Gå til innhold

Politiet i norge - En vits?

Anbefalte innlegg

En interessant ting i politidebatten er at de ofte kritiseres for å være lite synlige, men det kan forsvares ut fra et effektivitets-perspektiv. I USA fant man visst ut at politipatruljer har liten eller ingen effekt mot kriminalitet med mindre de er svært omfattende og mange av dem. Patruljevirksomhet var visst noe av det mindre økonomisk effektive man kunne bruke personell til å bekjempe kriminalitet med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Politiet greier ikke simple ting som å legge ressurser på ting de burde.

Hvordan skal et samfunn stole på noen som streiker og dermed satt oss alle i fare pga de krever mer lønn? er det pga lønn man blir politi? Ja i Norge virker det dessverre slik..

I Norge sykemelder de seg hvis de blir truet med kniv eller pistol i andre land må en rookie venne seg til 3-4 skyteepisoder i måneden med ca 10% av lønnen av hva de får i Norge..

Politiet er som Norges befolking generelt konflikt sky egoister som samtidige greier å opptre pinglete.

Lenke til kommentar

I Norge sykemelder de seg hvis de blir truet med kniv eller pistol i andre land må en rookie venne seg til 3-4 skyteepisoder i måneden med ca 10% av lønnen av hva de får i Norge..

Regner med du har kilder på dette. Eller vent, du er jo akkurat som 95% av de andre som har svart i tråden, 15 år gamle unger som enda synes det er kult å hate autoriteter som Politiet.

Jeg ler av dere.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Regner med du har kilder på dette. Eller vent, du er jo akkurat som 95% av de andre som har svart i tråden, 15 år gamle unger som enda synes det er kult å hate autoriteter som Politiet.

Jeg ler av dere.

Du som man skal le av generalisere meg som en hater/15åring fordi jeg har mine egne meninger om politiet.

Har alltid selv vist respekt for politiet da uansett hva man måtte mene om dem så trenger vi de i samfunnet på godt & vondt..

Og kritisere er eneste måten vi kan håpe på en forbedring av hvordan politiet pr idag er..

Hvordan kan du regne med kilder på noe slikt, Politiet ville aldri tillat noe statistikk på det..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg nevnte, det trengs middler for å finansiere et forbruk.

Men det har ikke noen ting med Glimtis påstand om at politiet bare prioriterer narkotissker "uansett om det er alkohol eller heroin" å gjøre overhodet. Derfor blir det merkelig når du bruker den statestikken til å argumentere for hans påstand.
Lenke til kommentar

Du vet SSB.. Her kan man tolke statistikken slik det passer:

fig-2010-04-15-01.gif

Hva er vinningskriminalitet til forskjell fra narkotikakriminalitet? For får man så høye straffer for bruk? Nei, men salg. Og salg trengs for å opprettholde forbruket. Ingen på trygd som har råd til å være misbruker. La meg legge til at også voldskriminaliteten spiller inn på dette området for ikke å snakke om f.eks skadeverk.

Jeg ser fortsatt ikke hva du skal vise her?

Lenke til kommentar

Jeg synes lønna til politiet er en vits, det samme kan sies for veldig andre yrker også sånn som brannmenn.

300-400.000 i gjennomsnitt er virkelig ikke mye og rope hurra for når det er mye risiko involvert

Hvorfor skal man bli Politi for lønnen?

Siste grunnen til å bli Politi er høy lønn man burde kunne greie reflektere såpass før man velger et yrke..

Lenke til kommentar

Jeg synes lønna til politiet er en vits, det samme kan sies for veldig andre yrker også sånn som brannmenn.

300-400.000 i gjennomsnitt er virkelig ikke mye og rope hurra for når det er mye risiko involvert

Siste grunnen til å bli Politi er høy lønn man burde kunne greie reflektere såpass før man velger et yrke..

Sier ikke man skal bli politi for lønna da, sier bare den er lav ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

For det første skal ikke lønn være basert på hva man mener noen fortjener. For det andre så er lønnen lav, fordi det er ikke nok politi i Norge. Lønnen bør gå opp for å rekrutere mer politi og antall politimenn bør dobles. Desverre vil dette aldri skje, når politkere skryter av hvor få folk de har i fengsel.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Ingen på trygd som har råd til å være misbruker.

Det gir ingen mening. Absolutt alle jeg vet om som har misbrukt narkotika har levd på trygd. Trygd gir deg ca 150K kroner. Hvis du leier en hybel for 50K i måneden, så har du forsatt 100K på mat og dop. Jeg tror det skal holde.

Lenke til kommentar

For det første skal ikke lønn være basert på hva man mener noen fortjener. For det andre så er lønnen lav, fordi det er ikke nok politi i Norge. Lønnen bør gå opp for å rekrutere mer politi og antall politimenn bør dobles. Desverre vil dette aldri skje, når politkere skryter av hvor få folk de har i fengsel.

Så det du sier er at lønn skal motivere flere til yrke og det er akkurat hva jeg mener man ikke skal ha som motivasjon for nettopp et yrke som Politi..

Lenke til kommentar

Så det du sier er at lønn skal motivere flere til yrke og det er akkurat hva jeg mener man ikke skal ha som motivasjon for nettopp et yrke som Politi..

Greit men da utdanner jeg meg til noe annet som er like givende og som har mindre risiko med høyere lønn da

*duh*

Lønn skal ikke være hovedmotivasjonen til og starte der er jeg enig men lønna skal heller ikke være så lav at man føler man gjør mye for lite og føler seg lite verdsatt.

Lenke til kommentar

Det gir ingen mening. Absolutt alle jeg vet om som har misbrukt narkotika har levd på trygd. Trygd gir deg ca 150K kroner. Hvis du leier en hybel for 50K i måneden, så har du forsatt 100K på mat og dop. Jeg tror det skal holde.

Tror neppe du finner mange hybler for fire tusen i måneden som vil leie u til en narkoman på trygd. Allerede der feiler den kostnadsanalysen.

I tillegg bruker man som regel mer enn ett tusen per dag på Heroin såvidt jeg har skjønt, noe som innebærer at du er langt unna målet om du skal basere deg kun på trygd. Svaret er tigging og vinningskriminalitet.

Lenke til kommentar

Greit men da utdanner jeg meg til noe annet som er like givende og som har mindre risiko med høyere lønn da

*duh*

Lønn skal ikke være hovedmotivasjonen til og starte der er jeg enig men lønna skal heller ikke være så lav at man føler man gjør mye for lite og føler seg lite verdsatt.

Selvfølgelig skal ikke valg av yrke basere seg fullstendig på lønn, for på sikt så skaper det bare misnøye. Men Dani46 later til å ha liten forståelse for hvordan lønnen er kontra politifolkets hverdag. 300'000 i året er ikke en veldig høy lønn, spesielt ikke med tanke på risikoen de utsetter seg for.

Men med det sagt, så er det fortsatt mange som søker opptak til PHS, så ved første øyenkast virker det ikke som at den delvis lave lønnen "skremmer vekk" kandidater i seg selv. Men jeg kjenner til flere som har sagt at de gjerne kunne tenke seg å bli politi, men velger jus istedet pga. høyere lønn og bedre jobbmuligheter.

For stillingsproblemene her til lands er et alvorlig problem. Det hjelper ikke med flere søkere når det ikke på langt nær er nok stillinger til alle sammen. Politiyrket er viktig yrke, men lav bemanning førte blant annet i fjor og i 2009 til at tilliten til Politiet ble svekket, siden Politiet rett og slett ikke hadde nok ressurser til å imøtekomme folkets henvendelser.

Derfor bør det selvsagt heller legges fokus på økte bevilgninger til Politiet, og ikke høyere lønn.

Jeg mener at Politiet i Norge gjør en god jobb - til den grad de har mulighet til å utføre den. Politiet i Norge er ikke en vits, for de får utrettet noe. Spørsmålet er om det er nok, og der er jeg enig med mange at svaret er nei.

Her er forøvrig litt oversikt:

ssb forskjellige kriminalstatistikker

ssb oppklaringsstatistikk for 2009

kriminalstatistikk og resultatet for Asker og Bærum (et av landets største politidistrikter) per 31. des 2010

Ellers satser Politiet på forebyggende arbeid, noe som er veldig viktig. Her er en side som tar for seg mye av dette samt litt til. Jeg syns at forebyggende arbeid bør prioriteres foran mer synlig Politi i gatene. Det viktigste Politiet kan gjøre på synlighetsområdet er å gjøre folket bevisst på at de er lette å få tak i når det er behov for dem. For som en annen bruker nevnte tidligere, så har ikke dette vist seg så effektivt i USA.

Endret av Goldshoten
Lenke til kommentar

Tror neppe du finner mange hybler for fire tusen i måneden som vil leie u til en narkoman på trygd. Allerede der feiler den kostnadsanalysen.

I tillegg bruker man som regel mer enn ett tusen per dag på Heroin såvidt jeg har skjønt, noe som innebærer at du er langt unna målet om du skal basere deg kun på trygd. Svaret er tigging og vinningskriminalitet.

Studentboliger? Noen får bolig av staten. Det fikk en jeg kjente da han ble kastet ut av foreldrene sine, som bor i en studentbolig av en eller annen merkelig grunn. Nar jeg leide ut en bolig ble jeg oppringt av noen som prøvde å plassere en asylsøker. I tilegg trenger man ikke å fortelle at man er en rusmisbruker. Mange som bruker rus, ser ikke ut som de på plata.

Selvfølgelig er det mange som tigger, men det er mange som bruker støtten sin til dop. Jeg kjenner ingen som tigger, men jeg kjenner folk som har levd på diverse stønader og bruker det til dop.

Lenke til kommentar

Ellers satser Politiet på forebyggende arbeid, noe som er veldig viktig. Her er en side som tar for seg mye av dette samt litt til. Jeg syns at forebyggende arbeid bør prioriteres foran mer synlig Politi i gatene. Det viktigste Politiet kan gjøre på synlighetsområdet er å gjøre folket bevisst på at de er lette å få tak i når det er behov for dem. For som en annen bruker nevnte tidligere, så har ikke dette vist seg så effektivt i USA.

Det har ikke vist seg effektivt i USA? Og forebygende arbeid ser ikke ut til å ha fungert særlig godt i Sverige og norsk kriminalitet økte drastisk før 2000 og øker forsatt for voldlig kriminalitet. For det andre har ikke USA så mye synlig politi, men se på dette her hvis du forsatt tror at USAs politikk ikke hadde noen effekt.

USA:

090601-hmfj-chart-5.jpg

vcrime500.jpg

Sverige:

838a5256317845b1e0e1f08840c6258e.png50667f35d3a029a211d462c5f5289a9b.png

Norsk voldlig kriminalitet

fig-2010-04-15-05.gif

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...