Verbal Hologram Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Japp, vel nå ble jeg ganske flau når jeg ikke klarer å hjelpe min 15 årige bror med matten :S oppgaven går som følger: "Tom og Tine var på ferie og hadde pakket alle klærne i en sekk. Sokkene til Tom var ikke buntet sammen. Han hadde 6 ulige par. Uten å se, gravde han fram en sokk og så en til. Hvor stor sannsynlighet var det for at han fant to like sokker?" Kunne noen være så greie å forklare meg denne oppgaven, på en slik måte slik at jeg kan forklare han? Evig takknemlig for svar Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Etter at man har plukket ut 1 sokk så er det 11 sokker igjen. Så sjansen da for å plukke ut den ene sokken som er riktig er altså 1 av 11. Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Sjansen for å få den første sokken er 2/12 (ettersom det er 6 par, altså er det 2 sokker til hvert par). Sjansen for å finne den andre er 1/11, fordi det nå bare er én sokk som er rett og det er 11 igjen, etter du plukket ut den første. Sjansen for å få riktig er 2/12*1/11 = 2/132 Lenke til kommentar
ovzer Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Sjansen for å få den første sokken er 2/12 (ettersom det er 6 par, altså er det 2 sokker til hvert par). Sjansen for å finne den andre er 1/11, fordi det nå bare er én sokk som er rett og det er 11 igjen, etter du plukket ut den første. Sjansen for å få riktig er 2/12*1/11 = 2/132 Hææ? Sjansen for å få den første sokken??? Du trekker jo bare en random sokk, han skal jo bare ha to like, ikke akkurat den sokken. Er mer enig med geir Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 (endret) Ah beklager, tolket oppgaven som hva sannsynligheten var for at han skulle få akkurat det ene paret hvis alle parene f.eks. hadde forskjellige farger og han skulle ha tak i blå, var sjansen 2/12 for den første, og 1/11 for den andre. Leste litt for fort. My bad. Endret 2. mars 2011 av Eplesaft Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 2. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2011 Ah beklager, tolket oppgaven som hva sannsynligheten var for at han skulle få akkurat det ene paret hvis alle parene f.eks. hadde forskjellige farger og han skulle ha tak i blå, var sjansen 2/12 for den første, og 1/11 for den andre. Leste litt for fort. My bad. Gjorde samme tabben selv Første sokken spiller jo ikke noe rolle Men hjertelig folkens for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå