Gå til innhold

TEST: Shuttle AN35/N Ultra


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At overklokkingsdelen av testene kan bli bedre er det nok liten tvil om. Dette har det også være mange diskusjoner om på forumet og internt. Hver gang vi har diskutert dette har det vært konklusjonen at dette skal vi ikke fokusere på fordi dette er Overklokking.no sitt teritorie. Det er det som skal gjennomføre "inngrep" på både CPU og hovedkort, og derfor er ikke dette noe som vi prioriterer. Hvorfor Overklokking ikke gjør dette til en større grad selv må du nesten spørre dem om.

 

Som jeg prøvde å forklare kan man "simulere" den modden ved å bruke en CPU som orginalt kjører 266bus. Feks en XP1700+. På denne måten så slipper dere å gjøre fysiske inngrep.

 

Om dere ikke vil gjøre dette så er det helt greit for meg, men da synes jeg ærlig talt at dere burde droppe hele OC delen av testen, da den kun gir villedende informasjon.

Lenke til kommentar

At overklokkingsdelen av testene kan bli bedre er det nok liten tvil om. Dette har det også være mange diskusjoner om på forumet og internt. Hver gang vi har diskutert dette har det vært konklusjonen at dette skal vi ikke fokusere på fordi dette er Overklokking.no sitt teritorie. Det er det som skal gjennomføre "inngrep" på både CPU og hovedkort, og derfor er ikke dette noe som vi prioriterer. Hvorfor Overklokking ikke gjør dette til en større grad selv må du nesten spørre dem om.

 

Som jeg prøvde å forklare kan man "simulere" den modden ved å bruke en CPU som orginalt kjører 266bus. Feks en XP1700+. På denne måten så slipper dere å gjøre fysiske inngrep.

 

Om dere ikke vil gjøre dette så er det helt greit for meg, men da synes jeg ærlig talt at dere burde droppe hele OC delen av testen, da den kun gir villedende informasjon.

 

Vi kunne selvsagt laget overklokkingsdelen av testene kjempestore, kjøpt inn en haug med forskjellige prosessorer, to av hver type, én som er original og én som er moddet. Samtidig kunne vi gjennomført volt mod på alle hovedkort som ikke hadde den rette spenningen for virkelig å se hva hovedkortet tålte. Testlabben burde også bli utstyrt med vannkjøling på NB for å sørge for at varmen ikke var det som hindret oss. 15-20 sider om overklokking av hvert kort burde på ingen måte vært umulig å skrive, og på den måten kunne vi ha tilfredstilt alle fra newbies til hardcore overklokkere.

 

Alt dette over ville vært mulig å gjennomføre, og ser man litt distansert på det vil en overklokkingstest aldri bli god nok, fordi det vil alltid være mulig å gjøre ting litt bedre, teste litt flere muligheter. Et sted må man derimot stoppe.

 

Per dags dato er fordelingen i HW.no-nettverket slik at Hardware.no kun tar for seg standard overklokking. Vi tar det utstyret som testes og presser det så langt at det ikke vil mer. Stopper det, gjør vi noen forandringer og prøver igjen et par ganger. Når vi til slutt møter veggen stopper vi. Ingen kutting av broer, ingen loddebolt på hovedkort. Overklokking.no skal ta seg av den delen som har med overklokking for spesiellt interesserte.

 

Hvis dere er uenig i denne måten å gjennomføre hovedkort-tester på anbefaler jeg å sende en seriøs mail til leder i redaksjonen. Mail finner dere på denne siden.

Lenke til kommentar

desertglow:

 

Jeg tror fortsatt ikke du helt fatter poenget her. Cpu'en blir ikke ødelagt og det tar fortsatt ikke 15-20 sider om overklokking.

Det er bare snakk om å finne maks mulig overklokk for HOVEDKORTET

 

Er dette så innmari vanskelig å forstå?

 

Vi snakker om å finne maks mulige fsb med ellers standard innstillinger

Lenke til kommentar

Dere kommer til å miste mange lesere når de blir litt visere...

 

Når man tester HK og sier bastant "slik er det" sender det feilaktige signaler, fordi HK presterer mer hvis man har ork til å gjøre en mod som alle kan gjennomføre unntatt den mest geriatriske delen av befolkningen.

 

M.a.o. bør deres søsterside vokne opp, snarest...

Lenke til kommentar
desertglow:

 

Jeg tror fortsatt ikke du helt fatter poenget her. Cpu'en blir ikke ødelagt og det tar fortsatt ikke 15-20 sider om overklokking.

Det er bare snakk om å finne maks mulig overklokk for HOVEDKORTET

 

Er dette så innmari vanskelig å forstå?

 

Vi snakker om å finne maks mulige fsb med ellers standard innstillinger

 

Jeg forstår godt hva som blir sagt. Jeg har også fortalt hvordan testingen foregår, og fortalt hvordan man kan gå fram for å forandre den. For å få til det som det blir siktet til må man forandre på måten man gjennomfører overklokkingstestene på. Jeg er ikke i en posisjon hvor jeg kan forandre på fremgangsmåten for hovedkort-tester.

 

Ser at både du og foremann og en god del andre på forumet her har svært god peiling på overklokking og dere virker lidenskapelig opptatt av det. Overklokking.no har ikke virket særlig interessert i å fokusere noe særlig på overklokking av hovedkort og prosessorer. Jeg foreslår i grunn at dere tar kontakt med redaksjonen der og ser om dere kan være til hjelp med litt hardcore overklokking.

Lenke til kommentar
Vi kunne selvsagt laget overklokkingsdelen av testene kjempestore, kjøpt inn en haug med forskjellige prosessorer, to av hver type, én som er original og én som er moddet. Samtidig kunne vi gjennomført volt mod på alle hovedkort som ikke hadde den rette spenningen for virkelig å se hva hovedkortet tålte. Testlabben burde også bli utstyrt med vannkjøling på NB for å sørge for at varmen ikke var det som hindret oss. 15-20 sider om overklokking av hvert kort burde på ingen måte vært umulig å skrive, og på den måten kunne vi ha tilfredstilt alle fra newbies til hardcore overklokkere.

 

Ingen som har snakket om å lage OC delen kjempe stor. Alt jeg foreslo var å kjøre FSB testen med en en annen CPU. Jeg skjønner godt at dere må holde den delen på et moderat nivå siden dere som sagt ikke er noen entusiastside for overklokking. Alt jeg foreslo var å kjøre FSB testen med en en annen CPU.

 

Du overdriver plutselig veldig her. Hvem i alle dager har snakket om voltmods, vannkjøling en en hel avhandling om kortets egenskaper?

Lenke til kommentar
Ingen som har snakket om å lage OC delen kjempe stor. Alt jeg foreslo var å kjøre FSB testen med en en annen CPU. Jeg skjønner godt at dere må holde den delen på et moderat nivå siden dere som sagt ikke er noen entusiastside for overklokking. Alt jeg foreslo var å kjøre FSB testen med en en annen CPU.

 

Du overdriver plutselig veldig her. Hvem i alle dager har snakket om voltmods, vannkjøling en en hel avhandling om kortets egenskaper?

 

Ble bare litt revet med her. Det vil alltids være ønsker om å gjøre noe mer på den delen, og poenget mitt var bare at man må sette streken et sted.

 

Jeg ser også helt klart poenget ditt med å teste hovedkortet med en anne CPU, og dette ville trolig fått fram potensialet på kortet enda mer. På en annen side er jeg ikke sikker på om det er riktig å gjøre siden det faktisk er hovedkort som fint klarer denne overklokking uten spesielle prosessorer eller modifiseringer på prosessor.

 

Hadde vi hatt en XP1700+ T-bred B på testlabben så kunne vi ha gjort slike tester.

 

Men en annen ting jeg kom på nå er om denne diskusjonen egentlig er litt meningsløs, for jeg er ikke sikker på om vi kommer til å teste flere hovedkort for Athlon XP. Det kommer ikke ut flere prosessorer i serien, og ingen flere chipsett er annonsert. Vi har en test på et kort som kommer i løpet av ikke så lang tid, hvor en slik prosessor ikke er nødvendig. Et KT600-hovedkort tror jeg også er ventet, men etter det er det ingen flere planer. KT600 kan uansett ikke presse FSB til det evige grunnet for høy PCI/AGP-hastighet.

 

Hvordan overklokking på Athlon 64 blir vet jeg fint lite om, vet faktisk ikke om FSB-klokking der er mulig med tanke på den integrerte minnekontrolleren. Må uansett utvikle en ny testmetode på det.

Lenke til kommentar
Desertglow: OT: Kanskje det bør bli flere medarbeidere i OK, så man ikke bare leser om kabinetter og hdd kjølere, men også OC!

 

Nåværende situasjon er bedrøvelig :shrug:

 

Som sagt: De som føler kallet bør ta kontakt med redaksjonen der :)

 

Tror jeg gjør det, så får vi se (selv om jeg ikke er den mest kvalifiserte personen er det verdt ett forsøk)

 

Tar deg på ordet desertglow, så får vi se...

Formann: Kom igjen, send inn en søknad (så blir vi the dynamite duo :D )

Lenke til kommentar
Desertglow: OT: Kanskje det bør bli flere medarbeidere i OK, så man ikke bare leser om kabinetter og hdd kjølere, men også OC!

 

Nåværende situasjon er bedrøvelig :shrug:

 

Som sagt: De som føler kallet bør ta kontakt med redaksjonen der :)

 

Tror jeg gjør det, så får vi se (selv om jeg ikke er den mest kvalifiserte personen er det verdt ett forsøk)

 

Tar deg på ordet desertglow, så får vi se...

Formann: Kom igjen, send inn en søknad (så blir vi the dynamite duo :D )

 

Skal vurdere det.. vet ikke helt hva som kreves, men det kan vi jo prøve å finne ut.

 

Dynamite duo ja.. et oc prosjekt med dynamitt inne i bildet hørtes gøy ut. Kan ikke helt skjønne hvordan det skal gå til, men da har vi noe å jobbe frem imot :lol:

Lenke til kommentar

Ang. overklokking.no

 

Sendte de en mail angående et prosjekt jeg hadde på gang - EPoX 8rda+, voltmod av northbridge og 1700+ DLT3C T-bred B. Spurte om de kunne være interesserte i en artikkel - de takka blankt nei, grunnet at de bare tok imot materiale fra "godkjente" medarbeidere eller noe liknende. Greit nok det, men vil påstå det er litt trangsynt. De virker mer åpne på OcShoot.no -uten at jeg skal starte en diskusjon her. De har regler, greit nok, men de bør komme med noe interessant snart. Kjedelig å lese om harddiskkjølere og AMD Workarounds. bedre gør med prosjekt Geforce2, 3 og kryokjølt GF3. Er litt slapt. For øvrig er jeg mer enn gjernevillig til å skrive en liten artikkel dersom det hadde passet seg. har en WaterChill liggende hjemme klar til montering (er på LAN nå). Min 2500+ er overklokkbar som ******, men den slappe PAL 8045'en og mankno på AS3 har senket entusiasmen. Skal prøve mer når jeg får tak i en minnebrikke til (har 1*256mb GeIL PC3700 (ikke GD)).

 

DesterGlow tok litt hardt i med voltmod av hovedkortet, men en 1700 eller 1800+ T-bredB ville vært grei å ha. Koster rett i overkant av 500 kroner - budsjettet bør vel klare å takle et innkjøp av en slik en?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...