Gå til innhold

College USA

Anbefalte innlegg

Heisann. Har lenge tenkt på å reise til USA for å gå på College etter jeg er ferdig med videregående, men trenger litt mer informasjon vedr. dette. Har lest mye rundt på nettet men føler ikke at jeg vet alt enda.

Går for tiden 2. året studiespesialisering, så jeg fullfører videregående om litt under et halvannet år. Så jeg lurte på om folk som har erfaring med å gå på college i USA / har informasjon rundt dette kunne gitt meg noe informasjon om dette. Hvordan søker jeg, hvordan ligger det ann med prisene, stipend osv. osv.

Tusen takk for all hjelp på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke studert i USA; men vurderte det i en periode. Mitt eneste tips er: Ta IELTS- eller TOEFL-test med en gang. En av de trenger du nærmest uansett å ha for å studere internasjonalt, og den kan være kjekk å ha til andre ting :dribble:

Studerte i USA i fjor. Tok ikke en eneste test.

Lenke til kommentar

Har ikke studert i USA; men vurderte det i en periode. Mitt eneste tips er: Ta IELTS- eller TOEFL-test med en gang. En av de trenger du nærmest uansett å ha for å studere internasjonalt, og den kan være kjekk å ha til andre ting :dribble:

Studerte i USA i fjor. Tok ikke en eneste test.

På masternivå krever mange denne testen uansett. På bachelor kreves det som regel 4 eller bedre fra engelsk på VGS, men kan være lurt å ha tatt den uansett.

Til trådstarter så bør man være oppmerksom på at Lånekassa som regel ikke støtter 1 året av en amerikansk utdanning. Unntaket er noen skoler som står på tilleggsstipend lista. Den beste muligheten her er å ta 1 året i Norge. Mer info her.

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Utland/usa/

Lenke til kommentar

Det varier også om du tar utveksling et år eller hele graden i USA. Som noen andre sa så dekkes vanligvis ikke første året i USA, så utveksling er som oftest det beste alternativ for en Bachelorgrad, mens det er 'lettere' å ta en hel mastergrad i USA.

Lenke til kommentar

Tenker å ta hele bachelorgraden der. Har hørt at Norge-Amerika foreningen kan hjelpe meg å slippe freshman-year dere nede da, ettersom at dette er mye av det samme som 3. året på VGS, og at jeg dermed kan begynne rett på 2. året på college og dermed få støtte med en gang.

Lenke til kommentar

Det har vært et par tråder om inntak på MIT de siste månedene. Du kan ta en titt der: det som gjelder for MIT gjelder også for de fleste andre toppskoler i USA, selv om MIT er i den aller øverste klassen og Lånekassen også sponser deg på noen skoler som ikke er internasjonalt kjente på samme måte som MIT.

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...
Sitat

College achieveessays

Student skrev (På 22.6.2020 den 18.42):
Hallo,
Jeg er fra Trondheim. Jeg vil søke på MIT-program (matematikk). Hva trenger jeg å vite?

Hallo,
MIT begrenser internasjonale studenter til 10% for ett kurs. TOEFL er bligatory (ikke mindre enn 90) + Matematisk SAT-fagprøve.

Endret av Taow
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...