AnonymDiskusjon Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Hei. Jeg har ei venninne som det kan tyde på at er schizofren, men hun har aldri blitt testet for det så vidt jeg vet (hun tror også selv at hun schizofren eller bipolar, men det høres mer ut som førstnevnte for meg). Jeg har foreslått at hun skal gå til legen/psykolog, men det nekter hun. Har dere noen tips til hva jeg kan si for å prøve å overtale hun om at å gå til legen/psykolog er det lureste valget? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2011 Kan legge til at det ikke virker som hun lider av store psykiske problemer, men jeg er redd for hva som kan skje i fremtiden hvis det viser seg at hun er shitzo/bipolar og fortsatt nekter å gå til legen. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Hva er det ved venninnen din som gjør at du tenker hun har schizofreni? Mvh Dag Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2011 Plutselige raserianfall (skjer visstnok ikke så ofte), hører stemmer (mumling) i rennende vann/radio skurr osv, har sett skygger av mennesker uten å se menneskene selv, mareritt nesten hver natt. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Hvor gammel er hun og hvor lenge (ca) har hun hatt det slik? Dag Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2011 17, fra hun var liten (vet ikke mer spesifikt enn det). Hun sa at det var noe som skjedde da, men jeg har ikke spurt noe mer om hva det var. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Hvis hun har hatt det fra hun var liten, er det neppe schizofreni. Men hvorfor har hun ikke oppfølging av BUP hvis hun har hatt det i mange år? Det kan være hun alt går i behandling, tror jeg. Eller ville jeg nok tatt det opp med henne igjen og uttrykt min dype bekymring. Hvis det ikke førte frem ville jeg snakket med hennes foresatte. Om det heller ikke førte frem, så ville jeg snakket med legen/behandleren hennes. Noe mer er det vel neppe å gjøre. Hvis hun forkommer og foreldrene ikke tar vare på henne, ville jeg valgt å melde det til Barneverntjenesten. Det hadde i fall vært aller siste utvei. Hilsen Dag Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2011 Ang. den første kommentaren så er det noen forskere som mener at barnemishandling kan føre til Shizofreni, så jeg lurer på om det kanskje var det hun opplevde da hun var liten. Hun får ikke oppfølging av BUP da hun bor i et annet land, glemte forresten å nevne det i den første posten. I og med at hun ikke bor/kommer fra Norge blir det litt værre å melde henne til barneverntjenesten, jeg tror ikke hun har snakket med noen profesjonelle på lenge, så det blir litt vanskelig å snakke med legen/behandleren hennes. Må nok vurdere å snakke med foreldrene hennes, men det er egentlig noe jeg ikke har lyst til å gjøre. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Ang. den første kommentaren så er det noen forskere som mener at barnemishandling kan føre til Shizofreni, så jeg lurer på om det kanskje var det hun opplevde da hun var liten. Hun får ikke oppfølging av BUP da hun bor i et annet land, glemte forresten å nevne det i den første posten. I og med at hun ikke bor/kommer fra Norge blir det litt værre å melde henne til barneverntjenesten, jeg tror ikke hun har snakket med noen profesjonelle på lenge, så det blir litt vanskelig å snakke med legen/behandleren hennes. Må nok vurdere å snakke med foreldrene hennes, men det er egentlig noe jeg ikke har lyst til å gjøre. Schizofreni eller Bipolar lidelse skyldes ikke barnemishandling. Hvis hun ikke bor i Norge, så kan ikke Barneverntjensten gjøre noe. Men oppholder hun seg i landet, så har Barnevernet lov og plikt til å gripe inn. Da står du i grunnen igjen med å snakke med foreldrene. Lykke til. Hilsen Dag Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Beklager for sen reply, glemte av tråden litt. Kan jeg spørre hvorfor du mener at barnemishandling (regner med at seksuelt teller under dette?) ikke kan føre til schizofreni når det virker som om flere mener annerledes. Har du utdanning innen psykisk helse eller lignende? Skal forresten til psykolog snart for å snakke om noen personlige problemer, blir det feil å spørre om hennes mening om saken/ evt. om han vet hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 hun* Litt sent på natten Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Beklager for sen reply, glemte av tråden litt. Kan jeg spørre hvorfor du mener at barnemishandling (regner med at seksuelt teller under dette?) ikke kan føre til schizofreni når det virker som om flere mener annerledes. Har du utdanning innen psykisk helse eller lignende? Skal forresten til psykolog snart for å snakke om noen personlige problemer, blir det feil å spørre om hennes mening om saken/ evt. om han vet hva jeg kan gjøre? Overgrep og misbruk i oppveksten er alltid skadelig, men fører ikke til schizofreni. Scizofreni er en rekke ulike psykoselidelser, og vi vet ikke sikkert årsakene til at noen (ca 1% i alle verdens land)får denne sykdommen. Det ser ut som om det er en uheldig kombinasjon av arv, forhold i svangerskapet og miljøbetingelser som fører til schizofreni. Overgrep og misbruk fører ofte til personlighetsforstyrrelse. Det å være vitne til at en omsorgspersom mishandler en annen (f eks far er voldelig mot mor) tror vi i dag er mer skadelig for barn enn selv å bli utsatt for overgrep. Alle overgrep er skadelig, det må ikke være tvil om det. Jeg arbeider som psykolog, og har mange års videreutdanning innen psykose og personlighetsforstyrrelser. Du kan trygt spørre psykologen din om hva du skal gjøre i forhold til venninne din. Hilsen Dag 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå