Gå til innhold

Trojaner angriper Mac

Anbefalte innlegg

Meanwhile, in the real world: dette skrammelet får man ikke inn på maskinen med mindre man bruker piratkopiert programvare fra nokså tvilsomme kilder. Med Mac App Store er det mildt sagt ikke sannsynlig at den jevne bruker befinner seg på slike kanter av nettet, de forvillede tenåringene med hackintosh som roter seg bort har fortjent litt elendighet.

Hvorfor konkret mener du de fotjener elendigheten? Fordi de er på nettsider du ikke liker?

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor konkret mener du de fotjener elendigheten? Fordi de er på nettsider du ikke liker?

Den eneste "skandalen" med trojan i OSX jeg kommer på i farta skyldtes jo folk som hadde lastet ned en piratkopi av iWork'09. Sånn sett er det jo selvforskyldt at man blir rammet. Kan ikke skylde på dårlig sikkerhet i OSet da - det finnes ingen vanlige desktop-os som ville beskyttet mot en slik trojan.

Men til noen av fanboysene i tråden: Det er aldri moro med skadelige programmer uansett om det er på win, mac, linux osv. Det er helt vanlige mennesker som blir rammet (flertallet bryr seg heller ikke all verdens mye om data). Akkurat som episoden med tyveri av nettbankinnlogging for en ukes tid siden.

Endret av Langbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Making viruses for OSX, is like invading Iceland"

Island ble invadert av England i 1940.

Og OSX fikk et nytt virus i 2011.

Men ikke jeg :)

Jeg har faktisk aldri hatt et virus AFAIK, så dere win-folk får kose dere med å spå mac til helvete ;)

Lenke til kommentar

Men ikke jeg :)

Jeg har faktisk aldri hatt et virus AFAIK, så dere win-folk får kose dere med å spå mac til helvete ;)

Jeg har heller ikke hatt virus, etter 15 år med windows. Jeg skal ikke si at man må være direkte dum for å få virus, men litt uforsiktig. Og det er disse uforusiktige personene som har begynt å bruke macs etter å ha hørt lovnader om virusfritt os og god ytelse. Blir morsomt å se disse personene i tiden fremover :)

Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke hatt virus, etter 15 år med windows. Jeg skal ikke si at man må være direkte dum for å få virus, men litt uforsiktig. Og det er disse uforusiktige personene som har begynt å bruke macs etter å ha hørt lovnader om virusfritt os og god ytelse. Blir morsomt å se disse personene i tiden fremover :)

Jeg vil bare si at man trenger ikke engang å være uforsiktig. Man kan bli infisert med virus, trojanere etc bare av å være på en side.

Et eksempel er et par måneder siden når veldig mange ble dette på Reddit, kun via en reklame.

Endret av handerrre
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke si at man må være direkte dum for å få virus, men litt uforsiktig.

I dette tilfellet må man

(i) laste ned piratkopiert programvare

(ii) taste inn administratorpassord

for å bli infisert. I min bok kvalifiserer det til noe annet enn å være «litt uforsiktig».

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke si at man må være direkte dum for å få virus, men litt uforsiktig.

I dette tilfellet må man

(i) laste ned piratkopiert programvare

(ii) taste inn administratorpassord

for å bli infisert. I min bok kvalifiserer det til noe annet enn å være «litt uforsiktig».

I motsetnng til mange på hw.no er de fleste internett/datamaskinbrukere "dumme" eller uvitende om du vil. Dette er dermed ikke utenkelig. Og tro meg, dette er bare toppen av isfjellet. Det er ikke vanskelig å lage virus/trojanere til mac/linux, det har bare ikke gitt den store avkastningen... enda...

Lenke til kommentar

I motsetnng til mange på hw.no er de fleste internett/datamaskinbrukere "dumme" eller uvitende om du vil. Dette er dermed ikke utenkelig. Og tro meg, dette er bare toppen av isfjellet. Det er ikke vanskelig å lage virus/trojanere til mac/linux, det har bare ikke gitt den store avkastningen... enda...

Som jeg skrev i forrige innlegg er det null problem å lage et skadelig program til alle desktop-OS på markedet, så lenge programmet baserer seg på at brukeren selv starter det opp. F.eks. trengs bare et lite script på to linjer for å slette alle filene til en bruker. Ingen utfordring whatsoever...

I dette tilfellet må man likevel klare å få mange nok folk til å eksekvere trojanen. Og her er det ikke bare tekniske forskjeller mellom OS, men også store kulturforskjeller. Litt for mange windowsbrukere er vandt til å hente ned software fra helt vilkårlige nettsider (første random treff på google, piratebay osv.)

Mens den typiske Linux-bruker installerer bortimot alle programmene sine via distroens pakkebehandler, og *BSD-brukere gjerne kompilerer programmene selv via portssystemet. Jeg tror også den "typiske" Mac-bruker har lavere risiko her, og velger å kjøpe programmene sine fra trygge kanaler eller laste ned fra nylanserte App Store for Mac.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Snart får du kjøpt "iAntivirus", et program med funksjoner lik alle andre antivirusprogram, bare 10 ganger dyrere.

Det ryktes også at dette nye antivirusprogrammet har enerett på å fjerne virus, dermed vil alle andre antivirusprogrammer bli stevnet for retten av Apple om de prøver å gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Hverken virus, malware, spyware, trojanere og all annen crap er fortjent til noe som helst system eller brukere. At enkelte har så elendig nettetikette at det sies at de fortjener å få brukeropplevelsen sin ødelagt er feil.

Å være så inkompetent/uvitende i seg selv burde være straff nok om de ikke skal få maskintrøbbel i tillegg.

Lenke til kommentar

Disse "snart så kommer iSomething og blir dyrt og er de eneste som gjør Something og tillater deg bare til å gjøre Something"-vitsene er ikke like morsomme den 128378230574. gangen.

Har ikke hørt den så mange ganger, og synes fortsatt den er morsom. Så lenge den treffer spikeren på hodet er det greit (og det gjør den i mange tilfeller).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...