Gå til innhold

Fortsatt ikke mulig å øke, OG miste fettprosent?

Anbefalte innlegg

Hei.

Er en stund siden jeg fulgte med både på forumet her, og trening og kosthold generelt. Man kan si at russetiden ble litt for lang.

Sist gang jeg fulgte med og var over gjennomsnittet interessert hersket det bred enighet om at man ikke kunne legge på seg (muskler), samtidig som man gikk ned i fettprosent.

Jeg startet å trene igjen for 1 mnd siden, og har med det opjjustert kcal-inntaket ganske godt. Kanskje litt for mye, for nå begynner jeg å få mage. Derfor kommer jeg hit nå, og spør om det fortsatt er slik at (øl)magen min UANSETT vil vokse om jeg fortsetter å gå opp i vekt?

Evt går det ann med en mellomting der jeg spiser mye på treningsdager, og mindre de dagene jeg ikke trener?

Hilsen en som ønsker og øke mer, men samtidig bli kvitt ølmage som har kommet under trening og økning.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, jeg stjeler denne tråden for å finne ut litt om å miste fett / øke muskler.

Jeg har skjønt at det egentlig er ganske enkelt; man skal ha kalorioverskudd for kunne bygge muskler, og da vil man også bygge noe fett.

MEN, hvis man ligger i kaloriunderskudd, hva er det som bestemmer om energien skal taes fra fett eller muskler? Når jeg prøver å tenke logisk kommer jeg fram til at så lenge jeg trener musklene nok til at kroppen vil prioritere å holde dem vedlike i tillegg til at jeg får i meg nok proteiner vil jeg kun miste fett? Er det så lett?

Jeg har lest en del guider på "hvordan få six-pack", ikke at jeg er så kjempeinteressert i akkurat det, men der blir man alltid anbefalt å ligge i kaloriunderskudd og å drive med kardio, fordi man ikke kan brenne fett på et spesifikt sted, man bare brenner fett generelt på kroppen også bestemmer genetikken hvor det fettet man har skal legge seg. Hvis det er tilfelle, hvorfor kan jeg ikke bare droppe kardioen og trene styrke med kaloriunderskudd, og dermed gå ned i fettprosent -> få mindre magefett?

Lenke til kommentar

Fordi da får du ikke nok kalorier til å bygge muskler, og ikke nok kardio til å få ned fettprosenten. Det må rett og slett være en balanse greie hvor du halvhjertet prøver å gjøre begge. Fuck magemuskler og fettprosent sier nå jeg. Spring for kondisjon og tren for styrke.

Lenke til kommentar

Hvilket spørsmål svarer du på? Det jeg lurer på er om man faktisk må drive med kardio for å forbrenne fett, når man like greit kan gå i kaloriunderskudd uten å trene i det hele tatt.

Når man ligger i kalorioverskudd vil man legge på seg muskler og fett uansett. Balansen mellom disse to er avhengig av om man trener styrke nok til at kroppen mener det er viktigere å ha muskler enn å ha energi lagret som fett(det å bygge muskler er jo en dyr prosess), og om man har spist nok proteiner/vitaminer og alt som skal til. I tillegg har man også en max grense på hvor mye muskler man kan gå opp over en tidsperiode.

Hvis man bruker den samme logikken for kaloriunderskudd skulle man vel tro at hvis jeg slutter med styrketrening, går i kaloriunderskudd og begynner å jogge så vil kroppen forbrenne alle musklene fordi det ikke virker som om jeg trenger dem. Jeg løper jo, så man tjener på å være lett, ikke bulkete.

Hvis jeg istedet hadde kun drevet med styrketrening og kaloriunderskudd vil jo dermed kroppen istedet føle at muskler er viktig, prioritere å holde dem vedlike og la det gå ut over fettlagrene. Allikevel anbefales folk som skal gå ned i fettprosent å trene kardio, så hvor er det logikken min feiler?

Lenke til kommentar

Hvilket spørsmål svarer du på? Det jeg lurer på er om man faktisk må drive med kardio for å forbrenne fett, når man like greit kan gå i kaloriunderskudd uten å trene i det hele tatt.

Når man ligger i kalorioverskudd vil man legge på seg muskler og fett uansett. Balansen mellom disse to er avhengig av om man trener styrke nok til at kroppen mener det er viktigere å ha muskler enn å ha energi lagret som fett(det å bygge muskler er jo en dyr prosess), og om man har spist nok proteiner/vitaminer og alt som skal til. I tillegg har man også en max grense på hvor mye muskler man kan gå opp over en tidsperiode.

Hvis man bruker den samme logikken for kaloriunderskudd skulle man vel tro at hvis jeg slutter med styrketrening, går i kaloriunderskudd og begynner å jogge så vil kroppen forbrenne alle musklene fordi det ikke virker som om jeg trenger dem. Jeg løper jo, så man tjener på å være lett, ikke bulkete.

Hvis jeg istedet hadde kun drevet med styrketrening og kaloriunderskudd vil jo dermed kroppen istedet føle at muskler er viktig, prioritere å holde dem vedlike og la det gå ut over fettlagrene. Allikevel anbefales folk som skal gå ned i fettprosent å trene kardio, så hvor er det logikken min feiler?

Logikken din er spot on. Jeg gremmes over folk som anbefaler masse kardio eller trening 5-6 ganger i uka til hvermannsen som skal komme seg i form. Det at Northug trener 1000 timer i året betyr ikke at noen skal prøve å etterligne det, slik trening hører til tung idrett - og ikke generelt bra helse. Selv trener jeg noe sånt som 75-100 timer i året og har hatt kjempefremgang med det. Resultatene ligger hovedsakelig på kjøkkenet, det er her mange feiler tror jeg. Noen kutter for eksempel ned på søvn for å klemme inn litt ekstra kardio på morran, godt jobba - redusert søvn kjører Leptin (et sulthormon) på trynet.

3 ganger i uka mener jeg er rimelig perfekt. Du begynner å glede deg til øktene istedenfor at de er et ork, det gjør igjen at du presser deg selv hardere på øktene. Hvil mer, prester bedre - "less is more".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...