Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Problem med RAM og oppsettet generelt.

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Åpner med litt info:

Intel Core i7 Quad Processor i7-960 3,2GHz

Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB Kit w/3x 2

EVGA GeForce GTX 470 1280MB PhysX CUDA

ASUS Rampage III Extreme X58

Kommer her med et svært slitende problem. Har nylig handlet meg ny maskin (ca. rett før jul).

I dag begynte maskinen sin å skru seg av uten videre. Har sjekket loggen etter at jeg skrudde den på igjen. Alle programvarer og maskinvarer oppdateringer er innstallert.

Hovedproblemet oppstod for ca 1. mnd siden, da jeg fikk den første CRC feilen på denne maskinen da jeg pakket en fil fra et RAR arkiv. Den samme feilen oppstod på min forrige maskin, og det viste seg at det var RAM feil, og deretter hadde RAM feilen ødelagt hovedkortet. Ingen av disse delene er i bruk i dag. Denne maskinen er helt ny består ikke av noen av de gamle komponentene.

Frem til nå er alle symptomene helt like i fra problemet med den gamle maskinen min som nevnt over. Kan også dele at minnebrikkene står i spor 2, 4 og 6. Da jeg satt de i spor 1, 3 og 5 fikk jeg ikke skjermbilde. Jeg hadde bestilt denne PC-en så den var klar til et LAN som vi hadde planlagt på forhånd. Jeg klagde aldri til Komplett om denne feilen, siden det var en mindre feil og jeg kunne bruke det slik midlertidig. Det gikk jo i glemmeboken til slutt og har virket nesten feilfritt utenom CRC feilene. Ingenting er klokket foreløpig så alt kjører på standard verdiene som var da jeg satt alt sammen.

Har noen eller har hatt lignende problem?

Har noen løsninger?

Har også kjørt Memtest, med feilmelding og forslag om å skru ned klokkehastigheten.

Hva i all verden gjør jeg?

Takk på forhånd til all hjelp :)

Mvh Johsse

Endret av Johsse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har satt volt og timingene på RAM-en slik de skal være, men kan fortsatt ikke sette RAM-en i de sporene som nevnt ovenfor. I de sporene jeg kjører nå fungerer alt fint, får heller ikke CRC feil. Så konklusjonen er vell at hovedkortet har defekt på de utgangene som ikke fungerer. Akkuratt nå er det en for liten feil til at jeg sender det i retur med det første, men det blir nok gjort i samsvar med at jeg drar på jobb igjen.

Dvs at verdiene i default bios settings gjorde feilen, og at det meste fungerer nå.

Takk for svaret btw!

Mvh Johsse ;-)

Endret av Johsse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...