Gå til innhold

Politiet i norge - En vits?


Anbefalte innlegg

Bare fødselsdato, ja. Når det gjelder legitimasjon er jeg usikker, men de kan da umulig kreve at en skal ha med seg dette 24/7.

De kan kreve at du legitimerer deg. Om det er grunn til å tvile på opplysningene du gir, kan de ta deg med på stasjonen, jf. Politilovens §8 3. I ganske mange sammenhenger vil det være naturlig å tvile på at du gir oppriktige personopplysninger. Fødselsnummeret fungerer da som en "ID light" iom. at de kan foreta en sjekk mot folkeregisteret. Alternativt kan de fengsle deg inntill identiteten din kan bringes på det rene, men maks fire timer - og det er UTEN at du har gjort noe galt.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik politiet holder på i dag er de bare til å le av!

Nei, slik dere holder på er bare til å le av.

 

Redigert: Den var kanskje litt usaklig, så jeg legger til en av mine erfaringer med politiet:

 

Før jul ble jeg stoppet midt på natten uten bakskilt på bilen min, da det hadde blitt stjålet. Politimannen som stoppet meg var redd jeg kom til å stikke av, så han fikk satt opp en sperring rett rundt svingen. Men jeg hadde ingen grunn til å starte en biljakt så jeg stoppet. Da han spurte etter vognkort og førerkort kom jeg på at jeg hadde lagt igjen lommeboken hjemme. Jeg hadde med andre ord ingen form for ID overhodet. Det eneste som kunne minne om ID var et bilde av studentkortet jeg hadde lagret på iPhonen. I tillegg var datasystemet i politibilen nede, så han fikk ikke kontrollert at det jeg fortalte var sant.

 

Hva skjedde? Han lot meg gå, uten så mye som en advarsel. Han syns jeg så "så ordentlig ut", og nevnte ikke en gang at jeg egentlig skulle hatt et forenklet forelegg på 500 kroner (sist jeg sjekket).

 

Betyr dette at alle politimenn er like snille/hyggelige/naive? Selvsagt ikke. Dere kommer sikkert til å påstå at de i mitt tilfelle faktisk hadde en grunn til å stoppe meg, men er poenget at dere ikke kan skjære alle over en kam. Selv om noen av de som bærer politiuniform kan oppføre seg som idioter, gjelder ikke dette alle.

Endret av Runar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rørende historie Runar, men det der er et tilfelle som ikke er spesielt alvorlig og en av de tingene jeg har nevnt gjaldt ulovelig salg av en pistol der hverken politiet der i byen eller overkomanderende gav noen respons.

 

Men kansje det faktisk er slik i politiet at urinering i en fortausbusk midt på natten er mer alvorlig enn salg av pistoler og omsettning av stoff...

Lenke til kommentar

Rørende historie Runar, men det der er et tilfelle som ikke er spesielt alvorlig og en av de tingene jeg har nevnt gjaldt ulovelig salg av en pistol der hverken politiet der i byen eller overkomanderende gav noen respons.

 

Men kansje det faktisk er slik i politiet at urinering i en fortausbusk midt på natten er mer alvorlig enn salg av pistoler og omsettning av stoff...

 

Nå hadde vel ikke akkurat politiet gått igang med etterforskning dersom du trappet opp på politistasjonen dagen etterpå og sa at en mann med svart jakke ruinerte i buskene igår heller?

 

Hadde politiet SETT salget av pistolen hadde det vært litt mer sammenliknbart.

Lenke til kommentar

Har strengt tatt bare gode erfaringer med politiet. Det finnes såklart møkkamenn der og men jeg har alltid opptredd høffelig og ordentlig mot dem og aldri fått noe annet tilbake. Men jeg mistenker at enkelte her inne av de som hater politiet mest kanskje ikke møter politiet med ett særlig åpent sinn eller en hyggelig tone, da får man ofte i retur.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Opposisjonen" her diskuterer som om det var noen her som virkelig mente at Politiet er noen idioter. Det var ikke den diskusjonen jeg deltok i hvertfall. Er Politiet en vits? JA. Igjen, de er en vits fordi myndighetene kan gjøre så mye de vil og hva de vil med narkomane for de er de eneste de tar omtrent. Det er prioritet nummer EN.

 

Og det betyr som sagt ikke at Politiet er noen idioter, det betyr at de er en vits. Hva er poenget med å ta folk for at de skal straffes når de ikke får hjelp og de er rett ut på gata igjen så snart de løslates fra glattcelle eller fengsel? De må arresteres og tvinges til behandling som fungerer. Ikke noe tåpelig middelaldersk piss om at man skal bures inne og "tenke over hva man har gjort".

 

Jeg har selv kjørt i fylla og samtidig kræsjet bilen. Vi lo og prata hele veien til legevakten for blodprøve og rett på glattcelle hvor jeg fikk brødskive med ost og skinke (Noe som ikke er vanlig i det heletatt). Politiet er kjempe hyggelige de om det er gjensidig. Det er ikke det jeg tidligere kommenterte som sagt. Rimelig overfladisk diskusjon fra begge sider om Politiet er noen "rasshøl" eller ikke.

Lenke til kommentar

Feil. Dem driter langt i å fakke narkomane som ikke gjør noe spesielt galt, utenom å bruke narkotika da.

Men, dem driver mye med preventivt arbeid. F. eks, dem driter i om en sliten 30 år gammel narkoman setter en sprøyte, men om dem ser en 15 åring gjør det samme, så er det noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, veldig preventivt. Har du tenkt på hvorfor en 15 åring isåfall ville satt en heroinsprøyte? Og nå snakker ikke jeg bare om Oslo sentrum, som om alle i Norge bodde der uansett om du tror det.

 

Og hva er det som er feil? Si meg hva narkomane gjør som ikke er ulovlig. Det ligger også i ordet som du selv påpeker.

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

Nå hadde vel ikke akkurat politiet gått igang med etterforskning dersom du trappet opp på politistasjonen dagen etterpå og sa at en mann med svart jakke ruinerte i buskene igår heller?

 

Hadde politiet SETT salget av pistolen hadde det vært litt mer sammenliknbart.

 

Men nå er de to eksemplene totalt forskjellige så det er ikke sammenlignbart!

Lenke til kommentar

Du trakk frem to eksempler selv

  1. Politiet ser deg pisse i buskene, de tar deg
  2. Du forteller politiet om salg av våpen, de bryr seg ikke (evt ikke tror deg siden de kjenner deg fra før, virker det som her...)

 

Så snur den andre brukeren eksemplene

  1. Noen forteller politiet at noen tisset i buskene utenfor i går, politiet bryr seg ikke.
  2. Politiet ser at du selger en pistol, politiet tar deg

 

De er med andre ord bare snudd...

Lenke til kommentar

:roll:

 

Nei, jeg har aldri vært med i noen av eksemplene. Dog var jeg med når det gjelder det brevet som ble sendt til to forskjellige politietater. Og det har jeg da alt nevnt.

 

Å?

 

Rørende historie Runar, men det der er et tilfelle som ikke er spesielt alvorlig og en av de tingene jeg har nevnt gjaldt ulovelig salg av en pistol der hverken politiet der i byen eller overkomanderende gav noen respons.

 

Men kansje det faktisk er slik i politiet at urinering i en fortausbusk midt på natten er mer alvorlig enn salg av pistoler og omsettning av stoff...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...