politiet har noe å gjøre med! Når det derimot kommer til alvorlige hendelser foretar politiet seg skjelden eller aldri noe! Husker en gang for noen år siden da det var slosskamp på en pub her i byen og politiet ikke foretok seg noe som helst. Det var andre på puben som måtte stanse det hele. Politiet er opptatt av ting som folk som urinerer ute på en busk på vei hjem fra byen eller folk som kaster papir eller spytter på gaten. De er ikke det minste opptatt av alvorlige ting som salg eller besittelse av våpen eller narkotika eller slosskamper elelr gatevold eller noen ting som er et problem og som de burde gripe inn i!

Enig i dette. De prioviterer somregel alltid feil ting. Det har gjerne med flere grunner. Lite ressurser til å priovitere viktige hendelser, dårlig økonomi. Kansje de er litt pysete også? Det er nok lettere å ta en for urinering enn å slå til på en pub, der det er slåsting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...