del_diablo Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 La oss starte tråden med en ting. For å sove bedre: 1. Tren hver dag, tren hardt! Nok til at kroppen blir sliten mot kvelden 2. Legg deg til samme tid hver dag, eller stå opp til samme tid hver dag 3. Spis sunn mat 4. Drikk kamille te 5. Ligg behagelig Etc.... Altså: Tråder er ikke for disse rådene vi får jevnlig vis man sliter med å sove. Folk som sliter med å sove en gang i blant derimot, trenger kanskje å høre dem, men dette er ikke tråden for dem. Foretrukket om en moderator rensket tråden for sånne søppelinnlegg. Tilbake til trådens tema: Forsinket søvnfasesyndrom og andre søvnplager. Jeg lider av førstnevnte, og det er virkelig plagsomt. Har gått på sovemedisin(circadin, tabletter) litt over en månded nå, og det er helt herlig å legge seg om kveldene, og våkne dager etterpå, uthvilt etter god søvn. Anbefales på det sterkeste, men problemet er at de blir gradvis mindre effektive, så man kan ikke bruke det som en løsning. Selv effekten til circadin var for meg at kroppen gikk over til sovemodus, trøttheten av å ta tablettene ble borte etter 3-4 dager. Sånn ser pakken ut. Fikk den via resept fra legen, godt mulig det går å skaffe uten resept? Dog, effekten er at pillene inneholder små mengden melatonin(>1). Kroppen tar opp, og vis du har underskudd eller er utenfor din vanelige døgnrytme tar kroppen opp det, og du går mot sovemodus. Og som med alle legemidler: Effekten er variabel fra person til person. Det føltes mer eller mindre helt likt som når jeg får sjansen til å være opp til 5-6 om morgenen, for å så bli trøtt av døgnrytmen, for å så sove godt, sover gjerne 7-8 timer da, og ikke mer. Noen ganger så lite som 6 timer, og føler meg uthvilt etterpå. Per dags dato går jeg på skole, og jeg vil i det minste gå ut året og neste år. Litt av saken med å ta sovemedisin er at jeg følte meg klar og våken, noe jeg vanligvis ikke er. Noe som hjalp ganske godt. Men, nå er det slutt, så jeg sparer siste rest av pakken med circadin til jeg kommer opp til eksamen. Godt mulig jeg glemmer pakken også. Kanskje jeg vil orke å torturere meg igjennom høyere utdanning etter VGS er ferdig. Så la oss poste historien, råd, eller annet inntil videre. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Jeg kjøper melatonin fra Agestop, koster rundt 90kr for 120 x 3mg tabletter. Lenke til kommentar
vaskedama Skrevet 17. november 2021 Del Skrevet 17. november 2021 Var denne tråden død ? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 17. november 2021 Del Skrevet 17. november 2021 Den er 10 år gammel, så ja. Stenges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg