Gå til innhold

Politiet i norge - En vits?


Anbefalte innlegg

Hei. Referer til min tidligere tråd her

 

Jeg beklager at jeg ikke har deltatt mer aktivt i tråden. Det er egentlig bare sløvhet som har ført til dette. Siden det ikke har blitt skrevet i min forrige tråd på en god stund så føler jeg det som naturlig å starte en ny.

 

Jeg har i tilegg fått flere negative opplevelser med politiet som jeg har tenkt å dele med dere nå. Skal prøve denne gangen å delta aktivt i tråden.

 

Som nevnt i forrige tråd ble jeg stoppet to ganger. Nå har jeg blitt ytterligere stoppet tre ganger. Total stopp på fem ganger i løpet av et halvt år.

 

Jeg kan begynne med det gammleste først i forhold til sist tråd.

 

Episode 1:

 

Dette var på nyttårsaften. Som nevnt tidligere så er jeg nesten avholds til alkohol. Drikker litt noen få ganger i året.

 

Denne nyttårsaften skulle jeg bruke på blant annet å kjøre familiemedlemmer til og fra fest.

Klokken var blitt 01:30 og jeg skulle hente min tante i stavanger området.

 

Før jeg hentet henne stoppet jeg på en shell stasjon for å fylle på spyleveske. Når jeg gikk inn og skulle kjøpe dette så kom der en stor politibil. Ikke stasjonsvogn.

 

Når jeg kom ut igjen og skulle fylle på spyleveske så sto den der fremdeles. Å ventet tydeligvis på noe. Jeg var den eneste kunden på stasjonen akuratt da. Når jeg satt meg inn i bilen igjen og var klar til å kjøre, så ringte tanten min. Hun skulle forklare meg veien. Dette tok en stund og mens vi snakket så merket jeg at politiet begynte å lage sperre slik at jeg ikke kunne komme meg ut. Etter telefonsamtalen som varte i 15 minutter, så hadde dem sperret utgangen til shell stasjonen og var klar til å stoppe meg.

 

Huff tenkte jeg, skal jeg som lovlydig samfunnsborger bli stoppet av de idiotene igjen? Lovlydig og med null promille, kjørte jeg mot utgangsveien av stasjonen. Der sto de selvfølgelig klar med blålys og det hele. Der kom to damer ut av bilen som tydelgvis hadde gledet seg i hele 15 minutter på å kansje stoppe en fullekjører.

 

Jeg tok ned ruta å de spurte endel spørsmål.

 

Hei, er du ute å kjører på denne tiden?

- Ja det er jeg, det er jo nyttår.

 

Ok, har du drukket noe da, slik ungdom som deg pleier å gjøre på nyttår?

- Nei det har jeg ikke gjort. Jeg drikker nesten aldri jeg.

 

Åja men vi må nok ta en kontroll for det om for å se om du har drukket.

- Ok.

 

Frekke og spydige som faen kom de med den promileblåseren. Jeg for min del har ikke blitt stoppet i en promiletest noen gang. Selv om politiet har som nevnt plaget meg flere ganger.

 

Ganske irritert men litt spennende var det at jeg skulle nå blåse. Etter blåse så de bare dumt på meg å sa at alt var ok. Totalt hadde de ventet der i 30 minutter, ettersom jeg måtte fylle på spyleveske, snakke i telefonen osv. Før jeg kjørte ut av stasjone. De hadde kastet bort mye tid på en person som ikke hadde gjort noe galt. Når de hadde kjørt sin vei var jeg glad for å være ute av helvete og kjørte videre for å hente min tante.

 

Jeg slet litt med å finne den riktige gaten å måtte kjøre tilbake og da igjennom en rundkjøring. Da jeg endelig hadde funnet gaten, så var det en politibil bak meg. Dette var knappe 2-3 minutter etter jeg hadde kommet ut av shell stasjonen. Da tenkte jeg, faen jeg blir nok stoppet igjen. Å det gjor jeg, utrolig. Det var på med blålys og hele pakken og jeg måtte svinge inntil veien. Da de i politibilen kom ut så viste det seg at det var de samme personene.

 

Så sa politidama, du igjen?

- Ja hva er det dere vil meg dere stoppet meg jeg for noen minutter siden? Hva er det dere vil meg?

 

Nei det var ikke noe.

 

- Joda det må ha vert noe?

Eeee du sjanglet litt i veien men det var ikke noe utenom det

 

- Neivel. Jeg sjanglet ikke men ok.

 

Så reiste de igjen. Hva slags amatørskap er dette her? Jeg blir stoppet av samme politibil på under fem minutters mellomrom mellom stoppene. Politiet er noen stakkars amatører så sløser bort statens penger på å stoppe uskyldige borgere.

 

Jeg kjørte å hentet tanten min og ble ikke stoppet mer av politiet resten av natten.

 

Episode 2:

 

Bare dager etter nyttår skulle jeg en tilfeldig kjøretur inn til stavanger. Jeg måtte ut på motorveien og der stoppet de alle bilene som skulle utpå i tilfelle det var noen som hadde alkohol igjen ifra igår. Jeg ble stoppet som forventet og ikke tatt. Dette var godtatt for min del fordi de stoppet alle og ikke bare meg.

 

Episode 3:

 

Jeg kommer ned til kristiansand etter en juleferie hjemme i stavanger. Å går en av mine natteturer. Det kommer en politibil kjørene imot meg og i stede for å kjøre forbi, så snur den. Den flasher på meg og starter med blålys. Igjen skjer det samme. Der kommer to menn ut av bilen som skal vite hva jeg gjør ute på denne tiden av døgne. Jeg svarer dem, jeg går en tur. Det er vel lov å være ute på natten er det ikke? Joda. Da krevde de navn og legitimasjon ifra meg. Etter de hadde fått det så sjekket han ene om noe var registrert på meg. Selvfølgelig var det ikke det, men de slapp meg ikke enda. Desverre har det seg slik at jeg har et problem med det ene øyet. Det stikker litt ut, så jeg sjegler av og til.

Da politiet så at det ene øyet stakk ut så var han ene veldig kvass. Da betyr det nok at du har tatt noe du ikke burde. Antageligvis narkotika. Jeg sa at jeg hadde problemer med det ene øyet og at det ikke var noe å gjøre med det. Da svarte politimannen tilbake at det ikke skulle ha noe og si og at sjansen for at jeg hadde tatt noe var stor.

 

Jaja svarte jeg dem, viss dere vil ta meg med i bilen så får dere bare gjøre det. Jeg har aldri gått på noe stoff. Etter å ha tenkt seg om kort så sa dem at jeg alikevell kunne få gå. De kjørte videre og slapp meg fri.

 

Hva i helvete? Hvis ikke dette er stigmatiserende så vet ikke jeg. Dette er bare enda et bevis på at politiet her til lands er elendige. Politiet syter over at de får for lite penger ifra staten men det har de bare godt av. For når de bruker mine og alle andres skattepenger på en så dårlig måte så er det like greit.

 

Hvorfor har politiet så utrolig mye imot meg, hva har jeg gjort galt? Kan de ikke bruke tiden på de som stjeler eller er kriminelle?

 

Haha nei norsk politi er en vits spør du meg. Elendige. Hva mener dere? Start diskusjon :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror mye er preget av det at Politiet har sine lokale budsjetter som de bruker opp før neste års budsjett. F. eks opplevde jeg selv å bli tatt for 0.2 gram hasj da jeg var 18 år gammel. Dette var dog på distriktet men likevel. Vi satt 6-7 stykker på en hybel og så film. En joint ble sendt rundt og ingenting annet skjedde. Jeg hadde en join i lomma da jeg skulle gå og hente jakka mi for å dra. Der ble jeg møtt av totalt 7 politimenn/kvinner fullt uniformert med skuddsikre vester, hjelmer og batonger. Samt to hunder som stormet inn og på brutalt vis arresterte oss og satte oss i glattcelle i 6 timer.. Da vi ble kjørt til politistasjonen kjørte vi overlast samt at vi ikke fikk tatt på oss bilbelte. Da vi sa ifra om det så sa de bare "ja, vi blir jo ikke tatt av noen" og humra lett.

 

Dette er jo et prima eksempel på absurd dårlig bruk av ressurser, men spesielt i dette distriktet så går de spesifikt ut etter smårøykere siden det er så mange av dem. Som selvfølgelig er ellers lovlydige! Men de er avhengig av statistikken fordi de får tildelt budsjett basert på antall saker.. Og pengene må de jo bruke på noe så da kjører de hard linje på dette og bruker enhver anledning til å ta på seg de tøffe draktene sine. Jeg ble helt sjokkert der og da fordi de så ut som opprørsstyrker med alt det utstyret.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Politiet har endel ukultur i sine rekker, desverre. Dessuten er endel av dem ikke de blant de skarpeste knivene i skuffen. De to karakteristikkene er nok ganske relaterte til hverandre.

 

Jeg satt på i bilen til en kamerat en kveld i elleve tiden. Han skulle kjøre meg hjem, siden jeg hadde hjulpet han med å pusse opp leiligheten hans. Så blir vi stoppet av politiet, "fordi skiltene på bilen hans var utenbys fra", eller noe slikt.

 

En eplekjekk politikvinne kikker inn gjennom vinduet med en maglite og begynner å stille kameraten min spørsmål. Det er greit nok, men plutselig hendvender hun seg til meg som sitter ved siden av, og spør mistenksomt: "Du er veldig stille. Er det noen grunn til det eller?".

 

Jeg svarer som sant er, at hvis hun ønsker at jeg skal si noe, så blir hun nødt til å spørre meg om noe først. Skal jeg liksom begynne å småprate om vind og vær mens hun forhører kameraten min?

 

Det er litt trist å måtte være vitne til såpass lav oppegåendehet i politiet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Finnes det retningslinjer for når noen oppfører seg mistenkelig som bilfører? I USA har de strenge regler for hva en bilfører må foreta seg før man kan stoppe vedkommende. I Norge virker det mer skjønnsmessig for min del.

 

Synes også det er et landsdekkende mønster i distriktspolitiet at de tar brukere foran bakmenn, og at man enkelte rolige dager drar hjem til personer som har blitt tatt for narkotika en gang for å "sjekke opp". Enkel jobb, enkel statistikkfyll... Er skuffende at politiet ikke har høyere ambisjoner enn å ta et par hippier og speedfreaks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, han er uenig med deg så derfor er han bitter og sint? Slående logikk.

Nei, han overreagerer og påstår han blir trakassert, når det er snakk om noe så enkelt som rutinekontroller. Hva er galt med å stoppe tilfeldige sjåfører? Når trådstarter i tillegg kommer med utsagn som dette, støtter det bare opp min påstand om at han er en bitter person:

 

Frekke og spydige som faen kom de med den promileblåseren.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

@Runar. Du har ingen forståelse for at politiet muligens kan oppføre seg hånlig og spydig, men konkluderer heller med at feilen ligger hos noen andre? Blir ikke det ganske urimelig og forutinntatt.

 

Jeg er av den oppfatningen at politi og kanskje særlig ferske aspiranter ofte kan ha en ovenfra og ned holdning når det kommer til hvordan de forholder seg til sivile. De er kjappe til å dømme i de tilfellene der andre med mer erfaring vil opptre mer fornuftig i forhold til sin rolle som utøvende makt.

Endret av Rata101
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror bare du har vært litt uheldig, og lar noen få dårlige erfaringer ødelegge ditt inntrykk av politiet. Jeg har aldri hatt noen problemer med politiet.

 

Politiet i Norge er et av få land i verden som har en skikkelig utdanning som politi. Nå skal ikke jeg la TV lage noe helhetsinntrykk av hvordan politiet er i andre land, men for meg virker det som at politi med kortere utdanning er flinkere til å provosere fram situasjoner som f.eks. sjalden oppstår i Norge fordi politiet skal roe ned situasjoner, ikke gjøre dem verre enn de allerede er.

Lenke til kommentar

Om du er skyldig eller ikke er egentlig ikke vesentlig. Politiet kan ikke alltid være sikre, det er jobben deres å gjøre noe når de mistenker ugler i mosen. En viss respekt for sine medmennesker skal de selvsagt ha, men de skal ikke være nødt til å unnskylde seg for å gjøre jobben sin.

 

Det ene eksempelet ditt var bare en ren rutinekontroll, og de to andre er fullt forståelige. Kjører man sjanglete på nyttårsaften skal man stoppes. At man blir stoppet til fots kan det være flere grunner til - kanskje de hadde et signalement som matchet deg, eller kanskje stedet kombinert med utseendet gjorde at de la to og to sammen. For å si det sånn: Det kan jo hende at en fyr som henger på Plata med boblejakke, selvklippet hår og knekk i knærne ikke har noe å skjule, men sannsynligheten er liten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

@Runar. Du har ingen forståelse for at politiet muligens kan oppføre seg hånlig og spydig, men konkluderer heller med at feilen ligger hos noen andre? Blir ikke det ganske urimelig og forutinntatt.

Joda, jeg er klar over at politiet ikke alltid oppfører seg eksemplarisk, men dette er ikke tilfelle i historiene til trådstarter. Han mener at ettersom han aldri har gjort noe galt, har de ingen grunn til å stoppe ham. Men hvordan kan de vite om han har drukket uten å sjekke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, politiet i Norge er en stor vits! Tullinger i uniform har vel til sammen tre ganger stoppet meg og spurt hvorfor jeg er ute og går bare fordi det er tidelig eller sent. Slevsagt har de alle tre gangene fått rett i trynet at jeg kommer til å gå på politistasjonen og klage over at d stopper meg uten grunn og to av gangene har jeg gjort det! En gang prøvde en av dem også å spørre meg om perosnnummeret, hvilket ikke politiet har noe å gjøre med! Når det derimot kommer til alvorlige hendelser foretar politiet seg skjelden eller aldri noe! Husker en gang for noen år siden da det var slosskamp på en pub her i byen og politiet ikke foretok seg noe som helst. Det var andre på puben som måtte stanse det hele. Politiet er opptatt av ting som folk som urinerer ute på en busk på vei hjem fra byen eller folk som kaster papir eller spytter på gaten. De er ikke det minste opptatt av alvorlige ting som salg eller besittelse av våpen eller narkotika eller slosskamper elelr gatevold eller noen ting som er et problem og som de burde gripe inn i!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må også si meg enig i de som mener at politiet her gjorde jobben sin. Ja, de hadde til slutt ingen grunn til å stoppe deg og nei, de har ikke veldig god medisinsk kompetanse. Men ågjøre rutinekontroller på det som pleier å være klare saker, som f.eks at du kjører bil på nyttårsaften og "prøver å lure deg unna kontroll (som det kan virke som med telefonsnakkingen) eller at du oppholder deg et sted hvor det ikke pleier å være mange mennesker på den tiden du oppholder deg.

Lenke til kommentar

Nei, det er bevis på at du er en bitter og sint person som tydeligvis har et problem med autoriteter og som ikke forstår hvordan politiet jobber.

 

Bitter, sint og har et problem med autoriteter eller har et problem med å bli trakassert? Det er ganske sterkt å kunne konkludere så hardt og bastant for noe slikt, så jeg vet ikke hvem som overreagerer mest her. Men du, du som er så oppegående, normal og smart, du vet hvordan Politiet jobber?

 

Politiet er lært opp til at det er om natten de store stygge ulvene våkner opp og ferdes rundt og det er ikke tull. Sagt på en annen måte, det er om natten de som jobber 08:00 - 16:00 sover og de narkomane med store psykiske problemer og en elendig livssituasjon som oftest flyr rundt, som om deres liv var så herlig i utgangspunktet at dette er noe de gjør helt frivillig med lyst, for hvem er vel skyld i at noen begynner å misbruke narkotika selv om det kan føre til at du får et fordervet sinn og handler urett? Det er ingen som gjør urett uten å først ha opplevd urett og hvor ligger problemene da? En oppvekst ingen verdig, lidelser og sorger daglig, og den dagen du oppdager at narkotika får deg til å glemme alt det vonde og får deg til å føle deg bra, så forelsker du deg og blir en rusmisbruker og ødelegger hodet helt hvor handlingene dine blir deretter.

 

Og poenget med å nevne det først er at hvordan skal du kunne rettferdiggjøre, uansett måte, hvordan systemet fungerer? Her er det snakk om en "uskyldig" person som blir stoppet av Politiet, men hva så om han hadde gjort noe galt? Det er viktigere å straffe de enn å hjelpe de. Igjen, de aller fleste "kriminelle" i Norge er rusmisbrukere. På den annen side så har Politiet det slik at de skal "oppklare" så og så mange saker, f.eks 100 narkotikabeslag, 100 fartsbøter osv. Så de har på forhånd bestemt hvor mye kriminalitet det skal være.. Det ser ut som det er viktigere å ta de svake med store problemer, enn de som tjener massivt med penger på dette. Som om de som sørger for at tonnevis med knark kommer inn i landet sitter med noe annet enn penger og mobiltelefon uten engang å ta i dopet, som om de flyr ute midt på natten.

 

Hvis målet er null kriminalitet, hva skulle de titusenvis av menneskene som jobber med kriminelle gjort da? Jobben deres er avhengig av kriminalitet, slik er systemet.

 

Du er en ignorant, naiv tulling som har problemer med virkelighetsoppfatningen. Det er merkelig det, at det kun er bivirkninger av det egentlige problem som skal gjøres noe med til enhver tid. Du skal være takknemlig du for at det finnes kriminelle for de kalles for "verdiskapning".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...