D-600 Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Hei, Som nicket mitt antyder er jeg stolt eier av et Nikon D90 hus. Etter at jeg nå har hatt dette et års tid, sammen med det simpleste innen objektiv (18-55 uten vr)for å teste å bestemme meg for enten fast eller nytt zoomobjektiv. Har nå bestemt meg for å satse på zoom, opptil ca 6000. Her er det flere alternativer feks Nikon sitt eget 18-200.... Men ser også på sigma sitt 18-250, er det noen med erfaringer med dette? Eller Nikon sitt eget for den del? 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 (endret) sammen med det simpleste innen objektiv (18-55 uten vr) Vel, du vil fortsette i samme stil ved og kjøpe et 18-250 objektiv, grunnen er at et objektiv med såpass stort brennvidde-omfang må ha endel kompromisser. Normalt så blir bildene softe på minste og største brennvidder, fokuset er tregt og objektivet trenger mye lys for og kunne klare korte nok lukkertider. Fordelen ved å ha et speilrefleks er at du har mulighet til og optimalisere objektivene etter hva du skal fotografere, så det man normalt vil ha er et normalobjektiv og en telezoom. Du har et normalobjektiv det kan du bytte ut med et nytt som yter bedre og gi større brennvidde-omfang og kjøpe en teleobjektiv i tillegg, aberet er at du må bytte objektiv utifra hva du skal fotografere. Hvis du ikke vil bytte objektiv hele tiden finnes det et par "superzoomer" som yter litt bedre en Sigmaen, Nikon har et 18-200 VR og Tamron har et 18-270 VC som faktisk har fått litt bedre kritikker en de andre tilsvarende objektiver, men du vil nok ikke få noe spesielt bedre kvalitet en ditt nåværende objektiv med noen av disse . Endret 1. mars 2011 av Nautica Lenke til kommentar
se# Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Jeg er enig med Nauticas kommentarer. Merk at Tamron nettopp har kommet med en forbedret versjon av sin 18-270. Den har blant annet bedre autofokusmotor og er litt mindre og lettere. Hvordan ny versjon er optisk har jeg imidlertid ikke sett noen test av ennå, og den kan være alt fra litt bedre til litt dårligere. Jeg ville ventet på tester eller valgt Nikons eget hvis det haster (og du bestemmer deg for et objektiv med så stort zoomomfang). Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Men ser også på sigma sitt 18-250, er det noen med erfaringer med dette? Nei, men 18-200mm ble mitt valg fordi 18-250mm var en del dyrere for et par år siden. I dag ville jeg kanskje prøvd 18-250mm/18-270mm. Det er mange som advarer mot disse "multifunksjonelle" objektivene, men det blir mye bilder og mye læring underveis - og det er moro. Sammenligne objektiver kan utføres her: Digital SLR and Lens Image Quality Comparison - ISO 12233 Chart 100% Crops Legger ved et eksempel fra min egen eksperimentering med 18-200mm på Nikon D90. f/8 iso200 fl:200 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Legger ved noen flere eksempler fra min egen eksperimentering med 18-200mm på Nikon D90. f/8 iso200 fl:200 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Legger ved noen flere eksempler fra min egen eksperimentering med 18-200mm på Nikon D90. f/8 iso200 fl:200 Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 3. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2011 Takker for respons folkens. Er enig at jeg fortsetter i samme gate når det gjelder kvalitet. Men til mitt bruk så er denne kvalieten bra nok for feriebilder,fjellturer osv. (håper jeg, hehe), skal også ha meg et par faste objektiv på sikt for sikre kvaliteten om det trengs. Synes bildene som er lagt ved er meget flotte jeg, men så er jeg en amatør som kanskje ikke er vanskligst og imponerende:-)Takk for at dere tar dere tid! Det skrives at det er kommet et nytt tamron 18-270 som kanskje er på høyde med nikons sitt når det gjelder bildekvalitet. Hvor nytt er dette? Eller er det det som kom i ca 2008? Noen som vet? Og hvilken filterdiameter er det på dette tamron objektivet, 72mm? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) Det skrives at det er kommet et nytt tamron 18-270 som kanskje er på høyde med nikons sitt når det gjelder bildekvalitet. Hvor nytt er dette? Eller er det det som kom i ca 2008? Noen som vet? Og hvilken filterdiameter er det på dette tamron objektivet, 72mm? Jeg la med en link lengere opp i tråden, men her har du den igjen 62mm filterdiameter. Du kan lese litt forskjellig om hva folk synes om den her. Endret 3. mars 2011 av Nautica Lenke til kommentar
se# Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Det skrives at det er kommet et nytt tamron 18-270 som kanskje er på høyde med nikons sitt når det gjelder bildekvalitet. Hvor nytt er dette? Eller er det det som kom i ca 2008? Noen som vet? Og hvilken filterdiameter er det på dette tamron objektivet, 72mm? Jeg la med en link lengere opp i tråden, men her har du den igjen 62mm filterdiameter. Det er så vidt jeg vet ingen som har testet ny versjon av Tamron 18-270 (som ble lansert i desember 2010). Den gamle fikk relativt bra kritikker, og bildekvalitet på høyde med Nikons 18-200 VR. Det er ikke gitt at ny er like god eller bedre enn gammel på bildekvalitet, men det er nok bedre på andre områder. Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Det skrives at det er kommet et nytt tamron 18-270 som kanskje er på høyde med nikons sitt når det gjelder bildekvalitet. Hvor nytt er dette? Eller er det det som kom i ca 2008? Noen som vet? Og hvilken filterdiameter er det på dette tamron objektivet, 72mm? Jeg la med en link lengere opp i tråden, men her har du den igjen 62mm filterdiameter. Det er så vidt jeg vet ingen som har testet ny versjon av Tamron 18-270 (som ble lansert i desember 2010). Den gamle fikk relativt bra kritikker, og bildekvalitet på høyde med Nikons 18-200 VR. Det er ikke gitt at ny er like god eller bedre enn gammel på bildekvalitet, men det er nok bedre på andre områder. Det er noen som har testet den: F.eks.: Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 Di-II PZD VC Review eller Tamron AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Interchangeable Lens Review Den har så langt fått gode kritikker, og tror jeg kommer til å kjøpe meg den når prisen forhåpentligvis synker litt mer. Men ser gjerne et at det kommer et par tester til. F.eks. fra Akam?... Lenke til kommentar
se# Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Det er noen som har testet den: F.eks.: Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 Di-II PZD VC Review eller Tamron AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Interchangeable Lens Review Hadde ikke sett disse og de så jo ut til å ha lagt litt arbeid i testene også. Positivt at Tamron har forbedret bildekvalitet i tillegg til at linsen har blitt mindre, lettere og har fått USM-motor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå