Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Forholdsbrudd og barn

Anbefalte innlegg

Jeg er gått igjennom et brudd der det var barn i bildet.

Vet noen hvilke stønader en har rett på i et brudd? Har man rett på noen spesielle stønader når vi deler foreldreomsorgen for barna?

Jeg ønsker å ligge forholdene best mulig til rette for at barna kan leve et mest mulig likt liv som før, dvs gå på samme skole, bo i området rundt sine venner, vil at alt skal virke mest mulig normalt for dem.. Jeg vil gjerne ha råd av andre som vet litt om dette, eller har gjennomgått samme situasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man deler på omsorgen så er det ingen stønader sett bort i fra at man kan få dele på barnetrygden. Jeghar dog ikke satt meg inn i dette.

Er det et eller flere barn? Hvis det er flere barn så kunne dere jo eventuelt vurdere å ta den formelle omsorgen for minst ett hver.

Når det gjelder stønader for enslige forsørgere så faller disse ofte ganske fort bort hvis du er i en normalt betalt jobb.

Bostøtte er jo et alternativ da. Det kan man få uansett hvordan omsorgsforholdene er. Dvs den som har den formelle bosetningen av barnet. Men også her skal du ikke tjene så mye før den faller bort. Som regel rundt 250 000 i året.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å ha omsorgen på det ene barnet, og han på det andre muligens. Vi har forløbig ikke kommet til enigheter eller fått styr på hvordan alt dette skal gjøres...

Jeg tjener svært lite, i fjor tjente jeg bare 150 000 kroner i året, ikke mer enn det ihvertfall. Jobber kun en liten deltidsjobb, så denne situasjonen er uheldig økonomisk for min situasjon. Så kanskje jeg kan få bostøtte...? Jeg leier nå en liten leilighet, men den er i minste laget for meg med tanke på barna, men har dårlig råd, og den var rimelig...

Lenke til kommentar

Hvis dere deler omsorgen slik så er reglene som følger:

Dere må bo litt fra hverandre, dvs ikke samme tun/bygning/osv. Jeg bor 150 m fra eks-kona, men de hadde godtatt litt nærmere. Samværsretten må være normal, altså 1 natt i ukedagene og annen hver helg hos forelderen barnet ikke bor med.

Du kan få bostøtte. Bostøtten er husleie - et fast trekkbeløp og 70% av det igjen. Du søker til kommunen med skjema fra husbanken. Søknadsfristen er den 14. og du må dokumentere husleien din. Det kan være en maksgrense i din kommune for støttebeløpet.

Når dere har hvert deres barn får dere også begge to rett til utvidet barnetrygd, altså n + 1.

Når det gjelder overgangsstønad så må du nesten regne ut selv om du tjener for mye for å få denne, men jeg synes det høres ut som at du burde kunne få ut noen kroner der per måned. Men hør med NAV. Om du kvalifiserer for overgangsstønad så kan du også få støtte til barnetilsyn, enten da barnehage eller i ditt tilfelle slik jeg skjønner det SFO. De dekker 64% av kostnadene for barnehage så jeg antar at det er det samme for SFO.

Endret av iChristian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...