Gå til innhold

Mohammed karikaturene


Mohmmed karikaturene?  

174 stemmer

  1. 1. Var det riktig å tegne Mohammed tegningen?

    • Ja, selvfølgelig. det er jo ytringsfrihet...
      155
    • Nei, et sted går grensen. Noe må kunne holdes "uberørt"...
      13
    • Vet ikke, egentlig kan folk gjøre hva de vil så lenge jeg ikke blir berørt.
      6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, beklager. Det er ganske lett å trekke linjer mellom opptøyene rundt karikaturene, og opptøyene som skjer i samme områder i dag. Når befolkningen ikke er fornøyd, finner de som oftest noe eller noen de lar frustrasjonen gå ut over.

Om du reiser til feks Libya & sier at du ikke er fornøyd med Qadafi (president) blir du hengt av hans folk umiddelbart. det er også noe av grunnen til at ingen tørte å si at han var i mot for da skulle han ble drept og bortglemt. folk har vært beskymret lenge , så kom endlig explosjonen hvor dem valgte å gå ut samtidig. så det er ikke noe med at dem er fattige osv... slik jeg har oppfattet av deg.

Lenke til kommentar

Jeg kan feks ikke kalle Moren din for hore & si at det er min yttringsfrihet. for det går ut over ære verdier.

Jo, det kan du fordi jeg gir faen. Hvis du kaller min mor en hore anser jeg det som min plikt å kalle deg en hore/giggolo selv. Jeg kunne hevet meg over det, men jeg ville mest sannsynelig slått tilbake med samme mynt. Nemlig ved bruk av ord. Ikke vold, ikke drap, ikke trusler, ikke flaggbrenning, men ord. Tegner du en tegning av min mor på et bordell ville jeg tegnet en tegning av deg på et bordell. Hadde du derimot stått utenfor huset mitt med en hagle og hylt at min mor er en hore hadde jeg ringt politiet.

Det er enorm forskjell på å ytrykke seg i form av ord/bilder og vold/trusler. (Flaggbrenning anser jeg foresten som en legitim form for ytringsfrihet, men pga. symboleffekten (man dømmer en hel nasjon) vil jeg unngå den selv)

Det viser hvor lite respekt du har for henne at du en gang tillater noen å kalle henne for noe sånt , stakars henne som oppdrog deg siden du var liten, så godtar du at noen sier noe sånt til henne :/

 

Velkommen til vesten. Vår ting fungerer mye bedre enn den du foreslår.

 

Husker noe som huggslangen sa, at når kritikken ikke er gyldig eller når noe blir kritisert som ikke er kritikkverdig slår det tilbake på kritikeren.

Endret av Gabbe
Lenke til kommentar

Om du reiser til feks Libya & sier at du ikke er fornøyd med Qadafi (president) blir du hengt av hans folk umiddelbart. det er også noe av grunnen til at ingen tørte å si at han var i mot for da skulle han ble drept og bortglemt. folk har vært beskymret lenge , så kom endlig explosjonen hvor dem valgte å gå ut samtidig. så det er ikke noe med at dem er fattige osv... slik jeg har oppfattet av deg.

Tuller du? Hvorfor tror du de ikke er fornøyde med Gaddafi? Han er en diktator som driter i den fattige befolkningen sin. Hvis alle hadde vært velstående og levd komfortable liv, hadde det selvsagt ikke vært borgerkrig i Libya nå.

Lenke til kommentar

Respekt er viktigere enn ytringsfrihet., si hva du vil etter dette...

Jeg kan feks ikke kalle Moren din for hore & si at det er min yttringsfrihet. for det går ut over ære verdier.

Ytringsfrihet er viktigere. Man skal selvsagt få lov til å ytre seg, selv om man respekterer en person nok til å la være.

 

Det viser hvor lite respekt du har for henne at du en gang tillater noen å kalle henne for noe sånt , stakars henne som oppdrog deg siden du var liten, så godtar du at noen sier noe sånt til henne :/

Han har ikke skrevet noe om respekten for moren. Hvordan kan du påstå at han tillater noen å kalle sin mor hore? Det er virkelig ikke det han skriver.

 

Jeg hadde ikke noe å rette deg med for alt du skrev var feil, seriøst...

Du mener vel at du ikke hadde noe å rette fordi du ikke fant feil?

Lenke til kommentar

Jeg står fortsatt for alt jeg sa. Respekt er viktigere enn ytringsfrihet., si hva du vil etter dette...

Jeg kan feks ikke kalle Moren din for hore & si at det er min yttringsfrihet. for det går ut over ære verdier.

Virker på meg som at det er denne holdningen som står bak mye av drapsstatistikken i Norge.

 

Og for å gi "respekt" en ekstra nyanse: I noen miljøer får man respekt av å kalle andre mødre for horer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan feks ikke kalle Moren din for hore & si at det er min yttringsfrihet. for det går ut over ære verdier.

Jo, det kan du fordi jeg gir faen. Hvis du kaller min mor en hore anser jeg det som min plikt å kalle deg en hore/giggolo selv. Jeg kunne hevet meg over det, men jeg ville mest sannsynelig slått tilbake med samme mynt. Nemlig ved bruk av ord. Ikke vold, ikke drap, ikke trusler, ikke flaggbrenning, men ord. Tegner du en tegning av min mor på et bordell ville jeg tegnet en tegning av deg på et bordell. Hadde du derimot stått utenfor huset mitt med en hagle og hylt at min mor er en hore hadde jeg ringt politiet.

Det er enorm forskjell på å ytrykke seg i form av ord/bilder og vold/trusler. (Flaggbrenning anser jeg foresten som en legitim form for ytringsfrihet, men pga. symboleffekten (man dømmer en hel nasjon) vil jeg unngå den selv)

Det viser hvor lite respekt du har for henne at du en gang tillater noen å kalle henne for noe sånt , stakars henne som oppdrog deg siden du var liten, så godtar du at noen sier noe sånt til henne :/

 

 

Tillater?

 

Alle kan si hva de selv ønsker.

Det folk sier, sier mer om dem selv enn det gjør om dem de sier noe vondt om.

 

At du sier at du ikke ville tillatt at noe kalte din mor for hore får deg til å framstå som voldelig og umoden.

Dyr slår tilbake når de blir provosert, men vi mennesker trenger ikke å oppføre oss som dyr.

 

Vold løser ingen problemer, toleranse gjør.

Toleranse går ut på å tolerere det du ikke liker.

 

Respekt er også viktig, og er motparten til toleranse.

Man skal ha BÅDE toleranse OG respekt i et sekulært og velfungerende samfunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg står fortsatt for alt jeg sa. Respekt er viktigere enn ytringsfrihet., si hva du vil etter dette...

 

For en primitiv tankegang. Dette er sånn stammementalitet jeg trodde vi hadde vokst fra oss for hundrevis av år siden - tydeligvis ikke.

 

Ord er visst for vanskelig for dere muslimer. Ikke rart at så mange arbiske land ligger i ruiner mens levestandarden i mange av landene ikke er eksisterende.

 

Den eneste som mangler respekt her er du som ikke respekterer min ytringsfrihet, men ta det rolig i motsetning til deg mener jeg ikke at du bør bli fysisk skadet av den grunn. Det er vel det som er forskjellen mellom oss to - ditt fravær fra toleranse.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ytringsfriheten har grense, jeg kan ikke drepe deg og si at det er yttringsfrihet. det at du tegner slike ting er mye værre enn drap for noen mennesker.

 

Grensen for ytringsfrihet går ved at man skader andre. Man kan altså ikke utøve vold å samtidig kalle det ytringsfrihet.

 

Det er også lovverk for å komme med æreskrenkelser i Norge.

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-027.html

 

Dette omfatter selvsagt ikke påståtte helligdommer.

 

Til dette bruker man blasfemiparagrafen.

 

§ 142. Den som i ord eller handling offentlig forhåner eller på en krenkende eller sårende måte viser ringeakt for nogen trosbekjennelse hvis utøvelse her i riket er tillatt eller noget lovlig her bestående religionssamfunds troslærdommer eller gudsdyrkelse, eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med hefte eller fengsel inntil 6 måneder.

 

Nå skal det også nevnes at blasfemiparagrafen er en "sovende paragraf". Så vidt jeg husker er denne bestemt å ikke videreføres i den nye straffeloven som trer i kraft et sted mellom 2012-2014.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I forskjellige kretser har respekthysteriet peace2 preker om tatt så stor overhånd at folk ikke tørr å se hverandre i øynene lengre i frykt for at ansiktsutrykket tilfeldigvis skal ha negative utrykk.

 

http://oslopuls.aftenposten.no/byliv/article504856.ece%3Fwebhit=alle

 

Peace2 ønsker tydeligvis å leve i et fryktbasert teokrati med tortur, vold og offentlige henrettelser. Et samfunn der respekt skal bli definert av enkeltpersoner, og straffen for å bryte mot disse prinsippene vil føre til trusler og fysisk vold. Forstår du selv hvilket samfunn du ønsker å skape? Hvordan er det mulig å være oppvokst i et land som Norge, og samtidig ønske å leve under så sadistiske og makabre omgivelser?

 

Jeg har et svar og det er pestreligionen Islam som har forvridd verdensbildet ditt til en tid hvor middelalderen var i en tidelig fase. Vi er forbi middelalderen. Det er flaut å måtte si det, men vi lever faktisk i et samfunn hvor menneskerettigheter, toleranse, ytringsfrihet og individuell frihet er gjeldene hovedprinsipper.

 

Forstå at Europa har lært av historien, og vi vil aldri gå tilbake til mentaliteten som ble styrt under middelalderen. Ønsker du å leve og se resultatet av ditt ideelle verdensbilde anbefaler jeg deg å ta en titt på denne lenken å klikke inn på landene lavest på lista.

 

At du fortsatt velger å bo i Norge som må være selve helvete for deg får meg til å tro at du bare har det i kjeften. Du er bare en flyreise unna drømmelandene dine hvor du kan få sensurering, amputasjoner, henrettelser og strenge restriksjoner ved din personlige frihet.

 

Hva venter du på?

Endret av Myagos
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Ytringsfriheten har grense, jeg kan ikke drepe deg og si at det er yttringsfrihet. det at du tegner slike ting er mye værre enn drap for noen mennesker.

 

Dette er en interessant måte å ordlegge seg. Jeg tenkte straks på en setning fra koranen:

 

"(...) persecution (of muslims) is worse than slaughter (of non-muslims)."

 

Dette er tatt fra koranens sura 2:217

 

Les hele verset, samt bakgrunnsinformasjon og sammenheng fra Ibn Kathir og Ibn Ishaq her:

 

http://www.thereligionofpeace.com/Muhammad/myths-mu-raid-caravans.htm

 

Det er verdt anstrengelsen. :)

Lenke til kommentar

Jeg står fortsatt for alt jeg sa. Respekt er viktigere enn ytringsfrihet., si hva du vil etter dette...Jeg kan feks ikke kalle Moren din for hore & si at det er min yttringsfrihet. for det går ut over ære verdier.

Hva snakker du om? Du har jo selv kommentert at norske kvinner er kledd for hor:

 

det er ikke jeg som stripper kvinnene & lar dem drive hor bare for å få status.

Du har lov til å skrive slikt nettopp på grunn av ytringsfriheten!

Endret av O3K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ytringsfriheten har grense, jeg kan ikke drepe deg og si at det er yttringsfrihet. det at du tegner slike ting er mye værre enn drap for noen mennesker.

 

Grensen for ytringsfrihet går ved at man skader andre. Man kan altså ikke utøve vold å samtidig kalle det ytringsfrihet.

 

Det er også lovverk for å komme med æreskrenkelser i Norge.

http://www.lovdata.n...22-010-027.html

 

Dette omfatter selvsagt ikke påståtte helligdommer.

 

Til dette bruker man blasfemiparagrafen.

 

§ 142. Den som i ord eller handling offentlig forhåner eller på en krenkende eller sårende måte viser ringeakt for nogen trosbekjennelse hvis utøvelse her i riket er tillatt eller noget lovlig her bestående religionssamfunds troslærdommer eller gudsdyrkelse, eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med hefte eller fengsel inntil 6 måneder.

 

Nå skal det også nevnes at blasfemiparagrafen er en "sovende paragraf". Så vidt jeg husker er denne bestemt å ikke videreføres i den nye straffeloven som trer i kraft et sted mellom 2012-2014.

Enig. takk.

Lenke til kommentar

Jeg står fortsatt for alt jeg sa. Respekt er viktigere enn ytringsfrihet., si hva du vil etter dette...Jeg kan feks ikke kalle Moren din for hore & si at det er min yttringsfrihet. for det går ut over ære verdier.

Hva snakker du om? Du har jo selv kommentert at norske kvinner er kledd for hor:

 

det er ikke jeg som stripper kvinnene & lar dem drive hor bare for å få status.

Du har lov til å skrive slikt nettopp på grunn av ytringsfriheten!

 

Leser du ikke godt nok? ser du ikke at jeg skrev "Det er ikke JEG som ..."

Jeg har ikke sagt at DU har strippet dem... for jeg har ingen peiling på om du har / ikke. Jeg har heller ikke kalt "Norske Jenter" for horer , du lyver der. Jeg vet at en stor del driver med Hor (står ute i gater & lokker menn mot penger) å det kan du ikke skjule.

For det andre så blander du inn tema... kanskje jheg skal begynne å ta opp hva du sier jeg og.

Lenke til kommentar

Respekt er ikke viktigere enn ytringsfrihet peace2, at du failer miserabelt på å ta inn over deg at det er YTRINGSfrihet og ikke VOLDSfrihet forandrer ikke på det. Ytring er å si og mene skrive eller vise andre dine meninger på en eller annen måte. Det inneberer ikke å slå, banke opp eller skyte ned andre personer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker at muhammed-tegningene ble publisert. Muhammed-tegningene latterliggjør islam. Når det blir vanlig og stuerent med latterliggjøring, så forsvinner autoritets og fryktbegrensningene rasjonelle mennesker har. En veisperre mot opplysning blir borte.

 

Vi alle ønsker å leve livene våre slik vi selv føler for. Når nok mennesker har divergerende synspunkter, er vi truet. Selv om du måtte være liberal, så er ikke det ensbetydende med at andre er det. Ved å knuse religiøse, fjerne makten de har, så sikrer du deg selv og levesettet ditt.

 

Det er jo dette religiøse frykter. Det er derfor liberalisme ikke er en verdi hos religiøse, ihvertfall ikke i seg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...