Kestas Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 (endret) Hei, det er bare to uker igjen til jeg kan søke på høyskole siden søknadfristen er 15. mars. Jeg vet fortsatt ikke hva jeg vil bli! spesielt når jeg har bare 30 poeng og kommer ikke som førstegangsvitnemål(blir 22 år i opptaksåret). Det at jeg har så lave karakterer fra videregående skyldes norsk språk, spillavhengighet og flere andre grunner. Jeg har vært i norge bare i fem år, så jeg begynte på vgs bare etter ett års ungdomskole(10. klasse) pga. av foreldrene mine. Det er ikke lett å gjøre det bra når du kan ikke norsk, men som jeg nevnte istad så var det ikke bare foreldrenes sin skyld for at jeg gjorde det dårlig på vgs. Jeg var jo umotivert og spillavhengig, men nå har alt forandret seg og jeg vil gjøre noe bra ut av livet mitt. Er det noen som kan anbefale meg noe? Jeg kunne tenkt meg å jobbe innen forsikring, bank og noe sånt men jeg kommer ikke inn. Endret 2. mars 2011 av Kestas Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Hva er problemet? Har du ikke studiekompetanse? Da blir det vel vanskelig. Men er uansett nok av skoler som har "åpne" linjer og så lenge du har stått i alle fag på VGS, så kommer du med andre ord inn. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Siden du er innvandrer i Norge synes jeg du kan høre med voksenopplæringa der du bor for å se om du kan ta opp noe fag igjennom der og evt lære fagene skikkelig. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Søknadsfristen er vel i midten av april. Har du forresten tatt med alderspoeng osv i regnestykket ditt? Siden du fyller 22, så får du 6 alderspoeng og (no offence) det skal litt til å få 2,4 i snitt når laveste ståkarakter er 2. Hvis du har gått på folkehøgskole, utført førstegangstjeneste eller studert og bestått minst 60 studiepoeng får du ytterligere 2 poeng. 1 poeng for mellom 30 og 60 studiepoeng. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Gå på www.samordnaopptak.no. Der finner du listen over opptakskravene. Så ser du hvor du må flytte for å kunne studere økonomi og administrasjon med det karaktergrunnlaget du har. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Det du må sjekke fyrst er kva du har av formell kompetanse (spør på skolen din om du treng hjelp til dette). Deretter kan du sjå kva du kan søke på med din vidaregåandeutdanning. Ikkje stress så mykje når det gjelder snitt og liknande. Dårlige karakterer betyr vanligvis berre at du ikkje kjem inn på dei mest populære studieplassane. Det er uansett ikkje værre en at også søker på ein skule som ligger på ein mindre plass. Dei små skulane slit ofte meir med å få kvalifiserte søkarar, og dei fleste av desse studieplassane aksepterer alle søkere med bestått vidaregåande utdanning. Økonomistudier finner du over heile lander. Her er ein link til samordna opptak sortert etter "Økonomi og administrasjon" https://www.samordnaopptak.no/studier?utdomrkode=%D8KADM Legg merke til alle studieplassane der det står "alle" som poenggrense. Dette er studieplassar der alle som søkte med rett kvalifikasjon frå vgs fekk studieplass i 2010. Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Vel all høyskole utdanning krever minimum generell studiekompetanse for å komme inn, utenom Y-veien men da må du ha fagbrev innenfor et yrke. Lenke til kommentar
Kestas Skrevet 2. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2011 Tusen takk for svar alle sammen! Tå: Jo, jeg har generell studiekompetanse. Horrorbyte: Jeg ligger på 2.81 i snitt, så hvis jeg får 6 alderspoeng da blir det 34 poeng. Var ikke helt klar på alderspoeng systemet. The Avatar: Men jeg har jo ikke vært på skolen min på to år nå, må de hjelpe uansett? Skal sjekke økonomistudier nå. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Hva har gamleskolen din med noe å gjøre? Så lenge du har vitnemålet ditt og du sto så trenger du aldri å bry deg med dem igjen. Lenke til kommentar
Sjøtispe Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Hei, det er bare to uker igjen til jeg kan søke på høyskole siden søknadfristen er 15. mars. Jeg vet fortsatt ikke hva jeg vil bli! spesielt når jeg har bare 30 poeng og kommer ikke som førstegangsvitnemål(blir 22 år i opptaksåret). Det at jeg har så lave karakterer fra videregående skyldes norsk språk, spillavhengighet og flere andre grunner. Jeg har vært i norge bare i fem år, så jeg begynte på vgs bare etter ett års ungdomskole(10. klasse) pga. av foreldrene mine. Det er ikke lett å gjøre det bra når du kan ikke norsk, men som jeg nevnte istad så var det ikke bare foreldrenes sin skyld for at jeg gjorde det dårlig på vgs. Jeg var jo umotivert og spillavhengig, men nå har alt forandret seg og jeg vil gjøre noe bra ut av livet mitt. Er det noen som kan anbefale meg noe? Jeg kunne tenkt meg å jobbe innen forsikring, bank og noe sånt men jeg kommer ikke inn. Det fins flere studieprogram med så lange poenggrenser (eller ingen i det hele tatt), spesielt hvis du er villig til å flytte på deg til områder som trekker færre søkere. Dessuten fins det jo flere privatdrevne skoler som ikke nødvendigvis ser så veldig mye på karakterer. BI har sjeldent like høyere poenggrenser som f.eks. høgskolen. Hvis ikke er du selvsagt nødt til å ta opp fag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå