Gå til innhold

Mohammed karikaturene


Mohmmed karikaturene?  

174 stemmer

  1. 1. Var det riktig å tegne Mohammed tegningen?

    • Ja, selvfølgelig. det er jo ytringsfrihet...
      155
    • Nei, et sted går grensen. Noe må kunne holdes "uberørt"...
      13
    • Vet ikke, egentlig kan folk gjøre hva de vil så lenge jeg ikke blir berørt.
      6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal prøve å bryte litt her nå, jeg må takke alle som har vært aktive og kommet med gode innspill. Nå står jeg litt fast fordi nesten samtlige her mener at det var greit om ikke riktig å publisere tegningene...på den andre siden har jeg ikke så mye. derfor lurte jeg på om det var noen som hadde noen gode argumenter eller poenger som er i mot publiseringen av tegningene. det er bare å fortsette diskusjonen her, men om noen kunne komme med noen innspill fra den andre siden hadde det vært super. det er ikke noe i veien for å sende private meldinger om man ikke vil publisere det her.

Lenke til kommentar

Det er en kulturkrasj mellom et vestlig, opplyst samfunn som verdsetter personlige rettigheter, deriblant ytringsfriheten, og et muslimsk samfunn som sett religionen sin over alt annet. Dette er en viktig konflikt, spessielt med den økende muslimske befolkningen i Europa. Forhåpentligvis vil de vestlige verdiene seire, og selvsagt var det greit å publisere karikaturene.

Lenke til kommentar

Det er en kulturkrasj mellom et vestlig, opplyst samfunn som verdsetter personlige rettigheter, deriblant ytringsfriheten, og et muslimsk samfunn som sett religionen sin over alt annet. Dette er en viktig konflikt, spessielt med den økende muslimske befolkningen i Europa. Forhåpentligvis vil de vestlige verdiene seire, og selvsagt var det greit å publisere karikaturene.

 

 

Takker, et par gode punkter som jeg ikke hadde kommet på selv, igjen takk :D

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i det du sier Tabris. Det er viktig at dette er lovlig, selv om det ikke oppfattes som riktig. Årsaken til dette er at vi ikke alltid er enige i hva som er riktig, og derfor må alle grupper ha de samme rettigheter og plikter. Når en gruppe forsøker å heve seg over kritikk, spesiellt ved hjelp av trussler om vold, så er det ytterst viktig å markere motstand.

 

Når er det begrepet respekt kommer inn i bilde?

 

...

Hvor OFTE blir Muhammedkarikaturer publiser i aviser med mindre islamister har vært voldelige?

 

Ekstremt sjeldent.

 

Media respekterer alle religioner like mye, til enhver tid.

Kristendommen får gjennomgå mye mer enn Islam til enhver tid, selv om det ikke finnes millioner av kristne mennesker på kontinentet som vil innføre kristne lover i vestlige land.

 

Jeg mener at det var helt greit å trykke tegningene, da det ikke er noe galt ved å trykke kunst.

Tegningene som skapte oppstyret ville ikke ført til noe rabalder dersom det var Jesus med en bombe på hodet.

 

INGENTING (av barnevennlige tegninger) kunne skapt lignende reaksjoner her i vesten til de som vi så hos den muslimske verden.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Grunnen til at karikaturene skapte så stort rabalder i Midt-Østen, er fordi du har så mange frustrerte, fattige og arbeidsløse unge mennesker der. Så når man får sjansen til å få utløp for frustrasjonene sine skjer ting som dette. Eller så kan man rette sinnet sitt mot regjeringen i steden, slik som skjer i store deler av den arabiske verden nå. Likevel satte det standarden for hvordan muslimer verden rundt skal reagere når noen fornærmer religionen deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen er hevet over ytringsfriheten.

Muhammed er en offentlig figur og er ikke beskyttet mot kritikk.

 

Det mest betydningsfulle som kom ut av Muhammedkarrikaturene, var at alle fikk opp øynene for hvor fanatiske muslimer er.

 

Man trenger ikke ytringsfrihet for å si ting som ikke støter noen.

Ytringsfriheten er garantisten til friheten vår.

 

http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3218070,00.html

Ytringsfriheten har grense, jeg kan ikke drepe deg og si at det er yttringsfrihet. det at du tegner slike ting er mye værre enn drap for noen mennesker.

 

Grunnen til at karikaturene skapte så stort rabalder i Midt-Østen, er fordi du har så mange frustrerte, fattige og arbeidsløse unge mennesker der. Så når man får sjansen til å få utløp for frustrasjonene sine skjer ting som dette. Eller så kan man rette sinnet sitt mot regjeringen i steden, slik som skjer i store deler av den arabiske verden nå. Likevel satte det standarden for hvordan muslimer verden rundt skal reagere når noen fornærmer religionen deres.

:nei:

Lenke til kommentar

Norge & andre land bør lære av historien at sånne ting ikke vil skape noe annet enn hat & ustabilitet i samfunnet , en jornalist kan sitte å kose seg med sin så kalte "ytringsfrihet" mot landets stabilitet, økonomi & ære. Respekt sier mye mer enn ytringsfrihet. Ytringsfriheten bør være innen for respekt. & ikke innen for fanskap.

 

Respekt er en veldig viktig faktor for at samfunnet skal kunne fungere.

 

Ingen er hevet over ytringsfriheten.

Respekt er.

Endret av peace2
Lenke til kommentar

Ytringsfriheten har grense, jeg kan ikke drepe deg og si at det er yttringsfrihet. det at du tegner slike ting er mye værre enn drap for noen mennesker.

Et godt eksempel på hvorfor karikaturene var så viktige. Det er helt nødvendig at man tør å utfordre det skrudde verdensbildet enkelte muslimer har, hvis dette multikulturelle prosjektet skal fungere.

 

Forresten, hvordan er drap en ytring? Og ytringsfriheten har en grense, sier du? Skal det ikke være lov å fornærme folk? Tenk om Stoltenberg blir fornærmet når noen kritiserer politikken hans, nei sånt må det bli slutt på! Det er sikkert mulig å flytte til Pakistan hvis du ikke liker at folk kritiserer religionen din.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ytringsfriheten har grense, jeg kan ikke drepe deg og si at det er yttringsfrihet. det at du tegner slike ting er mye værre enn drap for noen mennesker.

Et godt eksempel på hvorfor karikaturene var så viktige. Det er helt nødvendig at man tør å utfordre det skrudde verdensbildet enkelte muslimer har, hvis dette multikulturelle prosjektet skal fungere.

 

Forresten, hvordan er drap en ytring? Og ytringsfriheten har en grense, sier du? Skal det ikke være lov å fornærme folk? Tenk om Stoltenberg blir fornærmet når noen kritiserer politikken hans, nei sånt må det bli slutt på! Det er sikkert mulig å flytte til Pakistan hvis du ikke liker at folk kritiserer religionen din.

Det får du ikke gjort noe med , Muslimene elsker profetene for det. uansett hva du gjør. det vil ikke hindre dem det.

Vi snakker ikke om politikk her... men om relegion , om flere 1000 år med historie. & ikke hvem skal lede et eller annet.

 

Har du lest om Kriger og bakgrunner for dem? ofte ting som dette desverre...

Lenke til kommentar

Det får du ikke gjort noe med , Muslimene elsker profetene for det. uansett hva du gjør. det vil ikke hindre dem det.

Vi snakker ikke om politikk her... men om relegion , om flere 1000 år med historie. & ikke hvem skal lede et eller annet.

Kanskje ikke. Men det endrer ikke det faktum at du kan ikke ta fra meg friheten til å ytre mine meninger, kun fordi du angivelig har gud i ryggen.

 

"Respekt sier mye mer enn ytringsfrihet", slik som i Pakistan, tenker du? Hvem definerer hva som er "respekt"? Personlig synes jeg det er respektløst at du kritiserer ytringsfriheten, mens store deler av verdens befolkning ikke får lov til å tenke og utrykke det de mener. Tusener på tusener sitter fengslet fordi de kritiserte religionen eller styresmaktene. Var de også respektløse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener at det er veldig synd at få ignorante skal påkoste et rikt land sin stabilitet pga sånne ting.

"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety."

 

Det er nok ganske stabilt i Nord-Korea også.

Endret av bögfisk
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg står for mitt BTW.

Hvorfor nevner du Pakistan? At dem representerer islam? da tar du feil venn.

Har ikke demonstrasjonene i de arabiske landene gitt deg tanken bak styrene ennå?

Ingen land utfører islam slik de skal. Saudi arabia er litt flinkere om de i styrene kjerper seg men noen ting. så ikke bedøm islam per land. Studer gjerne det selv.

 

Jeg står fortsatt for alt jeg sa. Respekt er viktigere enn ytringsfrihet., si hva du vil etter dette...

Jeg kan feks ikke kalle Moren din for hore & si at det er min yttringsfrihet. for det går ut over ære verdier.

Endret av peace2
Lenke til kommentar

Jeg nevner Pakistan fordi de er langt flinkere enn Norge til å sette respekt over ytringsfrihet. Folk blir straffet fordi de ikke respekterer deres versjon av Islam. Er det et samfunn du har lyst til å leve i? Det er det som er så farlig med å sette respekt over ytringsfrihet. Hvem skal definere hva som er "respekt"? Hvem skal bestemme hva som er "respektløst"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg nevner Pakistan fordi de er langt flinkere enn Norge til å sette respekt over ytringsfrihet. Folk blir straffet fordi de ikke respekterer deres versjon av Islam. Er det et samfunn du har lyst til å leve i? Det er det som er så farlig med å sette respekt over ytringsfrihet. Hvem skal definere hva som er "respekt"? Hvem skal bestemme hva som er "respektløst"?

Som sagt tidligere , jeg har aldri vært i pakistan / disse landene , jeg vet at topplederene er dårlige så jeg håper dem får nye ledre snart etterfulgt med ren islamsk & ikke egne regler for straff osv...

ønsker dem lykken ass =)

Lenke til kommentar

Jeg kan feks ikke kalle Moren din for hore & si at det er min yttringsfrihet. for det går ut over ære verdier.

Jo, det kan du fordi jeg gir faen. Hvis du kaller min mor en hore anser jeg det som min plikt å kalle deg en hore/giggolo selv. Jeg kunne hevet meg over det, men jeg ville mest sannsynelig slått tilbake med samme mynt. Nemlig ved bruk av ord. Ikke vold, ikke drap, ikke trusler, ikke flaggbrenning, men ord. Tegner du en tegning av min mor på et bordell ville jeg tegnet en tegning av deg på et bordell. Hadde du derimot stått utenfor huset mitt med en hagle og hylt at min mor er en hore hadde jeg ringt politiet.

Det er enorm forskjell på å ytrykke seg i form av ord/bilder og vold/trusler. (Flaggbrenning anser jeg foresten som en legitim form for ytringsfrihet, men pga. symboleffekten (man dømmer en hel nasjon) vil jeg unngå den selv)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg kan feks ikke kalle Moren din for hore & si at det er min yttringsfrihet. for det går ut over ære verdier.

Jo, det kan du fordi jeg gir faen. Hvis du kaller min mor en hore anser jeg det som min plikt å kalle deg en hore/giggolo selv. Jeg kunne hevet meg over det, men jeg ville mest sannsynelig slått tilbake med samme mynt. Nemlig ved bruk av ord. Ikke vold, ikke drap, ikke trusler, ikke flaggbrenning, men ord. Tegner du en tegning av min mor på et bordell ville jeg tegnet en tegning av deg på et bordell. Hadde du derimot stått utenfor huset mitt med en hagle og hylt at min mor er en hore hadde jeg ringt politiet.

Det er enorm forskjell på å ytrykke seg i form av ord/bilder og vold/trusler. (Flaggbrenning anser jeg foresten som en legitim form for ytringsfrihet, men pga. symboleffekten (man dømmer en hel nasjon) vil jeg unngå den selv)

Det viser hvor lite respekt du har for henne at du en gang tillater noen å kalle henne for noe sånt , stakars henne som oppdrog deg siden du var liten, så godtar du at noen sier noe sånt til henne :/

 

:nei:

Fantastisk argument.

 

Jeg hadde ikke noe å rette deg med for alt du skrev var feil, seriøst...

 

Det var merklig tankegang mener jeg. du må gjerne reise ned dit selv , oppleve andre kulturer fremfor å tro... hvis ikke studer Islam så skjønner du hvorfor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...