Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Dette er flaut :S Matte oppgave

Anbefalte innlegg

Japp, vel nå ble jeg ganske flau når jeg ikke klarer å hjelpe min 15 årige bror med matten :S

oppgaven går som følger:

"Tom og Tine var på ferie og hadde pakket alle klærne i en sekk. Sokkene til Tom var ikke buntet sammen. Han hadde 6 ulige par. Uten å se, gravde han fram en sokk og så en til. Hvor stor sannsynlighet var det for at han fant to like sokker?"

Kunne noen være så greie å forklare meg denne oppgaven, på en slik måte slik at jeg kan forklare han? Evig takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjansen for å få den første sokken er 2/12 (ettersom det er 6 par, altså er det 2 sokker til hvert par). Sjansen for å finne den andre er 1/11, fordi det nå bare er én sokk som er rett og det er 11 igjen, etter du plukket ut den første.

Sjansen for å få riktig er 2/12*1/11 = 2/132

Lenke til kommentar

Sjansen for å få den første sokken er 2/12 (ettersom det er 6 par, altså er det 2 sokker til hvert par). Sjansen for å finne den andre er 1/11, fordi det nå bare er én sokk som er rett og det er 11 igjen, etter du plukket ut den første.

Sjansen for å få riktig er 2/12*1/11 = 2/132

Hææ? :p Sjansen for å få den første sokken???

Du trekker jo bare en random sokk, han skal jo bare ha to like, ikke akkurat den sokken.

Er mer enig med geir :)

Lenke til kommentar

Ah beklager, tolket oppgaven som hva sannsynligheten var for at han skulle få akkurat det ene paret hvis alle parene f.eks. hadde forskjellige farger og han skulle ha tak i blå, var sjansen 2/12 for den første, og 1/11 for den andre. Leste litt for fort.

My bad. :)

Endret av Eplesaft
Lenke til kommentar

Ah beklager, tolket oppgaven som hva sannsynligheten var for at han skulle få akkurat det ene paret hvis alle parene f.eks. hadde forskjellige farger og han skulle ha tak i blå, var sjansen 2/12 for den første, og 1/11 for den andre. Leste litt for fort.

My bad. :)

Gjorde samme tabben selv :( Første sokken spiller jo ikke noe rolle ;)

Men hjertelig folkens for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...