Gå til innhold

portrett-objektiv, samt oppgradering av kamera

Anbefalte innlegg

Jeg syntes 35 blir alt for vidt til portretter. Jeg trivdes bedre med 85, men det krever at du står litt unna. Det fører også til at personene ser mye bedre ut på bilde. Hvis man bruker 35 mm til portrett vil man se veldig "rund" ut. På den annen side er 85 mm så og si ubrukelig til noe annet.

Deler dette synes, 35mm er ikke optimalt for portrett synes jeg (vi har alle forskjellige preferanser). Anbefaler 85mm for portrett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legger ved et par bilder som er tatt med Nikon 35mm AFS F1.8G

Er det bare jeg som ikke ser at motivene blir "runde" ?

Hvis du tar hodeskudd skal du litt for tett på med 35mm så proporsjonene blir litt feil. Når du tar halvfigur som du gjør her står du på litt mer avstand, og så blir proporsjonene helt fine. Det er avstanden til motivet som gir proporsjonene, og i "passe" avstand er ca. 55-90mm på 1.5x crop passe utsnitt til hodeskudd.

Lenke til kommentar

Legger ved et par bilder som er tatt med Nikon 35mm AFS F1.8G

Er det bare jeg som ikke ser at motivene blir "runde" ?

Hvis du tar hodeskudd skal du litt for tett på med 35mm så proporsjonene blir litt feil. Når du tar halvfigur som du gjør her står du på litt mer avstand, og så blir proporsjonene helt fine. Det er avstanden til motivet som gir proporsjonene, og i "passe" avstand er ca. 55-90mm på 1.5x crop passe utsnitt til hodeskudd.

Jeg vil anbefale å ta hode-portrettet før du tar et hodeskudd ;) Du må også passe på at det ikke er noen vitner tilstede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...