Gå til innhold

Driver å oppgradere, trenger bare gfx kort! Hjelp!

Anbefalte innlegg

Har vanligvis en kamerat som hjelper meg å kjøpe PC deler/oppgradering, men nå har han flyttet og jeg er på egenhånd!

Hovedkort/CPU/RAM har jeg klart å lese meg frem til, og har kjøpt/bygget dette:

Hovedkort: ASUS P8P67 PRO P67 S-1155 ATX

RAM: CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (1X4GB)

CPU: INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155

MEN, jeg sitter igjen med en dårlig gfx kort: EVGA NVIDIA GTX 280 :blush:

Kjøp av grafikkort viser seg å være det vanskligst av det hele, og jeg trenger hjelp!

Krav:

- Ikke over 2500Kr

- Helst ASUS (pga EPU på det nye hovedkortet)

Nå har jeg hatt Nvidia i alle år, men etter det jeg har forstått så er det Ati som er best for tiden. Stemmer dette?

Uansett, så vil jeg har mest/best for pengene.

Vurderer en av disse to:

http://www.dustinhome.no/pd_5010549592.aspx

http://www.dustinhome.no/pd_5010546160.aspx

Og ifølge HERvirker Ati som best?

Setter pris på råd! Takk for all hjelp!

Endret av nosync
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikter du på den linken jeg ga?

Nå er FPS forskjellene såpass små at det bryr jeg meg lite om, men Ati knuser jo på Memory Bandwidth (It especially helps with AA, HDR and higher screen resolutions) og Texel Rate (The better the texel rate, the better the video card will be at texture filtering (anisotropic filtering - AF)).

Lenke til kommentar

Sikter til linken ja. Det er jo små marginer og 6950 kan sikkert være bedre i det store og det hele.

Kjøleløsningen til 560ti er nok noe mer behagelig enn hos 6950 med tanke på støy.

Mest for pengene eller ikke så må du nesten se hvordan de respektive kortene gjør det i spill du akter å spille ved hjelp av tester. Det hjelper jo dessverre lite å sitte på 6950 som teoretisk sett er best, så lenge 560ti gjør det bedre i spillene du spiller.

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt Nvidia i alle år, men etter det jeg har forstått så er det Ati som er best for tiden. Stemmer dette?

Nei.

Ja.

Eller rettere sagt ser man bortifra ren ytelse og ser på litt flere parametre som for eksempel :

Ytelse per Watt.

Flerskjermsmuligheter med 1 skjermkort.

Bildekvalitet på videofiler.

Så er Amd kort bedre enn Nvidia sine kort.

Ser man kun på ytelse segmentet så står Nvidia sine dyreste toppkort øverst på ytelsetronen , på drivernivå ligger selskapene ca likt (dog Amd har forbedret Catalyst driverne bra med siste utgave) på Windows mens Linux støtten er noe lavere (avhengig av bruksområdet så kan det bli enormt lavere).

Cuda og folding @ home er merkbart bedre enn Amd sin F@h løsning.

Foretrekker for tiden selv Amd kort etter litt dårlige opplevelser med Nvidia kortene jeg har eid (4xxx serien og 8xxx serien) , men utelukker ikke at det kan bli et nytt Nvidia kort ved neste generasjon med skjermkort (om jeg ikke må bytte ut før den tid da).

Lenke til kommentar

Trådstarter: Selv valgte jeg AMD Radeon denne gangen, pga. grunnene som Malvado nevner i posten over. Til ren spilling så vil begge kortene du har nevnt fungere bra, kanskje jeg holder en liten knapp på GeForce 560 TI. Men totalvurderingen - inkl. strømforbruk, støy, videokvalitet, gjør for min del at Radeon HD 6950 fremstår som mer attraktivt.

Lenke til kommentar

Nei.

Ja.

Eller rettere sagt ser man bortifra ren ytelse

Morro den gitt. Se bort fra ytelse når det gjelder skjermkort. Rofl.

Lenke til kommentar

Morro den gitt. Se bort fra ytelse når det gjelder skjermkort. Rofl.

Spesielt når Ytelseforskjellen i mange tilfeller ligger under 10% eller 5fps i mange spill.

Da er det ikke bare å se på hvilket kort som har best fps eller høyest 3dmark , da må man se på et kort som dekker også andre behov en kan ha.

Lenke til kommentar

Utifra de tester jeg har lest, bråker ikke Gigabyte GTX 560TI SOC mer enn et vanlig 560 kort.

Eller, med andre ord, det er uhørbart. Men det skapes nok en del mer varme enn et vanlig GTX 560 kort. Når det er sagt, så kan du jo google "problems with Gigabyte 560 Super overclock". En rimelig andel folk sliter visst med problemer med kortet, driverproblemer og blackscreens etc. Ikke for å skremme deg siden det sikkert ikke gjelder alle kort, men noe å ta til ettertanke.

Derfor burde du virkelig, seriøst, vurdere dette kortet; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622728

Det er 2000 kroner for den beste kjøleren på markedet. Stille, utmerket kjøling og kan overklokkes til ytelsesnivået til Gigabyte's SOC ganske enkelt.

Endret av Montseur
Lenke til kommentar

Utifra de tester jeg har lest, bråker ikke Gigabyte GTX 560TI SOC mer enn et vanlig 560 kort.

Eller, med andre ord, det er uhørbart. Men det skapes nok en del mer varme enn et vanlig GTX 560 kort. Når det er sagt, så kan du jo google "problems with Gigabyte 560 Super overclock". En rimelig andel folk sliter visst med problemer med kortet, driverproblemer og blackscreens etc. Ikke for å skremme deg siden det sikkert ikke gjelder alle kort, men noe å ta til ettertanke.

Derfor burde du virkelig, seriøst, vurdere dette kortet; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622728

Det er 2000 kroner for den beste kjøleren på markedet. Stille, utmerket kjøling og kan overklokkes til ytelsesnivået til Gigabyte's SOC ganske enkelt.

Om du søker et hvilket som helst kort så vil du finne "problemer". Jeg pleier som regel å unngå å målrettet finne feil. Isåfall ville jeg endt opp å ikke kjøpe noe som helst elektronisk utstyr.

Jeg ser ikke logikken i å bruke samme sum på et dårligere kort bare for å må OC den til samme nivå til et ferdig produkt.

Jeg venter til den SOC Gigabyte kortet kommer ut. Skal vist nok komme rundt den 25.03.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...