Gå til innhold

PC til 2D/3D tegneprogrammer og lignende?

Anbefalte innlegg

En kompis trenger en ny stasjoner-PC som hovedsaklig skal brukes til AutoCAD, Solidworks og den type 2D/3D tegneprogrammer.

Har ikke fått noe budsjett enda, men den skulle kunne kjøre "tunge" oppgaver problemfritt.

Noen som har tips til egnet hardware? :)

Trenger ikke tenke på skjerm, mus/tastatur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en link til anefalt maskinvare for solidworks. Mye ram er alltids greit når man bruke den type programmer. Har selv erfart at autocad er glad i Ram. oppgraderte fra 4 til 8 GB, og merket forskjellen godt med store tegninger.

Vet du om kompisen din er interessert i å invistere i et profesjonelt skjermkort (typ firePro/Quadro)

Disse er somregel svindyre i forhold til "vanlige" gaming-kort. De vanlige kortene støtter som regel openGL, men jeg har ofte opplevd problemer med viewports, samt driverproblemer med de nyeste AMD driverne og Autocad.

Skal vennen din rendre med maskinen? Isåfall er det er fordel med mange kjerner/tråder på prosessoren.

Lenke til kommentar

Her er en link til anefalt maskinvare for solidworks. Mye ram er alltids greit når man bruke den type programmer. Har selv erfart at autocad er glad i Ram. oppgraderte fra 4 til 8 GB, og merket forskjellen godt med store tegninger.

Vet du om kompisen din er interessert i å invistere i et profesjonelt skjermkort (typ firePro/Quadro)

Disse er somregel svindyre i forhold til "vanlige" gaming-kort. De vanlige kortene støtter som regel openGL, men jeg har ofte opplevd problemer med viewports, samt driverproblemer med de nyeste AMD driverne og Autocad.

Skal vennen din rendre med maskinen? Isåfall er det er fordel med mange kjerner/tråder på prosessoren.

Forslag her til ca 8700,-.

Dersom det er for dyrt så kan du spare penger på følgende:

- Bytte skjermkortet til et vanlig skjermkort med DX11. Dette kan du få for ca 700,-

- Fjerne SSDen som ikke er et must. Den gjør at det går raskere, men det er ikke noe du må ha.

Takker for forslagene, skal se om jeg får vite litt mer om hva budsjettet ligger på å slik :yes:

Mye RAM, SSD og et kompatibelt skjermkort tror jeg er en stort fordel!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser ut til at han helst ikke vil bruke mer enn ca 4000kr på dette, trenger selve innmaten i kabinettet resten har han :yes:

Så hva er det beste til dette budsjettet? Mulig gå for AMD isteden for Intel oppsett?

Trenger:

CPU

RAM

HK

Skjermkort

Harddisk (SSD?)

Strømforsyning

Tror det var alt :)

Lenke til kommentar

Hvis kompisen din skal rendre mye på maskinen veille jeg ha påkosta meg en x6 1055t til 300 kr mer en 965'en.

Når det kommer til skjermkort vil nok det kortet jornboss satt oppp være bedre med tanke på programmene som skal brukes.

Den genererelle ytelsen til Intels nyeste prosessorer er et godt hakk over AMD, så jeg ville lest meg litt opp på hvorvidt AMDs sekskjerner yter bedre enn f.eks i5 2400 i de aktuelle programmene kompisen din skal bruke.

I denne testen ligger det ganske jevnt, men intel yter jevt over litt bedre .Hvis Kompisen din har tenkt til å overklokke ville jeg holdt en knapp på AMD, eller kjøpt en av intels prosessorer med åpen mulitplier (men da ryker busjettet selvsagt)

Det oppsettet jornboss satt opp vil nok yte bedre enn oppsettet du lista opp nå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...