nordkapp22 Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Hei, jeg solgte for en måneds tid siden som privatperson en brukt påhengsmotor til et firma. Nå har kjøper kontaktet meg ang. en feil på motoren som han ønsker rettet. Jeg ønsker selvsagt å være behjelpelig med dette. Kjøper har avtalt tid hos verksted for å få et kostnadsoverslag på utbedring av feilen. Alt vel så langt. Han hevder så å kunne påvise at motor har vert demontert, og forlanger en forklaring på hvorfor. Jeg kjøpte denne motoren brukt selv, og kjenner ikke historikken på den. Videre varsler han at motoren skal gjennomgå en fullstendig teknisk kontroll på verksted, og at eventuelle feil som blir avdekket skal lastes meg. Dette er jeg ikke helt begeistret for, da dette er en eldre motor. Klart det kan dukke opp potensielle feil jeg ikke har vert klar over, selv om jeg ikke har grunn til å tro dette. I kvittering utferdiget til selger har jeg skrevet at motor fusker, og gjort det klart at dette er en brukt motor. Er det slik og forstå at alle eventuelle feil og mangler som finnes på motoren skal kunne lastes meg? Dette er som sagt en handel gjort mellom privatperson som selger, og en bedrift som kjøper, om det skulle være av betydning. Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Så vidt jeg vet er det ikke noe som heter reklamasjon på privatsalg. Så lenge du ikke bevisst har holdt noe skjult kan han ikke kreve deg for noen ting. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Så vidt jeg vet er det ikke noe som heter reklamasjon på privatsalg. Så lenge du ikke bevisst har holdt noe skjult kan han ikke kreve deg for noen ting. Kjøpsloven gjelder når selger er privatperson, og gir i følge § 32. Reklamasjonsrett i inntil 2 år. Se http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html for hele loven. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 (endret) I kvittering utferdiget til selger har jeg skrevet at motor fusker, og gjort det klart at dette er en brukt motor. Er det slik og forstå at alle eventuelle feil og mangler som finnes på motoren skal kunne lastes meg? De mest aktuelle paragrafene i Kjøpsloven for ditt tilfelle er §17 til §29. Du har oppgitt at motoren er brukt og at den fusker, dermed er det ingen mangel at motoren er normalt slitt for en så gammel motor eller at den fusker. Kjøper kan dermed ikke kreve fuskingen rettet på din regning. Andre mangler (som ikke gir fuske-symptomer) kan han ev. reklamere på. Det beste for deg hadde vært at du hadde påpekt at motoren var solgt "som den er", da kunne kjøper bare klaget over mangler ihht. § 19, f.eks hvis du har holdt tilbake opplysninger eller forlangt en pris som ga inntrykk av at motoren var i vesentlig bedre stand enn det den faktisk var. Endret 2. mars 2011 av what_no2000 Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Så vidt jeg vet er det ikke noe som heter reklamasjon på privatsalg. Så lenge du ikke bevisst har holdt noe skjult kan han ikke kreve deg for noen ting. Kjøpsloven gjelder når selger er privatperson, og gir i følge § 32. Reklamasjonsrett i inntil 2 år. Se http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html for hele loven. I stand corrected. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå