Gå til innhold

hjelp til ssd bytte +++

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Det er bare IBM/Lenovo Thinkpad som jeg vet om, som har skikkelig HD/SSD skuff. Da jeg kjøpte min skuff til T60/61 serien, kostet den ca. kr 450. Nå, etter 3-4 år så vil de ha over kr 700 for en slik skuff. Ikke nok med det, om du bytter til/oppgradere til W400/W500/W700 serien, så må du ha ny skuff. Denne koster tett opp under tusenlappen. De vet å ta seg betalt for slikt, og de skuffene går ikke omhverandre heller.

Har også Multicom bærbare, og til de får man også kjøpt skuff for en rimelig penge, men de kan ikke løses ut med bare et knappe trykk slik som IBM/Lenovo skuffen kan. Det blir litt mer omstendelig jobb å bytte om, og det blir da mer noe en gjør mer eller mindre permanent.

Det billigste er å kjøpe slike skuffer på eBay. Ser at man finner slike til under kr 200, og da slipper en toll og mva på dritten, om den da passer inn.

For lappis under 17" er det ikke noe annet alternativt, foruten en ekstern HD såklart.

Forresten så finnes det et annet briljant alternativ. Stort sett de fleste av dagens bærbare har kortleser innebygd og som tar bl.a. SD kort. Disse får man nå opptil 128 GB, og de har også en respektabel fart om en kjøper f.eks. Lexar. Lexar har i disse dager kommet med en tre kort, en 32 GB, 64 GB og 128 GB og der den sistnevnte er beregnet til å koste under kr 1.900. Det er dog et stort men her. Alle fabrikkene som lager kontrollene til slike kort er berørt av de siste dagers hendelser i Japan, og det er stor sannsynlighet at det blir leveringsproblemer med disse, og at prisene vil stige betraktelig.

Lenke til kommentar

For lappis under 17" er det ikke noe annet alternativt, foruten en ekstern HD såklart.

Forresten så finnes det et annet briljant alternativ. Stort sett de fleste av dagens bærbare har kortleser innebygd og som tar bl.a. SD kort. Disse får man nå opptil 128 GB, og de har også en respektabel fart om en kjøper f.eks. Lexar.

Det er viktig å være klar over at slett ikke alle som har kortleser kan boote fra denne. Selv om lesehastigheten er blitt ganske respektabel på SD kortene, så er skrivehastigheten ganske begredelig.

Jeg har selv kjørt Windows 7 og flere variasjoner av Linux fra et rimelig raskt SD kort, og som systemdisk vil jeg ikke anbefale SD kort til daglig bruk hvis det er ytelse du er ute etter.

Lenke til kommentar

Jeg synes at en løsning med SSD innabords som system/program"disk" pluss en ekstern HD er helt i orden - i hvertfall om man har en USB 3-kobling til denne disken, eller aller helst eSATA.

SD-kort skal selvfølgelig ikke brukes som systemdisk, men til lagring av relativt lite brukt data. Men jeg synes ikke det er en veldig god løsning, og dyrt er det også. En caddy dersom man ikke har bruk for DVD-brenneren, eller ekstern HD er nok den beste løsningen.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...