Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen slår seg av i tide og utide.

Anbefalte innlegg

For noen uker siden begynte maskinen min å bare slå seg av. Det var ingen "shutdown" fra Windows eller slik. Det var bare som om strømmen plutselig ble kutta. Det er definitivt et hardware-problem. Et par ganger når dette har skjedd har jeg prøvd å slå på igjen like etterpå og den slår seg som oftest av igjen før Windows får starta skikkelig. Har forhørt meg på et annet forum og fått tips om at maskina kanskje går varm. Det høres sannsynlig ut. Har prøvd å åpne maskina og se litt. Hovedvifta ser ut til å fungere og det samme med vifta til CPU. Ser ikke ut til at det er noen voldsomme ansamlinger med støv der inne heller. Er det andre ting som kan være problemet? Noen tips om hva mer jeg kan undersøke? Eller må jeg bare få til til en PC-verskted som kan undersøke bedre? Noen gode å anbefale i oslo-området?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken maskin er det snakk om?

Det du kan prøve er å laste ned realtemp og Prime95.

Med Realtemp ser du tempen på prosessoren og Prime95 stresser den for å oppnå bla. de høyeste temperaturene.

Start realtemp og i Prime95 velger du "Small FFTs", det øverste alternativet. Hvis det er temperatur som er årsaken så vil nok maskinen slå seg av. Følg med på realtemp hva tempen er i det øyeblikk maskinen evt. slår seg av.

Lenke til kommentar

realtemp funker vist bare på Intel sine prosessorer, jeg har en AMD Athlon.

Prime95 prøvde jeg og maskina slo seg kanskje av fortere et normalt, men ikke med en gang.

Når det gjelder å teste andre PSU'er er ikke det så lett siden jeg ikke har så veldig mange andre liggende og slenge. Det går jo an å kjøpe en og teste, men det hadde vært greit å vite at det er det som er feilen før jeg gjør noen investeringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...